Nadia Abdelkaui nieuwe conservator moderne kunst
bij het Stedelijk Museum Amsterdam
Nieuws — 9 nov 2023
Nadia Abdelkaui (1992) studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en is sinds 2021 werkzaam bij het Groninger Museum als conservator Kunst in Groningen van 1850 tot heden. Daar is zij verantwoordelijk voor een groot deel van de collectie moderne en hedendaagse kunst en voor tentoonstellingen als Alida Pott (2021), MEGALITH (2022), Kleur! (2022) en een internationaal reizende tentoonstelling over de Groningse kunstenaarsvereniging De Ploeg.
Eerder was zij curator bij het Amsterdamse School-museum Het Schip (2018-2020), was zij assistent-curator voor hedendaagse kunstprojecten bij Cityscapes Foundation in Amsterdam (2018) en werkte zij bij het Centraal Museum in Utrecht als assistent-conservator aan de tentoonstelling Rietvelds Meesterwerk: Lang Leve de Stijl (2017), als medewerker collectiebeheer en later als gastcurator voor de tentoonstelling Collector’s Item (2020). Abdelkaui werkte mee aan diverse publicaties, waaronder die over Bruno Taut (2020) en Gerrit Rietveld (2017). Daarnaast is zij adviseur bij het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie en bestuurslid bij het Van Eesteren Museum in Amsterdam.
Rein Wolfs: “Wij zijn bij het Stedelijk heel blij met de komst van Nadia Abdelkaui als conservator voor moderne kunst. De collectie kunst tot circa 1950 is voor het museum van groot belang. Niet alleen is de deelcollectie van Malevich een highlight, maar ook is het Stedelijk hèt museum in Amsterdam, waar de verschillende ontwikkelingen binnen het modernisme getoond kunnen worden. De tentoonstelling MODERN, die eerder dit jaar bij ons te zien was, maakte duidelijk dat nieuw onderzoek op dit gebied ook tot nieuwe en verrassende resultaten in het museum kan voeren. Nadia Abdelkaui zal met haar eigen perspectief deze nieuwe en andere kijk ook toekomstig verder kunnen ontwikkelen.”
Nadia Abdelkaui: “Het Stedelijk Museum is een fantastisch museum met een geweldige collectie moderne kunst, die van internationale betekenis is. Als conservator bied ik graag nieuwe perspectieven en een reflectie op de canon. Door onderzoek en tentoonstellingen wil ik de minder bekende verhalen vertellen, vrouwelijke kunstenaars een platform bieden en door te zoeken naar cross-culturele verbanden mijn projecten inspireren. Deze interdisciplinaire aanpak past bij de nieuwe koers van het Stedelijk en ik kijk er naar uit om hier onderdeel van uit te mogen maken.”