STUDIUM GENERALE DAG 3
FLUID LABOURS
Events — 25 maart 11:00 - 17:00
Films by Louis Lumière, Rebecca Meyers, Francisco Rodriguez, Hira Nabi, Noriaki Tsuchimoto
- Prijs
- Geldig museum ticket + €3,-
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 25 maart 11:00 - 17:00
- Taal
- Engels
- Toegang
- Tickets
ERIKA BALSOM, ''FLUID LABOURS''
De films van Fluid Labours zien de zee niet als een lege ruimte, maar als een bewoond gebied dat een plek is van werk, het onvoorziene en relationaliteit, maar ook als plaats van beladen ontmoeting tussen de mens en anders dan menselijk leven. Beginnend in 1895, bij de geboorte van de cinema, en zich uitstrekkend tot in het heden, onderzoekt deze filmselectie hoe non-fictie filmmakers verschillende strategieën hebben gemobiliseerd om de talloze vormen van arbeid die op het water plaatsvinden te verbeelden. Ze dragen veel boodschappen uit: boodschappen van fantasie en noodzaak, uitbuiting en exploitatie, traditie en moderniteit, leven en dood.
Films en/of inleidingen door: Louis Lumière, Noriaki Tsuchimoto, Ricardo Matos Cabo, Rebecca Meyers, Francisco Rodriquez, Hira Nabi
Erika Balsom is lector filmstudies aan King's College London. Ze is de auteur van vier boeken, waaronder TEN SKIES (2021), An Oceanic Feeling: Cinema and the Sea (2018) en After Uniqueness: A History of Film and Video Art in Circulation (2017), en de co-editor van Artists' Moving Image in Great Britain sinds 1989 (2019) en Documentary Across Disciplines (2016). Naast haar academische werk schrijft ze regelmatig kritieken voor onder meer Artforum, 4 Columns en Cinema Scope. Ze was co-curator van het filmprogramma Shoreline Movements voor de Taipei Biënnale 2020 en de tentoonstelling Peggy Ahwesh: Vision Machines, momenteel te zien in de Stavanger Kunsthall. In 2018 ontving ze een Leverhulme Prize en de Katherine Singer Kovacs Essay Award van de Society for Cinema and Media Studies.
OVER OCEANIC IMAGINARIES
"Oceanic Imaginaries" ziet de oceanen als sensoren die voelen, creëren en verbinden. Vanuit ecologisch oogpunt zijn de oceanen 'kritieke zones' die radicale veranderingen in ons denken en handelen vereisen. Het zijn ook donkere archieven vol met onderdrukte verhalen over trans-Atlantische handel in tot slaaf gemaakte mensen of bootvluchtelingen op de Middellandse Zee. De oceanen kunnen echter ook worden ervaren als immersieve ruimtes van affect en bevrijding waarin nieuwe vormen van leven kunnen ontstaan. Hoe kunnen we onze manier van zijn vloeibaar maken? Hoe kunnen we denken van en met de oceaan?