Stedelijk Museum gelast tentoonstelling Ettore Sottsass af
Nieuws — 19 jan 2018
Update 23 jan 2018
De opzet was om werk uit verschillende decennia en disciplines op een thematische wijze te presenteren, en niet op een chronologische wijze zoals meestal het geval is. Hierdoor zou duidelijk worden hoe Sottsass omging met thema’s die decennialang in zijn oeuvre aanwezig waren. Daarnaast wilde het museum aandacht besteden aan Sottsass als grote inspirator voor jonge generaties, onder meer door ook werk te tonen van andere ontwerpers uit de Memphis-groep, die Sottsass eind 1980 oprichtte.
De reden dat de voorbereidingen zijn gestaakt, is dat de erven en The Gallery Mourmans – na langdurig contact over de tentoonstelling en publicatie – alle medewerking aan het project hebben opgezegd. Eerder hadden ze al hun toezegging om bruiklenen te leveren en de toestemming om teksten van Sottsass te publiceren ingetrokken. Dit gebeurde na een verschil van mening over de door het museum gekozen opzet van de tentoonstelling. Hoewel het Stedelijk voorbeelden bezit uit het hele spectrum van het werk van Sottsass, 80 werken in totaal, en vele musea en verzamelaars bruiklenen hadden toegezegd, vindt het museum het onverantwoord om zonder de medewerking van de erven en The Gallery Mourmans de tentoonstelling te laten doorgaan.
Het Stedelijk heeft van 1968 tot aan de dood van de ontwerper in 2007 altijd goed contact gehad met Sottsass. In de afgelopen jaren verwierf het museum belangrijke stukken uit zijn oeuvre, van een Superbox-kast uit het eind van de jaren ’60 tot Vase No. 10 uit 2006. In 2010 verwierf het Stedelijk bovendien een groot deel van het Memphis-archief uit het privé-bezit van Sottsass. Daarin bevinden zich ontwerptekeningen, affiches, catalogi en textielstalen van de jonge ontwerpers met wie Sottsass destijds samenwerkte.
Interim-directeur Jan Willem Sieburgh: ‘Ik vind het bijzonder spijtig dat we dit moeten doen. We hadden graag met de erven samengewerkt aan een prachtige en publieksvriendelijke tentoonstelling over Ettore Sottsass. Maar maandenlange gesprekken hierover leverden niets op. Als museum kunnen én willen we ons niet laten voorschrijven hoe we een tentoonstelling moeten invullen. De erven boden te weinig ruimte voor eigen interpretaties in de presentatie. Terwijl analyse en onderzoek voor ons nog steeds tot de wetenschappelijke hoofdtaken van een museum behoren.’
De overige bruikleengevers die werk hadden toegezegd voor de tentoonstelling zijn inmiddels op de hoogte gesteld. In de periode van 14 april tot en met 2 september is de nieuwe permanente collectiepresentatie STEDELIJK BASE te zien. Het voor de tentoonstelling verrichte onderzoek zal op andere wijzen voor het publiek toegankelijk worden gemaakt. Op 26 mei opent in veertien zalen daarnaast Günther Förg – A Fragile Beauty, een oeuvre-overzicht van de Duitse kunstenaar met liefst 100 werken.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, Irene Start - 06 28777991 / 020 - 573 2660 / 662, pressoffice@stedelijk.nl