In Context
This Exhibition Could Hurt Your Feelings
Events — 15 dec 2024
We gaan in gesprek over hoe teksten de beleving van kunst beïnvloeden en welke overwegingen musea maken in hun zorg voor het publiek met behoud van vrije expressie van de kunstenaar. Met Guillaume Désanges (directeur Palais de Tokyo), Alicja Gescinska (filosoof), Emma Harjadi Herman (Stedelijk Museum Amsterdam) en TINKEBELL. (kunstenaar)
- Prijs
- Museumticket + 3 EU
Als toegangsprijs een belemmering is om deel te nemen, neem dan contact op met publicprogram@stedelijk.nl voor een plek op de gastenlijst. Let op: graag mailen vóór 12 december. - Locatie
- Auditorium
- Tijd
- 15 dec, 14.30 tot 16.00
- Taal
- Engels
- Toegang
- Boek ticket
Wat is de rol van tekst, disclaimers of trigger warnings in musea? In de tentoonstelling van Miriam Cahn hangt een schilderij met een controversiële geschiedenis. Eerder werd dit werk getoond in Palais de Tokyo in Parijs, waar het veel ophef veroorzaakte. Critici interpreteerden de afbeelding als pedofilie. De kunstenaar ontkende dit en benadrukte dat het schilderij de gruwelen van verkrachting als oorlogsgeweld afbeeldt. Er werd gepoogd via een rechtszaak het werk uit het museum te laten verwijderen, maar de rechter oordeelde dat het schilderij mocht blijven hangen. Volgens de rechter had het museum het werk goed gecontextualiseerd en het publiek voldoende gewaarschuwd. Na de uitspraak werd het werk echter door een activist beklad. In het Stedelijk is het schilderij nu opnieuw te zien. Welke context zou het museum moeten geven?
Dit voorbeeld illustreert goed de discussies rondom context en waarschuwingen bij controversiële kunstwerken. In dit programma gaan we dieper in hoeverre een museumbezoekers moet begeleiden, behoeden of waarschuwen voor wat er te zien is. Wie bepaalt of het kunstwerk als schokkend of kwetsend kan worden ervaren? De maker, het museum of het publiek? Wat betekent de waarschuwing vooraf voor de interpretatie van het werk? Is het noodzakelijk bezoekers te beschermen, of beperkt het museum daarmee de vrijheid van de kunstenaar? Met verschillende sprekers gaan we in gesprek over hoe teksten de beleving van kunst beïnvloeden en welke overwegingen musea maken in hun zorg voor het publiek met behoud van vrije expressie van de kunstenaar.
Biografieën
Guillaume Désanges
Guillaume Désanges is curator en kunstcriticus. In januari 2022 werd hij benoemd tot directeur van Palais de Tokyo in Parijs. Hij richtte Work Method op, een in Parijs gevestigd agentschap voor artistieke projecten. Hij organiseert internationale tentoonstellingsprojecten en lezingen.
Alicja Gescinska
Alicja Gescinska is een Pools-Belgische schrijfster en filosofe. Ze debuteerde in 2011 met het bekroonde boek De verovering van de vrijheid, een autobiografische en filosofische bespiegeling over de betekenis van vrijheid. Ze promoveerde in 2012 aan de Universiteit Gent met een proefschrift over Max Scheler en Karol Wojtyla. Ze schreef in de jaren die volgden verschillende filosofische boeken over muziek en moraal, politieke betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Als academica is Gescinska de voorbije jaren onder andere werkzaam geweest aan Princeton University, Amherst College en The University of Buckingham. Met haar columns en opiniestukken is ze een aanwezige stem in het publieke debat in Vlaanderen en Nederland.
TINKEBELL.
TINKEBELL. is kunstenaar en schrijver. Ze noemt zichzelf 'verhalenverteller en maker'. Ze schreef verschillende boeken, werkt als columnist, maakt films, doet publieke interventies, is docent en maakt ter plekke kunstwerken, maar toont haar werk ook in de ruimte van galerieën en musea. TINKEBELL. provoceert door de blinde vlekken van de moderne samenleving bloot te leggen. Ze werd beroemd door haar eigen kat om te toveren tot een handtas. Met dit project liet ze mensen hun eigen hypocrisie zien over het gebruik van dieren voor consumptie en leerproductie. Haar werken vormen vaak een extreme prikkel voor de discussie over onze moraal en de manier waarop de maatschappij zich ontwikkelt.
Emma Harjadi Herman
Emma Harjadi Herman is manager educatie en inclusie bij het Stedelijk Museum Amsterdam.
Over In Context
Kunst heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het aanwakkeren van maatschappelijke discussies. In deze tijden van ultranationalisme, xenofobie en klimaatrampen lijkt de behoefte aan geëngageerde kunst groter dan ooit. Maakt dat het museum ook tot een podium van protest en verandering? Kan een museum sociaal-politieke ontwikkelingen ondersteunen zonder zelf partij te kiezen? En wat zijn de grenzen aan het wakker schudden en engageren van publiek, moet het museum zijn publiek beschermen met disclaimers en trigger warnings?
Dit drieluik biedt geen eenvoudige antwoorden, maar nodigt uit tot reflectie over de rol van kunst in de samenleving en de verantwoordelijkheid van musea om niet alleen te tonen, maar ook te durven spreken.
In Context – This Exhibition Could Hurt Your Feelings
Een plek verzekeren voor dit programma? Reserveer hier je ticket.
Dit programma is het laatste evenement in het drieluik In Context over de complexe relatie tussen kunst, activisme en musea. De andere twee programma’s vinden plaats op 20 oktober en 9 november. Klik hier voor meer info.