DE BEST VERZORGDE BOEKEN 2019
Tentoonstelling — 3 okt t/m 1 nov 2020
Ieder jaar presenteren het Stedelijk Museum Amsterdam en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de mooiste boeken van het afgelopen jaar. Dit jaar omvat de selectie opvallend veel boeken door of over kunstenaars
Uit 287 inzendingen heeft een vakjury 33 boeken geselecteerd, waarbij de combinatie van ontwerp, druk- en bindtechniek en opdrachtgeverschap beoordeeld is. De jury bestaande uit Eelco van Welie (directeur nai010 uitgevers), Mijke Wondergem (ontwerper), Martijn Kicken (adviseur Drukkerij Tielen), Jeremy Jansen (ontwerper) en Suzanna Héman (assistent-conservator Stedelijk Museum Amsterdam) beoordeelde welke boeken zich het meest onderscheidden.
Het viel de jury op dat er een onverminderde voorkeur is voor ‘blote ruggen’, kleur op snee, beeldboeken met een cover die beeldloos dan wel tekstloos is en voor boekblokken met ‘speklaagjes’ van tekst- en beeldsecties. Ook zoeken ontwerpers het avontuur in een spel met (half)doorschijnend papier, typografie die door meerdere pagina’s heen opdoemt en beelden die in spiegelbeeld meespelen vanaf de andere zijde van de pagina.
In de selectie van 2019 bevinden zich twee boeken die in Leipzig bekroond zijn onder de Schönste Bücher aus aller Welt, internationaal gezien de belangrijkste grafische vormgevingsprijs. Het zijn twee fotoboeken, beide vormgegeven door Hans Gremmen en uitgegeven door Fw:Books, te weten American Origami van Andres Gonzalez, (Bronzen Medaille) en When Red Disappears van Elspeth Diederix (Eervolle Vermelding).
Er zijn opvallend veel boeken in de selectie opgenomen die zijn gemaakt door of over kunstenaars, zoals Rembrandt x Rijksmuseum, ontworpen door Irma Boom en uitgegeven door het Rijksmuseum, het kinderboek Een Nederlands bevrijdingsverhaal, bedacht en geïllustreerd door kunstenaar Brian Elstak i.s.m. Hedy Tjin en Julian Mostert, ontworpen door Lyanne Tonk en uitgegeven door ROSE stories en Stichting LovingDay.NL, en Where the River Runs over kunstenaar Remy Jungerman, ontworpen door Mainstudio (Edwin van Gelder, Florian Schimanski), een uitgave van Jap Sam Books.
Andere kunstenaars die aan bod komen zijn Jean Michel Basquiat, Hadassah Emmerich, Michael Ashkin, Ide André, Maria Dabrowski, Reinoud Oudshoorn, Richard Prince, Henk Wildschut, Margaret Lansink, Vera Gulikers, Martijn van de Griendt, Karianne Bueno, Mariko Kuwahara, Chen Jhen, Katrin Korfmann en Jens Pfeifer.
Drie boeken hebben een relatie met het Stedelijk Museum Amsterdam. Twee werden gemaakt naar aanleiding van een tentoonstelling: Welkom Today: Terug Naar Zuid-Afrika, ontworpen door Jeremy Jansen, uitgegeven door Paradox en Atlas Contact en Better Be Watching the Clouds / I Want to Be Able To Welcome My Father To My House, over kunstenaar Walid Raad, ontworpen door Roger Willems, een uitgave van Roma Publications. Het boek van Inge Meijer, The Plant Collection, over de geschiedenis van planten in het Stedelijk, ook van Roma Publications, werd eveneens ontworpen door Roger Willems, samen met Dongyoung Lee.
De Best Verzorgde Boeken heeft een lange traditie in het Stedelijk Museum. In 1932 werd de eerste editie gepresenteerd, waarna de tentoonstelling met enkele onderbrekingen jaarlijks te zien is geweest in het Stedelijk. Het is de oudste jaarlijkse uitverkiezing door een vakjury van De Best Verzorgde Boeken in Europa. De tentoonstelling is het eerste project begeleid door Thomas Castro als nieuwe conservator Grafische Vormgeving bij het Stedelijk Museum Amsterdam.
De inrichting van de tentoonstelling is naar ontwerp van Paul Kuipers. De meeste boeken zijn verkrijgbaar in de museumwinkel, evenals de catalogus die speciaal voor deze tentoonstelling is uitgegeven, vormgegeven door Team Thursday (€ 31, ISBN 97890 5965 909 4).
De Best Verzorgde Boeken 2019 is mede mogelijk gemaakt door Pictoright Amsterdam, papierleverancier Igepa, Tiel en L. van Heek Textiles. BNO is al jarenlang partner.
ZORGELOOS MUSEUMBEZOEK
Wil je In the Presence of Absence bezoeken? Er zijn voor bezoekers vaste routes door het museum uitgestippeld. Deze routes worden aangegeven met een lijn op de grond, die onderbroken wordt in ruimtes waar bezoekers vrij kunnen rondlopen. We vragen je ten allen tijde 1,5 meter afstand te houden en eventuele instructies van onze publieksmedewerkers op te volgen. Bereid je voor en lees deze info voorafgaand aan je bezoek.