Truze Lodder benoemd tot tijdelijke voorzitter raad van toezicht
Nieuws — 7 aug 2018
Mevrouw Lodder heeft de opdracht voortvarend leiding te geven aan het proces om de volledige raad van toezicht te vernieuwen. De bedoeling is nog voor het einde van dit jaar een nieuwe samenstelling en complete bezetting te hebben.
Met de komst van mevrouw Lodder krijgt het museum een voorzitter a.i. met ruime bestuurlijke en toezichthoudende ervaring in de culturele en maatschappelijke sector. Mevrouw Lodder bekleedde diverse functies. Zij was onder meer zakelijk directeur van De Nederlandse Opera, voorzitter van de raad van commissarissen van de Nederlandse Spoorwegen, voorzitter van de raad van toezicht van de Universiteit Maastricht en vice-voorzitter van de raad van toezicht van het Van Gogh Museum. In 2012 ontving ze de Frans Banninck Cocq penning van de Gemeente Amsterdam vanwege de grote rol die ze de 25 jaar daarvoor speelde op het gebied van kunst en cultuur. Momenteel is zij bestuurslid van het Pensioenfonds HAL en voorzitter van de raad van toezicht van het Nationaal Jeugd Orkest.
Truze Lodder: ‘Mijn energie en ervaring ga ik heel graag inzetten voor het Stedelijk Museum Amsterdam. Ik weet wat me te doen staat als teamleider, als toezichthouder, als adviseur voor de directie en als werkgever van de directie. De tone at the top is belangrijk voor het totaal. Mijn toon zal krachtig en zuiver zijn. Ik heb er zin in!’
Interim-directeur Jan Willem Sieburgh is verheugd over de komst van Truze Lodder. ‘Met mevrouw Lodder kiest het college van B en W voor daadkracht, ervaring en rust. Haar benoeming luidt een nieuwe fase voor het museum in.’
Sinds juli 2018 zijn de statuten van het Stedelijk veranderd en worden leden van de raad van toezicht direct benoemd door de gemeente. De benoeming van mevrouw Lodder kwam tot stand in overleg met de nog zittende leden van de raad van toezicht. Interim-voorzitter Cees de Bruin legde begin augustus om gezondheidsredenen zijn functie neer. Leden Ronald Hans, Willem de Rooij en Joyce Sylvester treden per 7 augustus af. Zij willen ruim baan geven aan de nieuwe voorzitter en wensen haar alle succes. Het Stedelijk dankt hen voor hun inspanningen in de afgelopen jaren en is hen erkentelijk voor alles wat zij hebben bijgedragen aan het museum.
Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 662 of pressoffice@stedelijk.nl