Trouw Invites
New Museum
Tentoonstelling — 6 nov t/m 29 nov 2014
AUNTS: AUNTSforcamera.
Locatie: Trouw - De Verdieping
- Locatie
- Trouw - De Verdieping
Met trots presenteren het Stedelijk Museum en TrouwAmsterdam de sloteditie van de tentoonstellingenreeks Trouw Invites... met de immersieve installatie AUNTSforcamera, onder co-curatorschap van het New Museum in New York City.
AUNTS is een organisatie die een platform biedt voor simultane performance- en kunstactiviteiten binnen een en dezelfde ruimte. AUNTS is gevestigd in Brooklyn, New York, en omvat een gestaag groeiende groep kunstenaars. Dit najaar organiseert het New Museum in samenwerking met het Stedelijk Museum en TrouwAmsterdam binnen het kader van de tentoonstellingenreeks Trouw Invites... een speciale, internationale 'dans-voor-camera'-editie van AUNTS. Het project AUNTSforcamera ontwikkelt zich publiekelijk, via een open studio-productieweek in het New Museum (10-14 september 2014) waar alle deelnemende kunstenaars aan meewerkten en die resulteerde in een reeks nieuwe dans-voor-camera-werken. Deze werken zullen worden gepresenteerd als een immersieve installatie van bewegend beeld, eerst in TrouwAmsterdam (6-30 november 2014) en daarna in het New Museum (17 december 2014 – 15 februari 2015). De tentoonstelling omvat nieuw werk van Cara Francis, IMMA/MESS, Vanessa Justice, Anya Liftig, Karl Scholz, Larissa Velez-Jackson, Gillian Walsh, Collective Settlement (Felicia Ballos, Jean Brennan en T. Charnan Lewis) in samenwerking met Salome Asega, Chrybaby Cozie en Ali Rosa-Salas. De meesten van hen hebben niet eerder in Amsterdam geëxposeerd.
AUNTS werd in 2005 opgericht door James Kidd Leary en Rebecca Brooks en wordt momenteel georganiseerd door Laurie Berg en Liliana Dirks-Goodman. AUNTS brengt meerdere kunstenaars samen in een ruimte en stemt daarbij de gelijktijdige presentatie van hun werk onderling op elkaar af. AUNTS ziet het als een uitdaging om met de productie en tentoonstelling voor AUNTSforcamera de systemen van autonome controle te bevragen die zo kenmerkend zijn voor de visuele inkadering en de constructie van tijd en ruimte bij het maken en presenteren van bewegende beelden. De individuele werken die voor dit project in opdracht werden vervaardigd onderzoeken elk op hun manier de relatie tussen dans en media met bewegend beeld: zowel met betrekking tot het creatieproces in een gedeelde studio als in hun uiteindelijke presentatie als onderdeel van een door AUNTS georganiseerde installatie. Hierbij zal speciale aandacht zijn voor de rol van live gebeurtenissen binnen de werkwijze van AUNTS. Doordat verschillende onderdelen van dit project in diverse vormen plaatsvinden, zowel in TrouwAmsterdam en in het New Museum, onthult AUNTSforcamera een collectief dat zich al naar gelang de locatie op een bepaalde manier manifesteert, en daarbij openstaat voor de manier waarop verschillende ruimtes verschillende soorten van gedeelde ervaring kunnen oproepen.
Tot de werken binnen AUNTSforcamera behoren een interactief spel dat gebruikmaakt van gehackte Kinect-software om spelers te belonen die de originele Harlem Shake leren dansen; een interactief social media-platform met een downloadbare app waarmee door de kijkers gemaakte dansfilmpjes van acht seconden lengte aaneengeregen worden tot een eenkanaals videoloop; een sculpturale installatie met meerdere kanalen die de dansende lichamen van de makers bijeenvoegt tot een cadavre exquis van bewegende beelden; en een eenkanaals video waarin dansende handen en schaduw-poppenspel worden gecombineerd met beeldmateriaal aangeleverd door een drone die rondvliegt in het New Museum Theater. Een volledige lijst van de kunstenaars en beschrijvingen van de negen werken die speciaal voor dit project zijn gemaakt volgt hieronder. Op beide locaties wordt de tentoonstelling uitgebreid met nieuw materiaal dat wordt gemaakt met de kunstenaars en het publiek van het New Museum en Trouw.
