(E)MOTION PICTURES
Maria Lassnig and American Animation in the 1970s
Events — 10 mei 2019
- Prijs
- Museumticket + € 3
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 10 mei 2019, 20.00 tot 21.30
- Taal
- Engels
- Toegang
- Tickets
Tijdens haar verblijf in New York van 1968 tot 1980 maakte Maria Lassnig kennis met de techniek van animatie: het laten bewegen van haar tekeningen. Ook haar zelfportretten en werken rondom body-awareness werden vanaf de jaren 1970 onderwerp van haar animaties. Ook heeft Lassnig een grote hoeveelheid beeldmateriaal achtergelaten die inzicht geeft in haar veelzijdige rol als filmmaker. Met dit filmprogramma wordt haar werk geplaatst binnen de context van onafhankelijke, feministische en experimentele animatie in de jaren 1970 in New York.
De complexe productie waarbij tekening, filmbeeld en geluid tot animatie en experimentele film worden getransformeerd inspireerde een collectieve werkmethode. In 1974 richtte Lassnig Women/Artist/Filmmakers, Inc. op, samen met enkele andere geëngageerde vrouwelijke (film)kunstenaars, onder wie Doris Chase, een van de pioniers op het gebied van video- en computeranimatie. Chase maakt in haar films vaak gebruik van dans om beweging weer te geven, iets wat Lassnig ook doet in haar animatie. Lassnigs films werden tevens gewaardeerd binnen de onafhankelijke animatiefilmindustrie rond de Amerikaanse filmmaker George Griffin. Na het ontvangen van een prijs voor haar film Selfportrait (1971) werd Lassnig geschaard naast hedendaagse vrouwelijke animators zoals Suzan Pitt. Feministische en erotische onderwerpen komen veelvuldig aan bod in haar animatiefilms. Lassnig creëerde ook verhalen over deze kwesties waarin zij ervaringen uit haar eigen relaties verwerkte. Haar werk wordt beschouwd als een drijvende kracht voor de erkenning van animatie als beeldende kunstvorm.
Dit programma is samengesteld door Stefanie Proksch-Weilguni, PhD-kandidaat aan de Universiteit van Basel.
Programma
- 20.00 uur
- Introductie door Stefanie Proksch-Weilguni (eikones – Center – for the Theory and History of the Image, Basel)
- 20.10
- DEEL 1: ZELFPORTRET / SELBSTPORTRAIT
Maria Lassnig, Selfportrait, 1971, 5 min
Mary Beams, Tub film, 1972 1:46 min
George Griffin, Head, 1975, 10:30 min
Maria Lassnig, Stone Lifting. A Self Portrait in Progress, 1971-74, 7:04 min - 20.30
- DEEL 2: KOPPELS / PAARE
Maria Lassnig, Couples, 1972, 10 min
Lisa Crafts, Desire Pie, 1976, 5 min
Suzan Pitt, Asparagus, 1979, 18 min
Maria Lassnig, Encounter, 1970, 1 min - 21.10
- DEEL 3: DANSENDE LICHAMEN / TANZENDE KÖRPER
Maria Lassnig, Shapes, 1972, 10 min
George Griffin, Trikfilm 1, 1972, 1 min
Doris Chase, Circles II, Version II, 1972, 8 min+
Maria Lassnig, Black Dancer, 1974, 1 min, - 21.30
- Einde programma
- 22.00
- Museum sluit
Ik zocht naar een realiteit die meer in mijn bezit zou zijn dan de buitenwereld en vond deze in de vorm van de door mij bewoonde lichaamsbehuizing.
Over de tentoonstelling
De Oostenrijkse kunstenaar Maria Lassnig (1919-2014) wordt internationaal gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de 20e eeuw. Ze maakte naam met haar ‘Körperbewusstseinsbilder’ (‘lichaamsbewustzijnswerken’), waarin zij gewaarwordingen van haar lichaam thematiseerde en op deze manier haar relatie tot de wereld definieerde. De tentoonstelling Maria Lassnig – Ways of Being is van 6 april t/m 11 augustus 2019 te zien.