Stedelijk installeert opnieuw kunstwerk Serra
Nieuws — 13 sep 2012
Lees hier de blog van Menno Dudok van Heel over Serra's Sight Point.
Het monumentale kunstwerk 'Sight Point (for Leo Castelli)' van Richard Serra is op 13 september geïnstalleerd aan het Museumplein. Met een kraan werd het in 1972 ontworpen werk dat bestaat uit drie stalen platen van 17 ton en van 11,7 bij 3,0 meter en 6,4 cm dik omhoog getrokken en geïnstalleerd. Na de installatie houden de weervast stalen platen elkaar in evenwicht en vormen aan de bovenkant een driehoek.
In 1975 is het beeld onder het directoraat van Edy de Wilde geïnstalleerd in de voormalige beeldentuin van het museum, maar het moest in 1997 plaats maken voor de toenmalige herinrichting van het Museumplein. Nu krijgt het weer een vaste plek nabij de nieuwe entree van het Stedelijk Museum en kunnen bezoekers spoedig weer tussen de platen door lopen.
Richard Serra
De Amerikaan Richard Serra (1938) is een van de belangrijkste post-minimalistische kunstenaars van deze tijd. Serra’s grote geometrische sculpturen van staal dagen bezoekers uit om de blik op een plek opnieuw te definiëren, en ze nodigen vaak uit om doorheen te lopen.
Sight Point (for Leo Castelli)
'Sight Point (for Leo Castelli)' is het eerste werk waarin Serra zijn befaamde constructieprincipe met evenwicht op immense schaal en in de buitenlucht toepaste, en daarmee is het een cruciaal werk in het oeuvre van de kunstenaar. Na 'Sight Point (for Leo Castelli)' volgden er vele reusachtige sculpturen in de openbare ruimte, zowel in Europa als de Verenigde Staten. Het is bovendien het eerste werk van Serra waarin de binnenzijde en het spel met licht van belang is.
Weervast staal is een metaallegering van ijzer waaraan koper, fosfor, silicium, nikkel en chroom zijn toegevoegd. Na verloop van tijd treedt corrosie op en krijgt het beeld zijn kenmerkende roodbruine roestkleur, die met de jaren steeds donkerder wordt. Recentelijk is het beeld schoongespoten en heeft het bij installatie een staalkleur, en zal in ongeveer een jaar zijn egale, roodbruine kleur terugkrijgen.
Het ontwerp van 'Sight Point (for Leo Castelli)' stamt uit 1972, toen Serra het indiende voor een prijsvraag voor een kunstwerk op de campus van Wesleyan University in Middletown, Connecticut. Zijn sculptuur won, maar werd niet gerealiseerd, omdat het volgens de universiteitsarchitect te groot was en te dicht bij de historische bebouwing zou komen te staan. Na een ontmoeting tussen Stedelijk-directeur Edy de Wilde en de kunstenaar werd besloten om 'Sight Point (for Leo Castelli)' in 1975 te plaatsen in de nieuwe beeldentuin van het museum.
Toen de bouw van het nieuwe museum van start ging, bepaalden voormalig directeur Gijs van Tuyl, architect Mels Crouwel en de kunstenaar samen waar 'Sight Point (for Leo Castelli)''in de nieuwe situatie zou kunnen worden geplaatst. Door het verplaatsen van de entree naar het Museumplein en het gebruik van het vele glas, is als het ware een nieuw plein gecreëerd. 'Sight Point (for Leo Castelli)'' fungeert daar als een markeringsbeeld dat opvallend afsteekt tegen het wit van ‘de badkuip’.
Bart Rutten, conservator beeldende kunst van het Stedelijk Museum, weet zich de impact van het beeld nog goed te herinneren: “Het massieve roodbruin dat boven de boomtoppen uittorende speelde met verrassende elegantie een vernuftig spel met zichtlijnen en zwaarte-kracht. Het monumentale formaat, de materialiteit die uitdrukking gaf aan de zwaarte en de speelse behendigheid hoe het zichzelf in evenwicht hield. Hoe groot en imposant het beeld ook was, als je er omheen liep, leek het te bewegen. Steeds weer versprongen de hoekige verhoudingen. En als je het lef had er binnen te treden (ik kan me herinneren dat ik de eerste keer schoorvoetend onder dat gewicht stapte) openbaarde zich een sierlijk spel met het licht. Je oog werd verleid naar boven af te dwalen, de scherpe tekening van licht te volgen om uiteindelijk uit te vliegen, door de perfecte driehoek in de top, de hemel in.”