belgrado: het stedelijk aan de donau
Tentoonstelling — 15 sep t/m 14 dec 2004
Tentoonstelling in het Museum of Contemporary Art, Belgrado in het kader van Stedelijk Museum-presentaties in het buitenland.
Het museum werd in 1965 gebouwd als Museum van Moderne Kunst en ligt tegenover de oude stad met de Burcht van Belgrado, over de bruggen van de Sawa, de zijrivier van de Donau, die iets verder aan de voet van de Burcht daarin uitmondt.
De collectie van het museum is in hoofdzaak geconcentreerd op de avant-garde stromingen van de twintigste eeuw van het voormalige Joegoslavië, maar onder de nieuwe directeur Branislava Andjelkovic sinds 2002 wordt ook internationaal verzameld.
Deze tentoonstelling van de collectie van het Stedelijk Museum is bedoeld om te laten zien hoe een van oorsprong op nationale kunst georiënteerd museum, zoals het Stedelijk Museum in de negentiende eeuw toch aanvankelijk begon, kan uitgroeien tot een bescheiden speler van wereldformaat.
De keuze van de werken werd bepaald door conservator Branislav Dimitrijevic. Hij verwoordt die keuze als volgt:
'The selection of works for the exhibition of “highlights” from the SMA collection in Belgrade was made by respecting both the Stedelijk Museum’s role in presenting developments in Dutch art of the second half of the 20th century, and its international format in building up the collection.
The stress is therefore made on Dutch artists that have been pivotal, as well as very much known and influential among artistic circles in Yugoslavia, from Appel and Lucebert via Schoonhoven and Dibbets to Dijkstra and Van Lieshout. Works of other artists are also selected to correspond with developments of modern art in Yugoslavia.
Some artists whose works will be shown have been already exhibited in the Belgrade Museum since 1965 and therefore received particular status at some stage: Dubuffet, Arman, Morellet, Acconci, Dibbets, Baselitz, Clemente, Mapplethorpe, etc. Others have had almost a cult status but have never exhibited in Yugoslavia: Jorn, Dine, Judd, Ryman, Deacon, Emin, Fischli&Weiss, etc.
Particular emphasis is laid on conceptual practices of the late 1960s and the early 1970s, when communication among artistic scenes reached the most significant momentum, as well as on works by some of the most influential photographers including Mapplethorpe, Sherman and Gursky.
Finally, there is a selection of most recent works by contemporary Dutch artists that have been shown for the first time in Serbia, which is very important after a decade of isolation of this country. Therefore we have included works by Dijkstra, Mik, Van Warmerdam, Lamers, Koelewijn and others.'
Videowerk maakt een belangrijk deel uit van deze presentatie. Dit omdat in Belgrado bij jongere kunstenaars voor deze kunstdiscipline een grote belangstelling bestaat, net als in Nederland op dit moment. Een ander belangrijk accent is gevallen op grotere sculpturen, zoals die van Deacon, Houshiary en Judd, omdat de ruimtes van het museum zich daarvoor zo goed lenen.