Nieuws — 8 dec 2016

Amsterdam, 8 december, 2016 - Het Stedelijk toont het nieuwste werk van de Duitse kunstenaar Loretta Fahrenholz: Two A.M. (2016). De veertig minuten durende fantasy film is gebaseerd op roman Nach Mitternacht die Irmgard Keun in 1937 de ballingschap schreef – een profetische roman vol zwarte humor, over de opkomst van de nazi’s. Two A.M. toont overeenkomsten met de wereld van nu, die gekenmerkt wordt door constant (digitaal) toezicht en social control, en volgt de in elkaar grijpende privé passies en crises van een groep mensen in een sociaal gespannen sfeer, die elk moment tot een uitbarsting kan leiden. 

Synopsis

In de film trotseert de punky en streetwise Sanna de ouderwetse manieren van haar tante. Ook de ‘Watchers’ werken op haar zenuwen: machtige en telepathische zieners, die op een onvoorspelbare manier controle uitoefenen op iedereen. Sanna verlaat haar ouderlijk huis en haar geliefde en vertrekt naar de stad, maar daar valt haar droom van een geweldig leven in duigen. Iedereen lijkt daar verwikkeld te zijn in zijn eigen drama: haar halfzus Algin, wanhopig over haar mislukte zangcarrière, Algin’s door liefde geobsedeerde partner Lisko, en Hedy, de zwaarmoedige, paranoïde journalist. Sanna komt al snel in de problemen als haar geliefde weer in de stad verschijnt met de sinistere Watchers. Om de situatie te ontvluchten gaan Sanna en haar vrienden van bar naar bar, om op een feest te belanden dat ieders vervelingen en dwangmatig gedrag samen brengt, met onvergetelijke resultaten.

Kunstenaarsboek Loretta Fahrenholz en Stedelijk

Two A.M. is geproduceerd door de kunstenaar, Fridericianum Kassel en Kunsthalle Zürich.

In 2017 brengt het Stedelijk een kunstenaarsboek uit met Loretta Fahrenholz, in samenwerking met vormgever Bill Hayden.

Meer over de kunstenaar

Loretta Fahrenholz is een experimentele filmmaker, die vaak een nauwe samenwerking met de acteurs en figuranten die in haar werk optreden aangaat.
Haar films zijn een amalgaam van uiteenlopende filmgenres: ze mixt bijvoorbeeld documentaire elementen met die van de rampenfilm en porno. In haar werk legt Fahrenholz de hedendaagse realiteit vast, die in hoge mate wordt gevormd door collectieve fictie, enscenering en communicatie via de media.

In 2015 kocht het Stedelijk de film Ditch Plains aan, die Loretta Fahrenholz in 2013 maakte in samenwerking met street dancers en opgenomen toen orkaan Sandy door New York raasde, en de fotoseries Europa (I en II) uit 1996-2013.

Stedelijk Contemporary

Het Stedelijk Museum presenteert voortdurend dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een duurzame relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.

De presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl