deep screen
art in digital culture: voorstel tot gemeentelijke kunstaankopen 2008
Tentoonstelling — 30 mei t/m 29 sep 2008
- Toegang
- Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.
Deep Screen – Voorstel voor Gemeentelijke Kunstaankopen 2008 presenteert hedendaagse kunstwerken die sporen van de digitale cultuur in zich dragen. De jury, onder voorzitterschap van gastcurator Andreas Broeckmann, selecteerde 18 kunstenaars uit meer dan 200 inzendingen.
Tijdens de tentoonstelling in Stedelijk Museum CS maakt directeur Gijs van Tuyl een keuze van werk dat wordt aangekocht voor de collectie van het museum.
______________________________________
De toenemende digitalisering van onze cultuur heeft gevolgen voor de kunsten. We maken snapshots met een mobieltje, kiezen met één blik op het scherm digitale foto’s en creëren onze eigen werkelijkheid met behulp van Photoshop en iPhoto. De invloed op de kunst is te zien aan het tijdelijke karakter van de gebruikte beelden, waarbij proces, herhaling en verandering sleutelwoorden zijn.
Deelnemers aan de tentoonstelling
Mark Bain, Pierre Bastien, Persijn Broersen & Margit Lukács, Erwin Driessens & Maria Verstappen, David Jablonowski, JODI, Gabriel Lester, Meiya Lin, Erica van Loon, Luna Maurer, Nathaniel Mellors, Geert Mul, Marnix de Nijs & Edwin van der Heide, Gert-Jan Prins, Remko Scha & Arthur Elsenaar, Roland Schimmel, Jochem van der Spek en Jasmijn Visser.
De inzendingen variëren van schilderijen, tekeningen, fotografie, sculptuur, installatie tot videokunst en generatieve softwarekunst. Hoe divers de media die de kunstenaars hanteren ook zijn, aan alle werken is te zien hoe de beeldvorming en waarneming in het digitale tijdperk verandert. Zo zijn van Gabriel Lester videobeelden van landschappen te zien, die door robotcamera’s gemaakt zijn en die zowel het idee van artistieke intentie als de romantiserende blik van de kijker centraal stellen. Meiya Lin maakt gebruik van de universele beeldtaal van de videoclip. De styling lijkt Aziatisch, maar doordat het decor gestript is van alle echte stijlkenmerken is het geheel zonder stijl – een commentaar op de iconografie van beelden in onze samenleving.
De ronddraaiende sculptuur van Marnix de Nijs & Edwin van der Heide is een sinistere slagboom die, met beweging en geluid, op de mensen in de zaal reageert en hen als een agressief dier lijkt te vallen. David Jablonowski maakt een speciale installatie voor de tentoonstelling. Hij werkt vanuit een sculpturale traditie, waarin hij invloeden van de digitale 3D-wereld verwerkt. Zelfs de immense tekeningen van Jasmijn Visser verraden de invloed van de digitale revolutie. In haar gedetailleerde en minutieus veranderende weergaves van tanks, vliegtuigen, schepen en elektriciteitsmasten onderzoekt ze de iconografie van graffiti, stripverhalen en animatiefilms.
De jury voor 2008 bestond uit Marten Jongema, Xander Karskens, Julika Rudelius, Lucas van der Velde, onder voorzitterschap Andreas Broeckmann. Broeckman had tot 2007 de artistieke leiding over het Berlijnse internationale mediakunstfestival Transmediale, was verbonden aan V2 in Rotterdam en publiceert over kunst, digitale cultuur en post-medialiteit.
Bij de tentoonstelling verschijnt de gelijknamige publicatie, met een essay van Andreas Broeckmann. De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van de Gemeente Amsterdam.
Meer over gastcurator Andreas Broeckmann
Dr. Andreas Broeckmann is kunsthistoricus en woont in Berlijn. Als freelance curator maakte hij verschillende tentoonstellingen zoals media_city_seoul voor de Media Art Biennale in Seoul (2008), KRcF – Room for Manoeuvre voor de Skuc Gallery in Ljubljana (2006), Tracer / Neuralgic (2004) bij TENT / Witte de With in Rotterdam en Runtime Art (2004) bij Kontejner / MaMa in Zagreb.
Van 2005 tot 2007 was Broeckmann een van de drie artistiek leiders van TESLA – Laboratory for Arts and Media in Berlijn. Van 2000 tot 2007 was hij de artistiek directeur van Transmediale – festival for art and digital culture in Berlijn. Van 1995-2000 werkte hij als projectleider bij Stichting V2, Centrum voor I Instabiele Media in Rotterdam.
Broeckmann studeerde kunstgeschiedenis, sociologie en media in Duitsland en in Groot Brittannië. Hij heeft een PhD in kunstgeschiedenis van University of East Anglia, Norwich/UK. Broeckmann is lid van de adviescommissie voor beeldende kunsten van het Goethe Institut, en van de Council for the Arts, Berlijn. Hij is medeverantwoordelijk voor de Spectre mailing list and is lid van het in Berlijn gevestigde mediabedrijf Mikro. Broeckmann is medeoprichter van Les Jardins des Pilotes, een organisatie voor kunstproducties en culturele uitwisseling. Als universitair docent, tentoonstellingsmaker en publicist behandelt Broeckmann kunst, technologie, de digitale cultuur en machine-esthethiek. Momenteel werkt hij aan een studie over machinekunst in de 20e eeuw.