Nieuws — 16 jun 2008

20 juni t/m 30 september 2008

pers preview: donderdag 19 juni, 11 uur

prijsuitreiking: vrijdag 12 september 2008

The Vincent Award 2008 is een prestigieuze Europese prijs die tweejaarlijks wordt uitgereikt aan een kunstenaar met grote relevantie voor de hedendaagse kunst. Genomineerd voor deze editie zijn: Francis Alÿs, Peter Friedl (heeft zich teruggetrokken), Liam Gillick, Deimantas Narkevicius en Rebecca Warren. Zij hebben ieder een indrukwekkend oeuvre opgebouwd, dat persoonlijk is maar ook gericht op de maatschappij. Zowel Alÿs, Gillick, Narkevicius als Warren hebben speciaal voor The Vincent Award nieuw werk gemaakt. Vrijdag 12 september maakt de internationale jury de winnaar bekend.

Francis Alÿs (1959, Antwerpen, België, woont en werkt in Mexico Stad en Londen) is, opgeleid als architect, vooral gericht op de stedelijke omgeving. Met simpele, ironische en veelzeggende acties onderzoekt hij de invloed van kunst op het leven in de stad. Voor de serie Lynchings in deze tentoonstelling liet hij zich inspireren door het eigenrechterlijk optreden van georganiseerde bendes in zijn woonomgeving. In El Gringo fungeert zijn camera als schild én wapen tegen een groep agressieve zwerfhonden. Beide werken tonen een terugkerend spanningsveld in het werk van Alÿs: hoewel hij een buitenstaander is, voelt hij zich genoodzaakt stelling te nemen in de sociaal-politieke realiteit.

Peter Friedl (1960, Oberneukirchen, Oostenrijk, woont en werkt op locatie) toont Theory of Justice, een archief van krantenfoto’s, in chronologische volgorde opgebouwd in speciaal ontworpen vitrines. Het werk roept vragen op over originaliteit en historiciteit en getuigt van de worsteling met sociale en politieke onderdrukking. In zijn korte videofilm Liberty City(2007) draait Friedl de structuur van een dramatisch historisch voorval om: de moord op een zwarte motorrijder door een groep politiemannen uit Miami in 1979. De scène laat een groep (zwarte) mannen zien die inslaan op een (witte) politieman in Miami. Friedl’s film lijkt een ooggetuigenverslag te zijn, terwijl het in feite nauwkeurig gereconstrueerd is. De computeranimatie No Photography (2004) verwijst naar de politieke verdeeldheid op Cyprus en stelt de vraag: ‘Wat is een grens?’

Typerend voor het kunstenaarschap van Liam Gillick (1964, Aylesbury, Verenigd Koninkrijk, woont en werkt in New York en Londen) is zijn scepsis ten aanzien van een volledig autonome en solitaire (beeldende) kunstpraktijk. Zijn benadering lijkt meer op die van andere culturele disciplines zoals de hedendaagse muziek, film, design en architectuur. Samenwerkingsprojecten vormen een cruciaal onderdeel van zijn productie, waarin hij de rol kan hebben van beeldend kunstenaar, musicus, ontwerper, schrijver en theoreticus. De videoEverything Good Goes in de tentoonstelling is dan ook te bezien als een manier om die parallelle activiteiten, het recente verleden en de nabije toekomst, met elkaar in verband te brengen. Hierin creëert Gillick een virtuele discussieruimte, geïnspireerd op de set van de Franse speelfilm Tout va bien uit 1972, waaraan de titel is ontleend.

Deimantas Narkevicius (1964, Utena, Litouwen, woont en werkt in Vilnius) richt zich op de ideologieën van de late 20ste eeuw en benadert die vanuit een subjectief, hedendaags gezichtspunt. Met behulp van interviews, found footage, animaties en fotografie ontstaat een sfeer die aansluit bij de tijd waarin de gebeurtenissen plaatsvonden. The Head, te zien op de tentoonstelling, is een filmisch portret van de totstandkoming van een zeven meter hoog beeld van Marx in het toenmalige Karl Marx Stad in 1971. Narkevicius’ andere bijdrage is de première van The Dud Effect, waarin hij met found footage de geschiedenis ensceneert van een verlaten Sovjetbasis in Litouwen – een onderzoek naar het waarheidsgehalte van de documentaire, individuele verhalen en collectieve geschiedenis.

