Events — 9 nov 2024

Hoewel musea graag een plek willen zijn voor verbinding en maatschappelijk debat, blijkt de kloof tussen kunst en activisme toch vaak te groot. Musea zijn niet neutraal, maar hoe transparant zijn de keuzes die het museum maakt over hoe en waarover ze zich uitspreekt? Hoe kan een museum stelling nemen en tegelijkertijd ruimte bieden aan meerstemmigheid? En is solidariteit een zero-sum game?

Prijs
Museumticket + 3 EU
Als toegangsprijs een belemmering is om deel te nemen, neem dan contact op met publicprogram@stedelijk.nl voor een plek op de gastenlijst. Let op: graag mailen vóór 7 november.
Locatie
Auditorium
Tijd
9 nov, 15.00 tot 17.00
Taal
Engels
Toegang
Boek ticket

‘Zonder een eis voor een staakt het vuren, hebben musea bloed aan hun handen’ zo luidde het statement van een actiegroep die tijdens Museumnacht 2023 o.a. het Stedelijk met rode verf bekladde.  

In de afgelopen jaren hebben musea zich steeds meer gepresenteerd als plekken die ten dienste staan van de samenleving en haar publiek. Toegankelijk, divers, duurzaam en vaak ook geëngageerd. Een consequentie van deze meer publieke rol is dat musea steeds vaker worden gevraagd zich uit te spreken over maatschappelijke en politieke kwesties. Is het museum naast een publieke ook een politieke arena geworden?  

Hoewel musea graag een plek willen zijn voor verbinding en maatschappelijk debat, blijkt de kloof tussen kunst en activisme toch vaak te groot. Musea zijn niet neutraal, maar hoe transparant zijn de keuzes die het museum maakt over hoe en waarover ze zich uitspreekt. Hoe kan een museum stelling nemen en tegelijkertijd ruimte bieden aan meerstemmigheid? En is solidariteit een zero-sum game? 

Lezing door Fatoş Üstek, gevolgd door een gesprek met Rein Wolfs en Richard Kofi. Met een live performance van Maya Fridman en Soheil Shayesteh.

Fatoş Üstek, Foto: Christa Holka

BIOGRAFIEËN

FATOŞ ÜSTEK  

Fatoş Üstek is een onafhankelijke curator en schrijver die internationaal werkt. Ze is de auteur van The Art Institution of Tomorrow, Reinventing the Model (2024), medeoprichter en directeur van non-profit maatschappij FRANK Fair Artist Pay, en curator van Frieze Sculpture (2023 & 2024) in Londen, curator van Cascading Principles Expansions binnen Geometry, Philosophy and Interference aan het Mathematical Institute, Oxford University (2022-2025). 

Naast het leiden van internationale projecten vervult ze bestuursfuncties in kunstorganisaties: in het Verenigd Koninkrijk (voorzitter, New Contemporaries), Nederland (redactioneel advies, Extra Extra Magazine) en Duitsland (adviesraad, Urbane Kuenste Ruhr). Üstek is lid van de International Association of Art Critics AICA UK, ICI, IKT en stichtend lid van AWITA (Association of Women in the Arts). 

Ze was eerder directeur van de Liverpool Biënnale, directeur van het Roberts Institute of Art, curator van Art Night, Londen (2017), curator van fig-2 50 exhibitions 50 weeks, ICA Londen (2015) en Associate Curator van de 10e Gwangju Biënnale, Zuid-Korea (2014). 

Ze heeft opdracht gegeven voor een aantal projecten in de openbare ruimte in het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Üstek heeft ook meerdere juryrollen vervuld voor internationale kunstprijzen en biënnales, waaronder Turner Prize 2020, het Schotse paviljoen 2022, het Nederlandse paviljoen in 2022 en 2024 op de Biënnale van Venetië en de Jindrich Chalupecky Society Award (2022-2024). Ze is genomineerd voor prestigieuze prijzen zoals de Jarman Award en de Fourth Plinth. 

