Unravel
The Power and Politics of Textiles in Art
Persbeeld
Cecilia Vicuña, Quipu Austral, 2012. Collectie 49 Nord 6 Est - Frac Lorraine. In Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Cecilia Vicuña, Quipu Austral, 2012. Collectie 49 Nord 6 Est - Frac Lorraine. In Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Cecilia Vicuña, Quipu Austral, 2012. Collectie 49 Nord 6 Est - Frac Lorraine. In Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Zaaloverzicht Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Zaaloverzicht Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Sarah Zapata, To Teach or To Assume Authority, 2018-2019. Stedelijk Museum Amsterdam. Verworven met steun van de deelnemers van de VriendenLoterij en Young Stedelijk, 2021. In Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Tracey Emin, No chance (WHAT A YEAR), 1999. Particuliere verzameling UK. Met dank aan White Cube. © Tracey Emin, alle rechten voorbehouden, DACS 2022. In Unravel - The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Magdalena Abakanowicz, Vêtement noir (Black Garment), 1968. Stedelijk Museum Amsterdam. In Unravel - The Power and Politics of Textiels in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis.
Links: Diedrick Brackens, fire makes some dragons, 2020. De familie Hudgins. Rechts: Louise Bourgeois, Arch of Hysteria, 2000. Met dank aan Galerie Karsten Greve, Keulen, Parijs, St. Moritz. In Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Tau Lewis, The Coral Reef Preservation Society, 2019. Met dank aan de Love, Luck & Faith Foundation. © Tau Lewis, met dank aan de kunstenaar en Night Gallery, Los Angeles. In Unravel - the Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis.
Zaaloverzicht Unravel – The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis
Igshaan Adams, installatie Gebedswolke, 2021-2023 Met dank aan de kunstenaar en blank projects, Cape Town; Casey Kaplan, New York and Thomas Dane Gallery. In Unravel - The Power and Politics of Textiles in Art, Stedelijk Museum Amsterdam, 2024. Foto: Peter Tijhuis.
Antonio Jose Guzman en Iva Jankovic, Messengers of the Sun, 2022. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij
Tau Lewis, The Coral Reef Preservation Society, 2019, gerecyclede stoffen en schelpen, 457,2 x 584,2 cm, courtesy Love, Luck & Faith Foundation © Tau Lewis, courtesy kunstenaar en Night Gallery, Los Angeles
Jeffrey Gibson, SPEAK TO ME SO THAT I CAN UNDERSTAND, 2018, acrylverf op doek, vintage Seminole patchwork, plastic en glazen kralen, nylon, inkt op polyester, metalen ornamenten, tipi palen en hertenhuid, 216 x 178 x 38 cm. Collectie Sunderland-Cohen. Courtesy kunstenaar, Sikkema Jenkins & Co., Roberts Projects en Stephen Friedman Gallery. Foto: John Bentham
LJ Roberts, Frederick Weston, 2018, borduurwerk op katoen, 19,1 x 16,8 cm, courtesy kunstenaar en Hales Londen en New York
Tracey Emin, No chance (WHAT A YEAR), 1999, geappliceerde deken, 250 x 238 x 12 cm. Particuliere verzameling. Met dank aan White Cube © Tracey Emin, all rights reserved, DACS 2022. Foto: Stephen White
Judy Chicago, Birth Tear/Tear, 1982, borduurwerk op zijde door Jane Gaddie Thompson, 52,1 x 69,9 x 3,8 cm. Collectie Jeffrey N. Dauber en March A. Levin © Judy Chicago. ARS, NY en DACS, London 2023, courtesy kunstenaar en Jessica Silverman, San Francisco. Foto: John Wilson White
Louise Bourgeois, Arch of Hysteria, 2000. Met dank aan Galerie Karsten Greve, Keulen, Parijs, St. Moritz. © The Easton Foundation/VAGA at ARS, NY en DACS, Londen 2023. Foto: Sasa Fuis
Teresa Margolles, american Juju for the Tapestry of Truth, 2015. Courtesy kunstenaar en Galerie Peter Kilchmann, Zürich/Parijs
uitgebreid:
Teresa Margolles, american Juju for the Tapestry of Truth, 2015, 168 x 249 cm / 66.1 x 98.0 inch. Mixed media op textiel, geprint op de plek op Staten Island, New York waar Eric Garner stierf terwijl hij onder arrest stond. Gemaakt samen met leden van de Harlem Needle Arts cultural arts institute: Michelle Bishop, Sahara Briscoe, Laura R. Gadson en Jerry Gant. Geproduceerd met de steun van de Neuberger Museum of Art, Purchase College, SUNY, Purchase, New York, VS. Courtesy kunstenaar en Galerie Peter Kilchmann, Zürich/ Paris
Feliciano Centurión, Eye with ñandutí, uit de serie La Miranda (Gazing), ca. 1994. Collectie Flavia Nespatti. Met dank aan Cecilia Brunson Projects en Familia Feliciano Centurión
Tschabalala Self, Koco at the Bodega, 2017, kleurpotlood, fotokopieën van kleurentekeningen, acryl, flashe, stof en beschilderd linnen op doek, 243,8 x 213,4 cm. Collectie Valeria and Gregorio Napoleone. Courtesy kunstenaar, Pilar Corrias, Londen, en Galerie Eva Presenhuber, Zürich/Wenen
Hannah Ryggen, Blod i gresset (Blood in the Grass), 1966, wol en linnen, 240 x 290 cm. Collectie Kode Bergen Art Museum, Noorwegen © Hannah Ryggen / DACS 2023. Foto: Dag Fosse
Magdalena Abakanowicz, Vêtement noir (Black Garment), 1968, sisal, ijzer en paardenhaar, 350 x 250 x 250 cm. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam © courtesy Abakanowicz Arts en Culture Charitable Foundation. Foto: Harold Strak
Billie Zangewa, Midnight Aura, 2012, handgestikte zijden collage, 100 x 94 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam.