michel quarez
Nieuws — 13 feb 2006
Vanaf 17 februari 2006 is er in Stedelijk Museum CS een presentatie van Michel Quarez te zien. Zijn kleurrijke affiches lijken de begrenzing van het papierformaat van het affiche te negeren. De thematiek vindt hij in zijn directe omgeving, de Parijse voorstad Saint Denis, met een overwegend allochtone bevolking: integratie, protest tegen een destructiebedrijf in de buurt, een buurtzwembad, de strijd tegen aids, rondhangende jongeren.
Quarez werkt in twee uitersten: zijn affiches kenmerken zich óf door een fel aandacht trekkend kleurgebruik in de neontinten roze, groen en geel óf ze zijn uitgevoerd in zwarte lineaire tekeningen op een witte ondergrond. Waren de kleuren aanvankelijk nog grote, verrassend gerangschikte vlakken in het affiche, in de loop van de tijd is zijn werk schilderachtiger geworden. Hij heeft na enkele, overigens succesvolle, affiches besloten deze niet meer op de computer te maken.
Quarez meent dat de fysieke beweging van een kwast op papier van groot belang is in zijn werk. Hij kan daarom gezien worden als een schilderende ontwerper. Bovendien is zijn typografie in de meeste gevallen ook geschilderd. Dat hij bij het drukproces nauw betrokken is wordt duidelijk uit de aanwezigheid van de maculaturen in de tentoonstelling. Deze inloopvellen die ontstaan als de platen gepoetst moeten worden om over te gaan op een andere kleur geven soms de meest verrassende stukken te zien. Dat Michel Quarez actief is in de homo-emancipatie komt in deze presentatie ook naar voren: hij stelt het onderwerp in felle kleuren aan de orde evenals de strijd tegen aids.
Quarez, geboren in 1938 in Damascus, heeft zijn opleiding in Parijs aan de l’Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs voltooid als hij in 1961 een jaar meewerkt met Henryk Tomaszewski aan de Academie in Warschau. Na gewerkt te hebben in de reclame vertrekt hij naar New York waar hij de strip Mode Love ontwikkelt. Terug in Parijs werkt hij lang als illustrator als hij eind jaren tachtig affiches begint te ontwerpen. Hij ontving sindsdien vele internationale prijzen waaronder de gouden medaille op de Affiche Biënnale van Toyama in 1991, de Grand Prix National des Arts Graphiques in 1992, op de Biënnale van Warschau, en vorig jaar de ICOGRADA prijs voor de zwart/wit affiches die hij voor de Parijse voorstad Bobigny maakte.
Binnen de collectie grafische vormgeving van het Stedelijk Museum vormen de affiches van Michel Quarez een prachtige voortzetting van de aanwezige grote Franse schilderende affichekunstenaars zoals Cassandre, Loupot, Savignac en vele anderen.