Events — 20 okt 2024

Anger is a good motor to do art’, aldus Miriam Cahn. In deze grimmige tijden van ultranationalisme, oorlog en klimaatrampen is er veel om woedend over te zijn, en lijkt de noodzaak voor geëngageerde kunst groter dan ooit. Hoe maken kunstenaars ruimte voor hun activisme en welke rol speelt het museum hierin?

Prijs
Museumticket + 3 EU
Als toegangsprijs een belemmering is om deel te nemen, neem dan contact op met publicprogram@stedelijk.nl voor een plek op de gastenlijst.
Locatie
Auditorium
Tijd
20 okt, 13.00 tot 15.00
Taal
Nederlands
Toegang
Boek ticket

Tijdens dit programma tonen verschillende activistische kunstenaars hun werk en vertellen over hun drijfveren en de dilemma’s waar ze mee geconfronteerd worden. Hoe ver mogen zij gaan binnen de muren van het museum of de academie? Hoe ervaren zij de druk van zowel culturele instellingen als activisten om zich wel of niet uit te spreken? Waar ligt de grens tussen artistieke vrijheid en ethische overwegingen?   

Met Matthijs de Bruijne (kunstenaar), Naaz (zangeres), Tina Farifteh (kunstenaar) en Naomi de Bruijn (kunstenaar) 

Gemodereerd door Jörgen Tjon A Fong  

Over In Context

Kunst heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het aanwakkeren van maatschappelijke discussies. In deze tijden van ultranationalisme, xenofobie en klimaatrampen lijkt de behoefte aan geëngageerde kunst groter dan ooit. Maakt dat het museum ook tot een podium van protest en verandering? Kan een museum sociaal-politieke ontwikkelingen ondersteunen zonder zelf partij te kiezen? En wat zijn de grenzen aan het wakker schudden en engageren van publiek, moet het museum zijn publiek beschermen met disclaimers en trigger warnings?  

Dit drieluik biedt geen eenvoudige antwoorden, maar nodigt uit tot reflectie over de rol van kunst in de samenleving en welke verantwoordelijkheid het museum hierin heeft. 

Biografieën

Matthijs de Bruijne

Matthijs de Bruijne is kunstenaar en zijn praktijk is het resultaat van politieke samenwerking met vakbonden en arbeidsorganisaties. Toen hij in december 2001 in Argentinië werkte, midden in een sociaal conflict en in de sociale realiteit van een failliete staat werd duidelijk dat de positie van de kunstenaar meer moest zijn dan die van een reflexieve buitenstaander en dat kunst heel goed een dynamische vorm kon hebben, een die actief deel uitmaakt van een politieke strijd. Begin dit jaar besloot hij, naar aanleiding van de benoeming van PVV-er Martin Bosma als Kamervoorzitter, om een opdracht van de Rijksbouwmeester, om een kunstwerk te verzorgen bij de Tweede Kamer, terug te geven. De Bruijne leeft en werkt in Amsterdam en Kassel.  

foto matthijs de bruijne

Naaz

Naaz is een zangeres, producer, regisseur en songwriter uit Amsterdam. Opgegroeid in een vluchtelingenhuishouding stond Naaz met haar unieke achtergrond voor grote uitdagingen in de kunstwereld. Maar haar rijke Koerdische roots zouden haar niet tegenhouden. Met nummers als Azadî en haar Koerdische vertaling van Stromae's L'enfer heeft ze zich ontwikkeld tot een van de meest authentieke en pure artiesten van het moment. Haar songwriting is geprezen door legendes zoals Elton John, waardoor ze een inspiratiebron is voor velen.   

foto naaz

Naomi de Bruijn

Naomi de Bruijn is kunstenaar en docent. Ze wordt in haar werk gefascineerd door taal, en alle rafelranden daarvan. Ondertussen vraagt ze zich af hoe te kunnen handelen wanneer onrecht zo luid en zichtbaar is. De straat is het onderzoeksdomein. Wat voor geluiden en bewegingen zijn daar te vinden? 

foto naomi de bruijn

Tina Farifteh

Tina Farifteh is een beeldend kunstenaar wiens werk zich bevindt op het snijvlak van kunst, politiek en filosofie. Ze haalde haar bachelor aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en een master aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Haar interesse gaat vooral uit naar wat ons menselijk maakt, en hoe het menselijk leven een speelbal kan worden van de politiek. Farifteh reflecteert op de impact van machtsstructuren op het leven van gewone mensen. Ze wil ons verleiden om te kijken naar onderwerpen die we liever vermijden omdat ze ingewikkeld of ongemakkelijk zijn. 

In haar audiovisuele installatie The Flood (2021-ongoing) ontleedt ze rechtse, populistische retoriek en hoe vluchtelingen ontmenselijkt worden. In haar korte documentaire Kitten of vluchteling? (Prospektor / VPRO 2023) onderzoekt ze ons menselijk vermogen tot empathie en de grenzen daarvan. Parallel aan deze projecten ontwikkelt ze Tina in Sexbierum, een transmediaal project over ontheemding, onthechting, assimilatie, verlies en verlangen naar een thuis. The Flood won verschillende prijzen, waaronder The Royal Academy Bachelor Award en Meestervertellers 2023. Kitten of Vluchteling? werd geselecteerd voor de Debuut Competitie van het Nederlands Film Festival, en won de 1e prijs voor Storytelling bij De Zilveren Camera. 

foto tina farifteh

Jörgen Tjon A Fong

Jörgen Tjon A Fong is de directeur van de Kleine Komedie. Na zijn studie aan de toneelschool in Amsterdam voltooide hij een masteropleiding aan de Universiteit van Londen, waarna hij zijn carrière in de theaterwereld begon. Met zijn gezelschap Urban Myth produceerde hij voorstellingen die een krachtige verbinding legden tussen gedeelde geschiedenis en actuele maatschappelijke thema's. Tjon A Fong heeft samengewerkt met diverse gezelschappen, waaronder Internationaal Theater Amsterdam. In 2019 initieerde hij, in samenwerking met het Amsterdam Museum, de veelbesproken expositie Hollandse Meesters Her-Zien in de Hermitage. Deze tentoonstelling gaf aanleiding tot een nationaal debat over het gebruik van de term 'De Gouden Eeuw'. Daarna was hij betrokken bij verschillende exposities in onder andere Het Rijksmuseum, Kunsthal en Het Rembrandthuis. Tjon A Fong streeft ernaar om een verscheidenheid aan stemmen en verhalen een podium te geven. 

Dit programma is het tweede evenement in het drieluik In Context over de complexe relatie tussen kunst, activisme en musea. De andere twee programma’s vinden plaats op 20 oktober en 15 december. Klik hier voor meer info.