Events — 11, 12 okt 2024

Textiel speelt een belangrijke rol in ons leven. Het beschermt ons niet alleen tegen invloeden van buitenaf, maar het vertelt ook veel over wie wij zijn en hoe we naar de wereld kijken. In het kader van de tentoonstelling Unravel organiseert het Stedelijk het symposium Thread Weaves the World. Met Verschillende kunstenaars, sprekers, een paneldiscussie, een filmscreening en artist-led tours wordt er verdieping geboden aan twee hoofdthema’s in de tentoonstelling: Borderlands en Ancestral Thread.

Prijs
Museumticket + €3,-
Locatie
Auditorium & tentoonstelling Unravel
Tijd
11 okt, 11.00 tot 17.00
12 okt, 11.00 tot 17.15
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Over het symposium

Het symposium biedt een meer diepgaande verkenning en innovatieve perspectieven op deze twee onderwerpen. De kunstenaars die aan bod komen in de Borderlands-sectie onderzoeken hoe grensgebieden kunnen dienen als locaties van belangrijke creativiteit, de taal en esthetiek van grenzen kunnen ondermijnen en ze kunnen overstijgen. In Ancestral Threads staat het terughalen van voorouderlijke kennis door kunstenaars met verschillende achtergronden centraal. Door kritiek te leveren op koloniaal opgelegde manieren van zijn - waaronder opgelegde grenzen, opvattingen over identiteit en de devaluatie van bepaalde soorten kennis - zal het symposium reizen door zowel ruimte als tijd.

Dit is een overzicht van het tweedaagse symposium van Unravel met een gevarieerd programma vol interessante sprekers en activiteiten. Voorafgaand aan het programma in het auditorium, worden er artist-led tours gegeven door Mercedes Azpilicueta en het kunstenaarsduo Antonio Jose Guzman en Iva Jankovic. Hier is een aparte aanmelding voor nodig.

Zaalopname van een werk met veel kleuren en lange stoffen met een persoon in het midden
Cecilia Vicuña, 'Quipu Austral', 2012. Collectie 49 Nord 6 Est - Frac Lorraine. In 'Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art', Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis.

programma 11 okt

Schrijver en curator Miguel A. Lopez trapt vervolgens het programma in het auditorium af als keynote spreker, gevolgd door een paneltalk onder leiding van Ilga Minjon met Mounira Al Solh, Mercedes Azpilicueta en Miguel A Lopez zelf. Afsluitend gaat Christel Vesters in gesprek met Antonio Jose Guzman en Iva Jankovic als inleiding voor de screening van de performance Messengers of the Sun. Voor meer informatie over de eerste dag, klik hier.

11.00
Eerste ronde artist-led tour by: Mercedes Azpilicueta, Antonio Jose Guzman & Iva Jankovic
12.00
Tweede ronde artist-led tour
13.00
Deuren open Auditorium
Introductie door Amanda Pinatih en Ilga Minjon
13.30
Keynote Miguel A. Lopez
14.25
Panel gesprek met: Miguel, Mounira, Mercedes. 
Gemodereerd door: Ilga Minjon 
15.30
Pauze
15.45
Talk Christel Vesters x Antonio Jose Guzman en Iva Jankovic met film screening
17.00
Einde programma

programma 12 okt

Gedurende de tweede dag vindt de workshop 'Soft Cities' met Claire Zandvliet plaats in de Entreehal. Deze workshop is toegankelijk zonder reservering en voorkennis is niet noodzakelijk. Voor meer informatie over de workshop, zie hier.