Het oeuvre van Rebecca Warren (1965, Londen, Verenigd Koninkrijk, woont en werkt in Londen) is een soort associatieve collage, waarin vele verwijzingen worden gecombineerd tot een zich steeds ontwikkelende beeldtaal. Warren houdt zich bezig met haar positie binnen de (mannelijke) sculpturale traditie, met hommages aan onder meer Rodin, Degas en Boccioni. Klei is haar belangrijkste materiaal en de sculpturen verraden met hun ruw bewerkte oppervlak en onvoltooide uiterlijk het artistieke proces. Warren maakt ook vitrines die zorgvuldige uitstallingen van resten uit haar atelier bevatten. Voor The Vincent Award presenteert zij acht nieuwe kleisculpturen die, in combinatie met vitrines en een bronzen sculptuur, uiteen lopen van barok tot minimalistisch, van herkenbaar tot onbestemd.

Over de jury:

De jury van The Vincent Award bestaat uit zes professionals uit de Europese kunstwereld en wisselt per editie. De jury van deze editie bestaat uit: Manuel Borja-Villel (directeur Museo Reina Sofia, Madrid), Ian Dunlop (kunsthistoricus, Londen), Ingvild Goetz (Sammlung Goetz, München), Viktor Misiano (criticus en curator,Moskou), Beatrix Ruf (directeur Kunsthalle Zürich), onder voorzitterschap van Gijs van Tuyl (directeur Stedelijk Museum Amsterdam). De 53 kunstenaars van de longlist werden voorgedragen door correspondenten in Europa. Op basis daarvan stelde de jury de shortlist samen. 

Donderdag 19 juni: pers preview, artists talk en opening

De pers preview is op donderdag 19 juni om 11 uur, met een rondleiding door curator Leontine Coelewij. Voorafgaand aan de opening spreekt moderator Annie Fletcher (conservator Van Abbemuseum) van 15.30 – 16.30 uur in de Van Eeghenzaal met de kunstenaars. U kunt daarbij aanwezig zijn (het aantal plaatsen is beperkt). De officiële opening is aansluitend, van 17 – 19 uur.

12 september: Award Ceremony Day

Op vrijdag 12 september 2008 komt de jury opnieuw bijeen om de prijs van € 50.000 aan één van de vijf toe te kennen. Die dag zullen The Vincent Award én de Publieksprijs uitgereikt worden.

Nieuw dit jaar: de Publieksprijs

Voor het eerst dit jaar zal een van de kunstenaars ook een Publieksprijs ter waarde van € 5.000 ontvangen. In de publieksruimte aan het einde van de tentoonstelling kunnen bezoekers stemmen voor hun favoriete kunstenaar (Peter Friedl heeft besloten zich voor deze prijs niet beschikbaar te stellen). De Publieksprijs wordt, net als The Vincent Award, uitgereikt op vrijdag 12 september. 

Publicaties en website

Bij de expositie brengt het Stedelijk Museum een publicatie uit, met teksten van curator Leontine Coelewij (NL/EN, € 7,50). Het tijdschrift Kunstbeeld publiceert in het juninummer een special over The Vincent Award (NL, € 9,95, www.kunstbeeld.nl). Het Stedelijk Museum Bulletin besteedt aandacht aan The Vincent Award (va. 10 juli, NL/EN, € 5). Bij de prijs hoort de site www.thevincentaward.eu, met meer informatie over de prijs, de deelnemende kunstenaars en de tentoonstelling. Ook alle eerdere edities zijn erop te vinden, evenals informatie over The Monique Zajfen Collection. 

The Vincent Award: initiatief van The Broere Charitable Foundation

The Vincent Van Gogh Biennial Award for Contemporary Art in Europe, kortweg The Vincent Award, werd in 2000 ingesteld door The Broere Charitable Foundation ter nagedachtenis aanMonique Zajfen, een geliefde vriendin van de Broere familie. Zij was galeriehoudster van Galerie 121 in Antwerpen en haar betrokkenheid met en passie voor de hedendaagse kunst zijn opnieuw een stimulans om de aandacht te richten op talentvolle kunstenaars uit Europa. De prijs heeft mede tot doel om de communicatie in een vrij, verenigd en vreedzaam Europa te bevorderen.

Winnaar wordt gevolgd via The Monique Zajfen Collection

Gekoppeld aan The Vincent Award is The Monique Zajfen Collection, de collectie die The Broere Charitable Foundation in samenwerking met het museum opbouwt en die in langdurig bruikleen van het museum is gegeven. Het fundament van TheMonique Zajfen Collection is gelegd met de aankoop van werken van de vorige prijswinnaars (Eija-Liisa Ahtila, Neo Rauch, Pawel Althamer en Wilhelm Sasnal) en wordt uitgebreid met substantiële aankopen van toekomstige prijswinnaars. Daarnaast worden ook andere aankopen gedaan op het gebied van hedendaagse kunst.