Susan Rothenberg
In Memoriam
Nieuws — 29 mei 2020
Rothenberg wordt gezien als een pionier van de nieuwe figuratieve schilderkunst. In een tijd waarin abstracte en conceptuele kunst en minimal art de boventoon voerden, schilderde zij juist dieren en mensfiguren – raadselachtige, monumentale werken die persoonlijke associaties met zich meedroegen en verwezen naar verdriet, oorlog en de hardheid van de natuur en het bestaan. Haar eerste onderwerpen waren paarden, later zouden menselijke ledematen in haar werk voorkomen en in haar recente werk figureerde een raaf die haar gezelschap hield op de ranch in New Mexico, waar zij woonde met haar echtgenoot Bruce Nauman.
Vlak na haar studie werkte Susan Rothenberg samen met performancekunstenaars als Joan Jonas. Ze neigde echter meer en meer naar het schilderen, en in 1975 had zij haar eerste solotentoonstelling in een galerie in New York, met haar vroege paardenschilderijen. Haar grote doorbraak volgde drie jaar later, met de tentoonstelling New Image Painting in het Whitney Museum of American Art, gevolgd door solo’s in belangrijke Amerikaanse musea. Rothenberg vertegenwoordigde in 1980 de Verenigde Staten tijdens de biënnale van Venetië, en haar werk was ook te zien in de editie van 2007. In 1992 nam zij deel aan Documenta 9. Het Stedelijk Museum signaleerde haar al vroeg, met een solotentoonstelling in 1982 en bijbehorende publicatie. Ook kocht het Stedelijk verschillende schilderijen en prenten van haar aan voor de collectie.
Susan Rothenberg was voor het laatst in Amsterdam in 2017, toen zij een solotentoonstelling had bij galerie Grimm, waar ze grote schilderijen toonde. Bij die gelegenheid maakte Koos Breukel van haar dit portret.