Later die middag zal Ibrahim Mahama in gesprek gaan met directeur Rein Wolfs en de curator van Unravel, Amanda Pinatih. De tweede dag wordt afgesloten met een Q&A en een screening van de trailer van de documentaire van Mahama. Voor meer informatie over de tweede dag, klik hier

11.00 – 16.00
Workshop: 'Soft Cities' met Claire Zandvliet
14.00 – 16.30
Introductielezingen
15.45
Deuren open Auditorium
16.00
Introductie Rein Wolfs
16.10
Conversatie met Rein Wolfs x Ibrahim Mahama
16.40
Conversatie met Amanda Pinatih x Ibrahim
17.00
Q&A met publiek
17.15
Einde programma: trailer documentaire bekijken

Biografieën

Miguel A. López

Miguel A. López (Lima, 1983) is schrijver en curator. In zijn praktijk richt hij zich op de rol van kunst in de politiek en het openbare leven, collectief werk en samenwerkingsdynamiek, en queer en feministische herschrijvingen van de geschiedenis. Hij is co-curator voor de 2024 editie van de Toronto Biennial of Art. Van 2015 tot 2020 werkte hij als hoofdcurator en later mededirecteur bij TEOR/éTica, Costa Rica.

Mercedes Azpilicueta

Mercedes Azpilicueta is een beeldend en performance kunstenaar uit Buenos Aires die woont en werkt in Amsterdam. Haar artistieke praktijk verzamelt verschillende personages uit het verleden en het heden die het kwetsbare of collectieve lichaam aanspreken vanuit een decoloniaal feministisch perspectief. In vloeiende, associatieve verbindingen gaat ze rigide verhalen uit de geschiedenis tegen in een poging deze te ontmantelen en ruimte te maken voor affectieve en dissidente stemmen. 

Antonio Jose Guzman

Antonio Jose Guzman (Panama City, Panama, 1971) houdt zich bezig met audiovisuele vertellingen door middel van multidisciplinaire textielinstallaties, experimentele rituelen en performances, en is betrokken bij andere projecten met betrekking tot genetica, dekolonisatie, postkoloniale geschiedenis en de Afrikaanse diaspora. In zijn pan-Afrikaanse werk verkent Guzman de relatie tussen de geschiedenissen van animisme, indigokleurstof, textiel en socioculturele identiteit om migratie aan de orde te stellen en de mechanismen van macht en geweld te onderzoeken die gepaard gaan met de voortdurende confrontaties tussen verschillende perceptuele werelden.  

Iva Jankovic  

Iva Jankovic (1979, Ruma, Servië) zet ideeën om in performances, installaties en unieke kledingstukken. Ze combineert haar achtergrond in traditionele beeldende kunst met ambachtelijke technieken en haar duurzame praktijk dient als platform voor artistiek onderzoek naar het gebruik van patronen en symbolen over de hele wereld. Door interculturele symbolen te deconstrueren en ze naar een lokale omgeving te brengen, pleit ze voor duurzaamheid als een route naar dekolonisatie

Ibrahim Mahama  

Ibrahim Mahama (Tamale, Ghana, 1987) gebruikt strategieën van reclamatie en assemblage om werken te maken met gevonden materialen die zich bezighouden met geschiedenissen van crisis en mislukking. Gemeenschap staat centraal in zijn werk en zijn grootschalige werk wordt vaak in samenwerking met anderen gemaakt. Mahama wikkelt vaak historische architectuur in stof, waarbij hij momenten van kruisbestuiving en spanning tussen de locatie van het werk en West-Afrika onderzoekt. Naast kunstenaar is Mahama curator en educator, en hij zet zich in voor het creëren van mogelijkheden voor creativiteit in Ghana. Sinds 2019 heeft hij drie educatieve ruimtes in het land geopend, waaronder het Savannah Centre for Contemporary Art (SCCA), een door kunstenaars gerunde projectruimte; Red Clay, zijn studio met onderzoeksfaciliteiten en een residentieprogramma; en een niet meer gebruikte silo die hij heeft omgebouwd tot een cultureel centrum. 

Ilga Minjon

Ilga Minjon (hen/hun) is curator en onderzoeker in Amsterdam, met een focus op de politiek van verbeelding in ecologie en technologie. Ilga is lid van Stadscuratorium Amsterdam, de stadsbrede adviescommissie voor kunst in de openbare ruimte. Als tutor aan Design Academy Eindhoven doceert hen Contextual Studies en design research. Ilga heeft talrijke experimentele publieke evenementen, tentoonstellingen, symposia en internationale residentie-uitwisselingen gecureerd, bij Impakt [Centrum voor Mediacultuur], FLAT Station/BijlmAIR, Amsterdam Zuidoost en Stroom Den Haag.