Tentoonstelling — 22 jun t/m 29 sep 2019

Het Stedelijk presenteert deze zomer twee videowerken van de veelgeprezen Amerikaanse kunstenaar Steffani Jemison. In deze werken onderzoekt zij de rol van taal en gebaren bij het creëren van betekenis. Jemison kijkt hierbij vooral naar de hoe Afro-Amerikanen hebben bijgedragen aan de cultuur van de Verenigde Staten, in het bijzonder in taal en schrijven.

In de video’s Sensus Plenior (2017) en Similitude (2019) kijkt Jemison hoe Afro-Amerikanen aangepaste vormen van taal en schrijven gebruiken als een uitdrukking van autonomie en veerkracht. 

‘Sensus Plenior’, (c) Steffani Jemison 2017
‘Sensus Plenior’, (c) Steffani Jemison 2017
‘Similitude’, research image (c) Steffani Jemison 2019
‘Similitude’, research image (c) Steffani Jemison 2019

Het werk Sensus Plenior (Latijn voor "vollediger betekenis") volgt Susan Webb, leider van het Master Mime Ministry van Harlem in New York, dat al 20 jaar bestaat en mime gebruikt als een manier van prediken. Daar worden evangelische liederen door middel van gebaar geïnterpreteerd. Voor Jemison zijn deze ‘bewegingen’ zoals ze dat noemt, een manier van communicatie zonder grenzen. De wijze van prediken die Webb en haar collega’s uitoefenen stamt af van de Franse mimespeler Marcel Marceau en van de West-Afrikaanse dans. Sensus Plenior is te zien vanaf 22 juni tot en met 2 augustus 2019.

Similitude, dat in deze tentoonstelling in première gaat, verkent modernistische mime, postkoloniale mimiek, gebaar en abstractie in relatie tot Amerikaanse en Europese modernistische mime uit het midden van de 20e eeuw. Via een Afro-Amerikaanse acteur, getraind in fysiek theater, onderzoekt de film de spirituele dimensies van de discipline, inclusief vragen over maskering en ondoorzichtigheid. Similitude is te zien van 3 augustus tot met 29 september 2019.

Steffani Jemison exposeerde eerder in het MoMA in New York en Jeu de Paume in Parijs.

Steffani Jemison: New Videos wordt gepresenteerd in samenhang met Decoders-Recorders, een tweeledige solotentoonstelling van Steffani Jemison en Samson Young, georganiseerd door De Appel in samenwerking met, en bij Looiersgracht 60, te zien van 6 juli t/m 1 september 2019.

OVER STEFFANI JEMISON

Jemison, geboren in Californië, ontving haar Bachelor of Arts in Comparative Literature aan Columbia University. Daarna studeerde ze aan de School of the Art Institute of Chicago. In 2013 ontving ze de prestigieuze Biënnaleprijs Tiffany Foundation en het jaar daarop een Art Matters-prijs. Ze won ook de Radcliffe Fellowship-prijs van de Universiteit van Harvard in 2017.
Vanuit haar huis in Brooklyn, New York, werkt Steffani Jemison aan publicaties en nieuwe werken. Naast video's, tekeningen, installaties en objecten produceert ze ook uitvoeringen zoals Promise Machine (2015) waarmee ze exposeerde op MoMA, New York.