exhibition.title
exhibition.title

Tentoonstelling — 7 okt 2023 t/m 28 jan 2024

Nan Goldin is een van de meest spraakmakende kunstenaars. Haar blik op het lief en leed van een mensenleven door de lens van haar camera is legendarisch. Haar foto's van zichzelf en haar vrienden zijn snapshots van intimiteit en verbinding, variërend van het alledaagse tot het wilde nachtleven. Ze maakt social issues zichtbaar en bespreekbaar. In de grootste zaal van het Stedelijk keert Nan Goldin met de tentoonstelling This Will Not End Well terug naar de oorsprong van haar artistieke praktijk. Als filmmaker presenteert ze in zes ruimtes slideshows bestaande uit duizenden foto's, ondersteund door muziek, voice-overs en archiefmateriaal.

Nan Goldin's blik door de lens van haar camera is legendarisch

Haar eerste solotentoonstelling als filmmaker

Ze maakt beladen social issues zichtbaar en toegankelijk

De tentoonstelling bestaat uit de series The Ballad of Sexual Dependency (1981–2022), Nan Goldins magnum opus; The Other Side (1992–2021), een historisch portret en een hommage aan haar trans-vrienden die ze tussen 1972 en 2010 fotografeerde; Sisters, Saints and Sibyls (2004–2022), een getuigenis van familietraumas na een zelfdoding; Fire Leap (2010–2022), een inkijkje in de wereld van kinderen; Sirens (2019–2020), over de extase van drugsgebruik; en Memory Lost (2019–2021), over de claustrofobische reis die het afkicken van drugs met zich meebrengt.

Een moeilijk te overtreffen, onvergetelijke ervaring
★★★★★

— De Volkskrant

Nan Goldins blik op het lief en leed van een mensleven door de lens van haar camera is legendarisch

Goldin fotografeerde de wereld van haar bohemien vrienden met een rauwe tederheid. Haar foto's zijn snapshots van intimiteit en verbinding, van het alledaagse tot wilde feesten, en van de strijd tussen afhankelijkheid en autonomie.  Een van haar bekende werken is The Ballad of Sexual Dependency (1981–2022). Het is uitgegroeid tot een werk van meer dan duizend foto's, waarin Nan Goldin haar vriendenkring in Provincetown, New York, Berlijn en Londen vanaf de jaren zeventig en tachtig tot op de dag van vandaag documenteert. Zonder oordeel te vellen toont ze de verleidelijke en destructieve kanten van seks en drugs, evenals de vreugde en het verdriet van intieme relaties en vriendschappen. Nan Goldin blijft met haar ongepolijste foto’s invloedrijk op nieuwe generaties. Ze veranderde niet alleen radicaal de fotografie in de kunstwereld, maar drukte ook haar stempel op de fashion- en reclamefotografie.   

Nan Goldin maakt beladen social issues zichtbaar en toegankelijk

Onderwerpen als drugsgebruik, sekswerk, huiselijk geweld, LGBTQ+-rechten en de gevolgen van de aidsepidemie, die voorheen taboe waren in de maatschappij, maakt zij bespreekbaar dankzij haar kwetsbare en persoonlijke foto's. In de serie Sisters, Saints and Sibyls (2004) onderzoekt Goldin familietrauma's en zelfdoding en The Other Side (1993–2021) is een eerbetoon aan genderdiversiteit. In de serie Memory Lost benadert zij het leven vanuit een indringend verslavings-perspectief. Ook richtte zij in 2017 Goldin de actiegroep P.A.I.N. (Prescription Addiction Intervention Now) op, die zich specifiek richtte op de familie Sackler. De groep houdt deze medicijnenproducerende miljardairsfamilie verantwoordelijk voor de verslaving aan sterke pijnstillers van honderd duizenden mensen in de V.S., een situatie die epidemische vormen heeft aangenomen, en voor de talloze overdosissen heeft veroorzaakt. De Sacklers zijn belangrijke donateurs van een groot aantal vooraanstaande internationale musea. Veel van deze instellingen hebben vanwege de druk van P.A.I.N. de banden met de familie verbroken en alle sporen van de naam Sackler uit hun gebouwen verwijderd.   

Jeugd en schoonheid, liefde, dood en vooral heel veel leven
●●●●● – NRC

This Will Not End Well is de eerste solotentoonstelling van Nan Goldin als filmmaker

Hoewel vooral Goldins fotografie bekend is, begon haar kunstenaarspraktijk rond 1980 met de presentatie van eclectische slideshows van honderden foto's voor een live publiek in clubs en underground filmzalen. Ze werkte haar diavoorstellingen elke keer bij, monteerde ze telkens opnieuw en gebruikte meerdere projectoren. Deze steeds veranderende diavoorstellingen vormen de basis van haar artistieke praktijk. In de afgelopen veertig jaar produceerde zij verschillende diavoorstellingen — van portretten van haar vrienden tot verhalen over traumatische familiegebeurtenissen. Continu voegt ze nieuwe elementen aan haar werken toe, waaronder bewegend beeld, muzikale composities en archiefmateriaal.  