REIN WOLFS

Rein Wolfs is kunsthistoricus en sinds december 2019 directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Na zijn studie aan de Universiteit van Amsterdam werkte hij onder andere als directeur van het Migros Museum für Gegenwartskunst in Zürich, als hoofd presentaties bij Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, en vertrok naar Duitsland, waar hij vanaf 2008 aan het hoofd stond van Kunsthalle Fridericianum in Kassel en in 2013 de overstap maakte naar de Bundeskunsthalle in Bonn. In 2003 was hij curator van het Nederlands Paviljoen tijdens de Venetië Biënnale. Bij het Stedelijk Museum (mede)initieerde hij tentoonstellingen van Hito Steyerl, Ulay, Remy Jungerman, Anne Imhof, Felix de Rooy, Nan Goldin, Marina Abramović en Miriam Cahn. 

RICHARD KOFI  

Richard Kofi (1988, Wageningen) is een kunstenaar en curator die zich toe legt op het blootleggen van koloniale geschiedenissen en het verkennen van toekomstmogelijkheden. Met tekeningen, collages en videowerk creëert hij een beeldtaal waarin het complexe verbondenheid van het heden, verleden en de toekomst samenkomen, en waar zichtbare en onzichtbare werelden worden verbonden.  

In zijn museale loopbaan, waaronder bij het Wereldmuseum, stelde hij tentoonstellingen samen, wat hem een nominatie opleverde voor de Museum Talent Award en de &Award in 2019. Momenteel werkt hij aan The Museum of Black Futures, een visionair project dat nieuwe ruimte biedt voor artistieke innovatie, creatieve vrijheid en gemeenschapsvorming. Dit speculatieve museumconcept verkent de rol van de Zwarte identiteit binnen Europese instellingen en onderzoekt hoe het beste platform te bieden voor radicale kunstpraktijken en transformatieve dialoog.  
 

MAYA FRIDMAN
Maya Fridman is een veelzijdige celliste die niet in één genre te vangen is. In 2019 won ze de felbegeerde Dutch Classical Talent Award. Voor het seizoen 2020/2021 was ze Artist in Residence bij TivoliVredenburg en ze bereidt zich voor op haar volgende residency bij November Music 2023. In 2023 bracht Maya, met de steun van de Cello Biennale, het eerste album uit met haar eigen werk, The Power of Indifference. Op 20 september 2022 ging de film United We Stand (Musicians in Time of War) van documentairemaker David van Tijn in première in het EYE Film Museum. Hierin volgt hij Maya terwijl ze benefietconcerten voor Oekraïne organiseert en uitvoert, die ontstaan zijn direct na de start van de Russische grootschalige invasie van Oekraïne op 24 februari 2022.  

SOHEIL SHAYESTEH 

Soheil is een audio-visuele componist, violist en Kamancheh-speler gevestigd in Amsterdam. Zijn interesse in het verkennen van het geluid van de Kamancheh met live elektronica heeft hem ertoe geleid een speciale techniek te ontwikkelen die uniek is voor het instrument. Hij weeft complexe en gelaagde geluidslandschappen met zijn instrument en de techniek, waardoor een hypnotiserend, vertragend en meditatief effect ontstaat. 

  • Foto van een persoon
    Richard Kofi, foto door Wouter le Duc
  • Foto van twee personen
    Soheil Shayesteh met Maya Fridman
  • Foto van een persoon met een viool
    Foto Maya Fridman, foto door Brendon Heinst

Over In Context

Kunst heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het aanwakkeren van maatschappelijke discussies. In deze tijden van ultranationalisme, xenofobie en klimaatrampen lijkt de behoefte aan geëngageerde kunst groter dan ooit. Maakt dat het museum ook tot een podium van protest en verandering? Kan een museum sociaal-politieke ontwikkelingen ondersteunen zonder zelf partij te kiezen? En wat zijn de grenzen aan het wakker schudden en engageren van publiek, moet het museum zijn publiek beschermen met disclaimers en trigger warnings?  

Dit drieluik biedt geen eenvoudige antwoorden, maar nodigt uit tot reflectie over de rol van kunst in de samenleving en de verantwoordelijkheid van musea om niet alleen te tonen, maar ook te durven spreken.  

In Context – The Museum is (A)Political!

Een plek verzekeren voor dit programma? Reserveer hier je ticket.

Boek ticket

Dit programma is het tweede evenement in het drieluik In Context over de complexe relatie tussen kunst, activisme en musea. De andere twee programma’s vinden plaats op 20 oktober en 15 december. Klik hier voor meer info.