Studium Generale Dag 2
Invocation #2: Markings and Moorings: Indigo Waves and Other Stories
Events — 24 Maart 11:00 - 17:00
Natasha Ginwala en Bonaventure Soh Bejeng Ndikung met Michelangelo Corsaro, Invocation #2: Markings and Moorings: Indigo Waves and Other Stories.
Through a series of invocations and exhibitions, Indigo Waves and Other Stories in partnership with institutions across Cape Town, Berlin, Haarlem, Karachi and Brisbane engages oceanic modes of analyses, resonance and convening foregrounding the Indian Ocean World as method (Isabel Hofmeyr). Partner Institutions: Vasl Artists' Association, Karachi; Zeitz MOCAA, Cape Town; Martin-Gropius-Bau, Berlin; SAVVY Contemporary, Berlin; Frans Hals Museum, Haarlem; IMA, Brisbane
- Prijs
- Geldig museum ticket + €3,-
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 24 Maart 11:00 - 17:00
- Taal
- Engels
- Toegang
- Tickets
Natasha Ginwala and Michelangelo Corsaro, “Markings and Moorings: Indigo Waves and Other Stories”
Op basis van Yvonne Adhiambo Owuor's literaire odyssee Dragonfly Sea, reist deze dag naar de vele namen die de Indische Oceaan draagt, haar vele tinten, volkeren en kusten. Door ondermijnende ideeën over nationale soevereiniteit, rekening houdend met historische en hedendaagse burgeroorlogen rond haveninfrastructuur en zeegezichten van vernietiging, dompelen we ons door deze bijeenkomst onder in de rituele en sonische erfenissen van zeevarende gemeenschappen als auditieve erfenissen en 'onderling verbonden archieven' (Renisa Mawani) . Verder wordt de passage van epidemieën en verspreiding van menselijk en niet menselijk leven via de Afrasiaanse waterwegen waargenomen als onderdeel van het pre-imperiale continuüm, vroege globalismen en mercantiele ambitie.
Met: Brook Andrew, Yasmine Attoumane, Clara Sukyoung Jo, Köken Ergun, Yvonne Adihambo Owuor, Francesca Savoldi en Zahra Malkani met Syma Tariq.
Natasha Ginwala is curator en schrijver. Ze is associate curator bij Gropius Bau (Berlijn) en artistiek directeur van de Gwangju Biënnale 2020 met Defne Ayas. Ginwala was curator van de Contour Biënnale 8, Polyphonic Worlds: Justice as Medium en maakte deel uit van het curatoriële team van documenta 14, 2017. Andere recente projecten zijn onder meer COLOMBOSCOPE Festival Sea Change (2019); Arrival, Incision Indian Modernism as Peripatetic Itinerary in het kader van 'Hello World. Revising a Collection’ in Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlijn, 2018; Riots: Slow Cancellation of the Future bij ifa Gallery Berlin en Stuttgart, 2018; My East Is Your West op de 56e Biënnale van Venetië, 2015; and Corruption: Everybody Knows…with e-flux, New York, 2015. Ginwala was lid van het artistieke team voor de 8e Berlin Biënnale for Contemporary Art, 2014, en was co-curator van het Museum of Rhythm, op de Taipei Biënnale 2012 en bij Muzeum Sztuki, Łódź, 2016-17. Van 2013-15 leidde ze in samenwerking met Vivian Ziherl het meerdelige curatoriële project Landings dat bij verschillende partnerorganisaties werd gepresenteerd. Ginwala schrijft in diverse tijdschriften over hedendaagse kunst en beeldcultuur en heeft meegewerkt aan tal van publicaties. Ze ontving in 2018 de onderzoeksbeurs voor beeldende kunst van de Berlijnse Senaatsafdeling voor Cultuur en Europa.
Michelangelo Corsaro is curator en schrijver en woont momenteel in Berlijn. Hij was associate curator van de 13e Gwangju Biënnale, Minds Rising, Spirits Tuning, geregisseerd door Defne Ayas en Natasha Ginwala. Hij organiseerde Leidy Churchman's solotentoonstelling Snowlion en Liliane Lijn's Cosmic Dramas in Rodeo, Piraeus. Hij assisteerde in het curatoriële team van documenta 14 en werkte aan het concept en productie van verschillende artistieke projecten in Athene en in Kassel. In 2016 cureerde hij Socratis Socratous solotentoonstelling Casts of an Island, in Point Center for Contemporary Art, Nicosia en de groepstentoonstelling Handsome, Young, and Unemployed, in Komplot, Brussel. Hij was tweemaal co-curator bij de Schwarz Foundation in 2013 en 2014, waar hij meewerkte aan Slavs and Tatars' Long Legged Linguistics en Nevin Aladağ's Borderline in de Art Space Pythagorion, Samos. Van 2013 tot 2015 was hij curator bij Kunsthalle Athena, waar hij heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een programma van tentoonstellingen en live-evenementen. Als lid van de redactie van South as a State of Mind werkte hij mee aan verschillende gedrukte
nummers en beheerde hij het online magazine tot 2015. Zijn teksten werden gepubliceerd in Critical Collective, ArtReview, South as a State of Mind en CAC Interviu
OVER OCEANIC IMAGINARIES
"Oceanic Imaginaries" ziet de oceanen als sensoren die voelen, creëren en verbinden. Vanuit ecologisch oogpunt zijn de oceanen 'kritieke zones' die radicale veranderingen in ons denken en handelen vereisen. Het zijn ook donkere archieven vol met onderdrukte verhalen over trans-Atlantische handel in tot slaaf gemaakte mensen of bootvluchtelingen op de Middellandse Zee. De oceanen kunnen echter ook worden ervaren als immersieve ruimtes van affect en bevrijding waarin nieuwe vormen van leven kunnen ontstaan. Hoe kunnen we onze manier van zijn vloeibaar maken? Hoe kunnen we denken van en met de oceaan?