De tentoonstelling Trouw Invites... New Museum: AUNTSforcamera (6-30 november 2014) opent met een speciaal transnationaal AUNTS-evenement (AUNTSforcamera Opening Event: BYOC! (Bring Your Own Camera! - Where the Audience Controls the Frame), 6 november 2014) in het New Museum Theater dat via een livestream te volgen is in Trouw en waarbij de camera wordt bediend door het publiek in New York. Voor dit programma maken vijftien kunstenaars, waaronder de voor AUNTSforcamera geselecteerde, een selectie van korte en langdurige performances die zonder voorbereiding op verschillende manieren worden gerangschikt en gecombineerd. In Trouw volgt na de openingswoorden voor Trouw Invites... van de curatoren (Hendrik Folkerts, Stedelijk Museum; Johanna Burton, New Museum; Travis Chamberlain, New Museum) een discussie over het project met de organisatoren van AUNTS.De laatste twee uur lopen naadloos door in een dansevenement op beide locaties, waarbij in TrouwAmsterdam Elias Mazian een dj-set verzorgt.
Na de tentoonstelling in TrouwAmsterdam volgt de tentoonstelling in het New Museum (17 december 2014 - 15 februari 2015) die wordt afgesloten met een eenmalige, complete overname van het New Museum door de organisatoren van Trouw (F.K.A. Trouw@New Museum, 6 februari 2015): twee gelijktijdige danceparty's in de New Museum Sky Room en het New Museum Theater, lichtinstallaties van Trouws vaste lichtkunstenaar Meeus van Dis, en een reeks optredens van Trouw-dj’s die in en rond New York wonen en werken. Dit is het eerste evenement dat het team van Trouw (voorheen verdeeld over Trouw en Club 11) zal organiseren na het vertrek uit de huidige locatie, eind dit jaar.
Deelnemende AUNTS-kunstenaars en afzonderlijke dance-for-camera-werken
Cara Francis: REMOTE
REMOTE is een eenkanaals video waarin dansende handen en interviews worden gecombineerd met beeldmateriaal dat wordt aangeleverd door een drone die rondvliegt in het New Museum Theater – een commentaar op de grote populariteit van civiele surveillanceproducten in het licht van de manier waarop dergelijke apparatuur in oorlogssituaties wordt ingezet.
IMMA/MESS: STAGING STAGES
STAGING STAGES is een eenkanaals werk met split-screen waarvoor IMMA/MESS per productiedag een andere extreme en dysmorfische drag look bedacht, in nabootsing van hoe een artiest zich voorbereidt op een optreden in een nachtclub. Vanuit elke nieuwe look ontstond een geïmproviseerde dans, die voor de camera werd opgevoerd en aan het eind van de dag in één take werd opgenomen. Deze opnames werden vervolgens samengevoegd tot een schijnbaar oneindige dans met geestelijke en lichamelijke transformatie als thema.
Vanessa Justice: Dancing the Edits
Dancing the Edits is een meerkanaals video over een waarnemingsexperiment. De kunstenaar brengt zichzelf in een bepaalde fysio-somatische toestand en filmt en edit dan vanuit de hand eerdere opnames van haar choreografie terwijl deze op verschillende monitoren worden afgespeeld. De originele opnames worden vertoond naast de latere versies en videodocumentatie van het montageproces.
