nieuwe huisstijl stedelijk museum
Nieuws — 2 aug 2012
Mevis & Van Deursen ontwerpen de nieuwe huisstijl van het Stedelijk Museum. Het duo, dat ook verantwoordelijk was voor de grafische identiteit van Temporary Stedelijk, wordt internationaal gerekend tot de meest inventieve en gerenommeerde Nederlandse ontwerpers. De huisstijl wordt de komende weken verder ontwikkeld, en zal te zien zijn in onder meer het logo, publicaties, de nieuwsbrief, briefpapier, folders en posters. In aanloop naar de heropening van het museum op 23 september, wordt de huisstijl geleidelijk gepresenteerd.
Ann Goldstein, directeur van het Stedelijk Museum: “Wij zijn erg blij met de voortzetting van onze nauwe relatie met Mevis & Van Deursen. Hun bijzondere visie op grafische vormgeving past perfect bij het Stedelijk Museum. Ze hebben een opvallende nieuwe identiteit gecreëerd waarmee typografie haast concrete poëzie is geworden. Hun grote gevoel voor kunst en kunstenaars combineren ze op een elegante manier met een soort brutale vindingrijkheid. Die verwoordt heel goed het DNA van het Stedelijk Museum, en bouwt verder aan de geschiedenis van het Stedelijk als internationale voorloper in grafische vormgeving.”
Het Stedelijk Museum heeft Mevis & Van Deursen gevraagd een huisstijl te ontwerpen die het DNA van het Stedelijk vertegen-woordigt, open, herkenbaar, fris en origineel is, en in lijn met de traditie van het modernistische grafisch ontwerp in het museum.
Armand Mevis en Linda van Deursen: “Een van onze startpunten na het verkrijgen van deze opdracht was om voor het museum iets heel nieuws te bedenken. De huisstijl die wij maakten voor Temporary Stedelijk refereerde bewust aan het verleden, aan het werk van Wim Crouwel. Voor het nieuwe Stedelijk wilden wij daarom met een heel duidelijk eigen antwoord komen, dat past bij de traditie van het museum, maar dat ook iets toevoegt, actueel is en een stap in de toekomst zet. Het Stedelijk is een plek waar de vormgeving in het verlengde moet liggen van het gedachtegoed van het museum: een open en uitdagend instituut dat ruimte biedt aan allerlei verschillende uitingen op het gebied van kunst, en die ruimte wil delen met het publiek. Dat karakter en de avontuurlijkheid die daarin besloten ligt, wilden we terugvinden in de huisstijl. We hebben daarom veel ruimte ingebouwd om iedere opdracht op zichzelf te kunnen beschouwen en om vanuit een telkens wisselende inhoud te kunnen werken, zonder dat de identiteit verloren gaat. Het is enerzijds een zeer strak gedirigeerde huisstijl, anderzijds staat zeer veel open.”
Een opvallend element is het nieuwe logo, in de vorm van een S, met daarin de naam ‘Stedelijk Museum Amsterdam’ in kapitalen. Het idee hiervoor is voortgekomen uit het criterium dat het logo de hele naam moest bevatten en tot een herkenbaar teken leidt. De tekst staat in de Union, deze letter is in 2009 ontworpen door de Tsjechische, in Nederland wonende ontwerper Radim Peško.
Logo Stedelijk Museum Amsterdam
De huisstijl is op dit moment nog in ontwikkeling en wordt flexibel ingevuld. Er is veel ruimte om te experimenteren met de presentatie van een steeds wisselende inhoud. De complete huisstijl zal het museum de komende maanden, op weg naar de heropening in september, gaandeweg ontvouwen. Zo is recentelijk de nieuwe website online gegaan, en worden onder meer de nieuwsbrief, briefpapier, folders, posters en publicaties de komende tijd vormgegeven.
Cover educatiefolder, ontworpen door Mevis & Van Deursen
Mevis & Van Deursen
Grafische vormgeving in het Stedelijk Museum
Het Stedelijk Museum is een vooraanstaande opdrachtgever in grafische vormgeving en heeft hier sinds de oprichting in 1895 een belangrijke traditie in. Een van de meest invloedrijke periodes was die na 1945, toen Willem Sandberg als vormgever en directeur van het museum zeer vernieuwend te werk ging. Het museum had behoefte aan ontwerpers die vertrouwd waren met de collectie, geschiedenis en met het grafische verleden van het museum. Mevis & Van Deursen werken, op hun eigen manier, weer in de lijn van Wim Crouwel, die als ontwerper in de jaren zestig, zeventig en tachtig de kenmerkende identiteit voor het museum bepaalde.