Events — 9 nov 2024

Hoewel musea graag een plek willen zijn voor verbinding en maatschappelijk debat, blijkt de kloof tussen kunst en activisme toch vaak te groot. Musea zijn niet neutraal, maar hoe transparant zijn de keuzes die het museum maakt over hoe en waarover ze zich uitspreekt? Hoe kan een museum stelling nemen en tegelijkertijd ruimte bieden aan meerstemmigheid? En is solidariteit een zero-sum game?

Prijs
Museumticket + 3 EU
Als toegangsprijs een belemmering is om deel te nemen, neem dan contact op met publicprogram@stedelijk.nl voor een plek op de gastenlijst.
Locatie
Auditorium
Tijd
9 nov, 14.00 tot 16.00
Taal
Engels
Toegang
Boek ticket

‘Zonder een eis voor een staakt het vuren, hebben musea bloed aan hun handen’ zo luidde het statement van een actiegroep die tijdens de afgelopen museumnacht o.a. het Stedelijk met rode verf bekladde.  

In de afgelopen jaren hebben musea zich steeds meer gepresenteerd als plekken die ten dienste staan van de samenleving en haar publiek. Toegankelijk, divers, duurzaam en vaak ook geëngageerd. Een consequentie van deze meer publieke rol is dat musea steeds vaker worden gevraagd zich uit te spreken over maatschappelijke en politieke kwesties. Is het museum naast een publieke ook een politieke arena geworden?  

Hoewel musea graag een plek willen zijn voor verbinding en maatschappelijk debat, blijkt de kloof tussen kunst en activisme toch vaak te groot. Musea zijn niet neutraal, maar hoe transparant zijn de keuzes die het museum maakt over hoe en waarover ze zich uitspreekt. Hoe kan een museum stelling nemen en tegelijkertijd ruimte bieden aan meerstemmigheid? En is solidariteit een zero-sum game? 

Lezing door Fatoş Üstek, gevolgd door een gesprek met Rein Wolfs.  

Over In Context

Kunst heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het aanwakkeren van maatschappelijke discussies. In deze tijden van ultranationalisme, xenofobie en klimaatrampen lijkt de behoefte aan geëngageerde kunst groter dan ooit. Maakt dat het museum ook tot een podium van protest en verandering? Kan een museum sociaal-politieke ontwikkelingen ondersteunen zonder zelf partij te kiezen? En wat zijn de grenzen aan het wakker schudden en engageren van publiek, moet het museum zijn publiek beschermen met disclaimers en trigger warnings?  

Dit drieluik biedt geen eenvoudige antwoorden, maar nodigt uit tot reflectie over de rol van kunst in de samenleving en de verantwoordelijkheid van musea om niet alleen te tonen, maar ook te durven spreken.  

BIOGRAFIEËN

Fatoş Üstek

Fatoş Üstek is een onafhankelijke curator en schrijver die internationaal werkt. Ze is de auteur van The Art Institution of Tomorrow, Reinventing the Model (2024), medeoprichter en directeur van non-profit maatschappij FRANK Fair Artist Pay, en curator van Frieze Sculpture (2023 & 2024) in Londen, curator van Cascading Principles Expansions binnen Geometry, Philosophy and Interference aan het Mathematical Institute, Oxford University (2022-2025).

Naast het leiden van internationale projecten vervult ze bestuursfuncties in kunstorganisaties: in het Verenigd Koninkrijk (voorzitter, New Contemporaries), Nederland (redactioneel advies, Extra Extra Magazine) en Duitsland (adviesraad, Urbane Kuenste Ruhr). Üstek is lid van de International Association of Art Critics AICA UK, ICI, IKT en stichtend lid van AWITA (Association of Women in the Arts).

Ze was eerder directeur van de Liverpool Biënnale, directeur van het Roberts Institute of Art, curator van Art Night, Londen (2017), curator van fig-2 50 exhibitions 50 weeks, ICA Londen (2015) en Associate Curator van de 10e Gwangju Biënnale, Zuid-Korea (2014).

Ze heeft opdracht gegeven voor een aantal projecten in de openbare ruimte in het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Üstek heeft ook meerdere juryrollen vervuld voor internationale kunstprijzen en biënnales, waaronder Turner Prize 2020, het Schotse paviljoen 2022, het Nederlandse paviljoen in 2022 en 2024 op de Biënnale van Venetië en de Jindrich Chalupecky Society Award (2022-2024). Ze is genomineerd voor prestigieuze prijzen zoals de Jarman Award en de Fourth Plinth.

Dit programma is het tweede evenement in het drieluik In Context over de complexe relatie tussen kunst, activisme en musea. De andere twee programma’s vinden plaats op 20 oktober en 15 december. Klik hier voor meer info.