INTERNATIONALE TOUR

Het Stedelijk ontvangt This Will Not End Well van organisator Moderna Museet in Stockholm als onderdeel van een internationale tour, met onder meer de Neue Nationalgalerie in Berlijn (oktober 2024–maart 2025); Pirelli HangarBicocca in Milan (oktober 2025 - februari 2026); en Grand Palais, Parijs (maart - september 2026).  

I found a way to make films out of still images. Making slide shows gives me the luxury of constantly reediting to reflect my changing view of the world.

— Nan Goldin
Een foto van Nan Goldin op een kussen/bed, met een schaduw in haar ogen.

Over Nan Goldin

Nan Goldin (1953, Washington D.C., Verenigde Staten) is zeer bekend als fotograaf. De manier waarop zij de menselijke ervaring vastlegt, is legendarisch en heeft latere generaties verregaand beïnvloed. Haar werk, The Ballad of Sexual Dependency, documenteert het leven in Provincetown, New York, Berlijn en Londen vanaf de jaren zeventig en tachtig tot op de dag van vandaag. Goldin fotografeerde de wereld van haar ‘bohemian’ vrienden met een rauwe tederheid. Haar foto's zijn snapshots van intimiteit en verbinding, van het alledaagse tot wilde feesten, en van de strijd tussen afhankelijkheid en autonomie.

MEER WETEN?

Lees hier meer over de tentoonstelling.

Bij de tentoonstelling is een uitgebreide catalogus geproduceerd, met 216 pagina’s, waarvan 140 geïllustreerd, en teksten van Vince Aletti, Thomas Beard, Guido Costa, Marvin Heiferman, Roni Horn, Patrick Radden Keefe, Caitlín R. Kiernan, Fredrik Liew, Andrea Lissoni, Gabor Maté, Cookie Mueller, Eileen Myles, Alfred Pacquement, Darryl Pinckney, Rene Ricard, Lucy Sante, Sarah Schulman, Anne Swärd, Hala Wardé en David Wojnarowicz. (Engelstalig, Steidl Verlag, ISBN 978-3-96999-058-2)

Nan Goldin bespreekt in haar werk onderwerpen zoals zelfdoding, huiselijk geweld en drugsverslaving. Wil jij met iemand praten over deze onderwerpen? Dit kan gratis en anoniem bij MIND, de landelijke hulplijn voor psychische gezondheid. Bellen kan op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 21:00 uur via 0900-1450. Chatten kan via de website wijzijnmind.nl.
Denk je aan zelfdoding? Je kan 24/7 anoniem en gratis bellen met 0800-0113 of chatten via www.113.nl

Nan Goldin — This Will Not End Well 

 7 okt 2023 t/m 28 jan 2024

CREDITS

Afbeelding 1: Nan Goldin, Self-portrait with eyes turned inward, Boston, 1989. © Nan Goldin.
Afbeelding 2: Nan Goldin, The Hug, New York City, 1980. © Nan Goldin.
Afbeelding 3: Nan Goldin, Brian and Nan in Kimono, 1983. © Nan Goldin.
Afbeelding 4: Nan Goldin, C performing as Madonna, Bangkok, 1992. © Nan Goldin.
Afbeelding 5: Nan Goldin, Elephant Mask, Boston, 1985. © Nan Goldin.
Afbeelding 6: Nan Goldin, Bea putting on make-up, Boston, 1973. © Nan Goldin.
Afbeelding 7: Nan Goldin, Mark and Mark, Boston, 1978. © Nan Goldin.
Afbeelding 8: Nan Goldin, French Chris on the convertible, NYC, 1979. © Nan Goldin.
Afbeelding 9: Nan Goldin, Misty and Jimmy Paulette in a taxi, NYC, 1991. © Nan Goldin.
Afbeelding 10: Nan Goldin, Self-portrait at The Other Side, Boston, 1972. © Nan Goldin.

This Will Not End Well is georganiseerd door Moderna Museet, Stockholm in samenwerking met Stedelijk Museum Amsterdam, Neue National galerie, Berlijn en Pirelli Hangar Bicocca, Milaan en Réunion des musées nationaux – Grand Palais, Parijs. 

De tentoonstelling is samengesteld door Fredrik Liew, Chief Curator, Moderna Museet. Vincent van Velsen is de curator van de presentatie in het Stedelijk Museum.

De tentoonstelling This Will Not End Well is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdragen van de begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds, van de VandenEnde Foudation, Gagosian, The Netherland-America Foundation en het Mondriaan Fonds.

  • Stedelijk Museum Fonds logo
  • VandenEnde foundation logo
  • Gagosian logo
  • The Netherland-America Foundation logo
  • Mondriaan Fonds logo

Met dank aan Kvadrat en Sahco.

 

Tentoonstellingsarchitectuur: Hala Wardé, HW Architecture
Communicatie en campagne video: muziek gecomponeerd door Mica Levi