Nieuws — 18 dec 2012

Submarine Channel en het Stedelijk Museum Amsterdam lanceren iPad game

 

StyleClash – The Painting Machine Construction Kit

StyleClash is een virtuele 3-D tekenmachine die geheel naar eigen wens gebouwd kan worden door middel van penselen, krijtjes, wieltjes en motoren toe te voegen. Door de machine vervolgens over het canvas te laten bewegen ontstaat een uniek schilderij. Deze game stelt iedereen in staat een persoonlijk kunstwerk te maken.
Deze iPad2 App is nu gratis verkrijgbaar in de App Store:
itunes.apple.com/app/styleclash

De game

Op ieder gewenst moment kan de machine aangepast worden, kan tijdens het schilderen het canvas vanuit iedere hoek bekeken worden en kun je in- en uitzoomen op het schilderij. Hierdoor wordt het mogelijk om tijdens het schilderen het resultaat op dezelfde manier te bekijken als een fysiek schilderij, maar is het virtuele canvas oneindig groot in tegenstelling tot een fysiek canvas.

Daarbij is het met deze iPad game ook mogelijk jouw eigen tekenmachine te filmen tijdens het schilderen en dit op te slaan en/of direct te delen op YouTube, Facebook of per email te verzenden. Uiteraard kunnen de eindresultaten ook via diverse platformen gedeeld worden en opgeslagen en is het zelfs mogelijk jouw eigen machines en schilderijen op te slaan op een speciale website, waardoor anderen ook aan de slag kunnen met jouw machine en vice versa:
styleclash.submarinechannel.com

De game is ontworpen en ontwikkeld door beeldend kunstenaar en game ontwikkelaar Jochem van der Spek. Van der Spek heeft veel tijd geïnvesteerd in onderzoek om precies te weten hoe de materialen zich ‘gedragen’, waarbij hij onder een microscoop heeft gekeken naar de structuur van het papier, hoe de verf wordt opgenomen door het papier, de precieze beweging van het penceel op papier en hoe de verf en het krijt door elkaar lopen.

StyleClash is het resultaat van het project A Split Second, een initiatief van het Stedelijk Museum en Submarine Channel, waarin het idee van ‘artistiek auteurschap’ in de context van videogames centraal staat en multidisciplinaire samenwerking tussen beeldend kunstenaars en gameontwerpers is aangemoedigd. Het Stedelijk Museum en Submarine Channel ontvingen hiervoor de DING! Prijs, een initiatief van het Mediafonds, Virtueel Platform en het Fonds BKVB.

Games in het Stedelijk

Het Stedelijk Museum heeft een lange traditie in het presenteren van nieuwe ontwikkelingen in de kunst en visuele cultuur. De explosieve groei van de gamecultuur is één van de meest bijzondere verschijnselen van dit moment. Waar de film- en kunstwereld elkaar bijvoorbeeld overlappen, lijkt de gamebranche en hedendaagse kunst ver uit elkaar te liggen. Toen het Stedelijk Museum in 2006 de tentoonstelling Next Level organiseerde, wilde het deze culturele gebieden verbinden. De samenwerking met het invloedrijke nieuwe medialab Submarine Channel kwam hieruit voort. Na een serie bijeenkomsten, workshops en presentaties in 2009 werden drie bekende Nederlandse kunstenaars gekoppeld aan gameontwerpers. Zij werkten samen om een videogame te ontwikkelen waarin de mogelijkheden van een game als artistiek medium werden onderzocht. Het resultaat van deze samenwerking zijn drie artistieke games die tijdens Load It! vorig jaar werden gepresenteerd in het Stedelijk Museum. StyleClash is de eerste van de drie games die zijn ontwikkeld die nu ook buiten de musea te spelen is en beschikbaar is gemaakt voor een groot publiek.

Submarine Channel

SubmarineChannel.com is een internationaal distributie en productie platform voor creatieve en innovatieve digitale mediaproducties, van digitale (korte) films en online games, tot interactieve comics, animaties en online documentaires. SubmarineChannel.com is onderdeel van het Amsterdamse productiebedrijf Submarine, opgericht door Bruno Felix en Femke Wolting. Submarine Channel wordt financieel ondersteund door het Ministerie van OCW en de Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling.

De door Submarine Channel en Stedelijk Museum geproduceerde projecten zijn gemaakt met steun van het Gamefonds (een initiatief van het Mediafonds, Fonds BKVB en Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen), Ding! Award (een initiatief van het Mediafonds, Virtueel Platform en het Fonds BKVB), SNS REAAL Fonds en VSB Fonds.