mooi maar goed - grafisch ontwerpen in nederland (1987-1998)
Tentoonstelling — 16 jan t/m 27 feb 1999
In zeven zalen is te zien dat goed grafisch ontwerpen als bijna vanzelfsprekend deel uitmaakt van het dagelijks leven in Nederland. Bankbiljetten, postzegels en telefoonboeken bijvoorbeeld gaan elke dag door onze handen.
'Mooi maar goed' laat een rijke variatie aan werk zien van ruim 100 Nederlandse grafisch ontwerpers. Enkele van de deelnemers en voorbeelden van hun werk zijn: Max Kisman (VPRO leaders), Martin Majoor (telefoonboek), Ootje Oxenaar (biljet f 250,=), Studio Dumbar (politielogo), Walter Nikkels (typografie), Anthon Beeke (affiches), Jan Bons (affiches), Caulfield & Tensing (Amstel internet site), Gielijn Escher (affiches), Karel Martens (telefoonkaarten), Irma Boom, Melle Hammer, Roger Willems, Petr van Blokland en Lies Ros/Rob Schröder. Van vele ontwerpers zijn meerdere werken te zien.
De titel 'Mooi maar goed' is een variant op die van de tentoonstelling 'Goed maar mooi' die door de toenmalige directeur Willem Sandberg in 1949 werd gehouden in het Stedelijk Museum. Deze expositie ging niet alleen over grafisch ontwerpen, maar omspande de vormgeving in al haar facetten. In 1987 werden naar aanleiding van een internationaal ontwerperscongres zes tentoonstellingen georganiseerd onder de titel 'Holland in vorm'. Eén daarvan behandelde de grafische vormgeving sinds 1945. In de huidige tentoonstelling wordt een selectie getoond van wat er sindsdien in Nederland op het gebied van de grafische vormgeving is gebeurd.
Bij deze tentoonstelling verschijnt het Cahier 'Mooi maar goed', met een tekst van Toon Lauwen en Almar Seinen. Stedelijk Museum, 1999. Nederlands/Engels.