Anya Liftig: A Very Something or Other
A Very Something or Other is een eenkanaals dansvideo, in één shot en van extreem dichtbij gefilmd, waarin de danser haar gezicht (en niets anders dan dat) gebruikt om miniatuur-rekwisieten te manipuleren: een onderzoek naar het gezicht als een platform voor choreografie, ballet en non-verbale vertelkunst, waarbij gezichtsuitdrukkingen abstract worden terwijl ook de schaal vertekend raakt.
Karl Scholz: #auntsforcamera
#auntsforcamera is een interactief social media-platform dat gebruikmaakt van de downloadbare app Ocho Video om clips van acht seconden op te nemen. Gebruikers kunnen een video opnemen en die taggen met #auntsforcamera om hem onderdeel te laten worden van een eenkanaals videoinstallatie die steeds langer wordt in de loop van het project, van 8 september 2014 tot 15 februari 2015.
Larissa Velez-Jackson: Star Crap via Lens
Star Crap via Lens is een driekanaals videoinstallatie met drie opnames van dezelfde, één uur durende improvisatiechoreografie, uitgevoerd door Velez-Jackson, Tyler Ashley en Talya Aylat. De camera wisselt tussen de standpunten van danser en toeschouwer en toont de absurde pogingen van de dansers om zichzelf tijdens de uitvoering te bekijken en becommentariëren terwijl de uitputting gaandeweg toeslaat.
Gillian Walsh: Archiving working at AUNTS
Archiving working at AUNTS is een intiem tweekanaals werk dat gebruikmaakt van privéopnames, zowel als een vorm van persoonlijke archivering en als een vorm van voyeurisme. De kunstenaar gebruikt haar deelname aan AUNTS-evenementen om ruw materiaal voor andere performances te ontwikkelen, testen en documenteren. In dit werk leidt deze aanpak tot een kritisch onderzoek naar de waarde van zo'n objectiverend proces.
Collective Settlement (Felicia Ballos, Jean Brennan, T. Charnan Lewis): drawing a line with my body straight to you
drawing a line with my body straight to you is een driekanaals sculpturaal werk, gemaakt door drie choreografen die het principe van het cadavre exquis benutten voor unieke dansvideo's van verschillende delen van het lichaam (hoofd, romp en benen). De video's worden afgespeeld via drie op elkaar gestapelde CRT-monitoren en tonen zo de bewegende dansers alsof deze samen één lichaam vormen.
Salome Asega, Chrybaby Cozie en Ali Rosa-Salas: Original Harlem Shake Game
Original Harlem Shake Game is een interactief videospel dat gebruikmaakt van gehackte Kinect-software, waarin deelnemers worden beloond voor de mate waarin ze erin slagen de originele Harlem Shake uit te voeren. Deze dans, die oorspronkelijk uit Harlem komt, ging recentelijk een eigen leven leiden als YouTube-hype.
OVER DE ORGANISATIE
AUNTSforcamera wordt namens het New Museum georganiseerd door Travis Chamberlain (Associate Curator of Performance en Manager of Public Programs), in samenwerking met Laurie Berg en Liliana Dirks-Goodman (de organisatoren van AUNTS). Het volledige programma van Auntsforcamera is als volgt:
- 10–14 september 2014: productieweek 'AUNTSforcamera': Open Studio's
- 6 november 2014: 'AUNTSforcamera' Opening Event: BYOC! (Bring Your Own Camera!)
- 6–30 november 2014: 'AUNTSforcamera'-installatie: Trouw
- 17 december 2014 – 15 februari 2015: 'AUNTSforcamera'-installatie: New Museum
- 6 februari 2015: F.K.A. Trouw@New Museum
TROUW INVITES... SPONSOREN
De Verdieping, TrouwAmsterdam, Stedelijk Museum, AFK, SNS Reaal Fonds, Stichting DOEN, Prins Bernhard Cultuurfonds, IAmsterdam, Stadsdeel Oost, ABN AMRO en Lloyd Hotel.
blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wat er speelt in het Stedelijk Museum.