Nieuws — 28 aug 2024

Met veel enthousiasme presenteren we het programma van het Stedelijk Museum Amsterdam voor dit najaar en het komende jaar. We bieden een diverse mix van tentoonstellingen, waaronder werk van gerenommeerde kunstenaars en ontwerpers, opkomend talent, overzichts- en onderzoekstentoonstellingen, en groepstentoonstellingen.

Daarnaast presenteren we enkele hoogtepunten uit ons public program en bieden we een voorproefje van wat er volgend jaar bij Buro Stedelijk op de agenda staat.

UNRAVEL — THE POWER AND POLITICS OF TEXTILES IN ART

14 september 2024 t/m 5 januari 2025

Er is weinig zo aanwezig in ons alledaagse leven als textiel. Het bedekt en beschermt, prikkelt de zintuigen, triggert herinneringen, laat onze smaak en overtuigingen zien. Tot recent bleef textiel onderbelicht in de kunstgeschiedenis. Hedendaagse kunstenaars wereldwijd hebben het echter herontdekt als middel om persoonlijke en maatschappelijke verhalen te vertellen. Het Stedelijk brengt met Unravel 47 internationale kunstenaars samen vanaf de jaren 60 tot nu, met naast grote namen als Louise Bourgeois, Tracey Emin en Sheila Hicks ook veel jonge kunstenaars uit heel de wereld.

Unravel is georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam en the Barbican, Londen, en samengesteld door Amanda Pinatih (Stedelijk) en Lotte Johnson en Wells Fray-Smith (Barbican). Met dank aan het Cultuurfonds en Stichting Zabawas.    

Kleurrijk kunstwerk van Sara Zapata
Sarah Zapata, 'To Teach or to Assume Authority', 2018-19. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Verworven met steun van de deelnemers van de VriendenLoterij en Young Stedelijk, 2021.
In rode letters de tekst "this is EVERYTHING" op een zwarte achtergrond

IN SITU — NORA TURATO 

Vanaf 14 september 2024 

Het Stedelijk lanceert de nieuwe serie IN SITU voor de mezzanine van de nieuwbouw. Voor elke editie krijgt een kunstenaar de opdracht voor het ontwikkelen van een monumentaal werk. Nora Turato vangt de serie aan met een video- en geluidsinstallatie waarin zij onderzoekt hoe we omgaan met taal en hoe taal onze identiteit en manier van communiceren bepaalt. De kunstenaar gebruikt in haar werk teksten uit de dagelijkse wereld om haar heen - e-mails en whatsappberichten, reacties op social media, YouTube-tutorials, online lezingen, museumteksten, advertenties of een gesprek dat ze oppikt in een restaurant. Voor haar nieuwe werk onderzoekt Turato hoe taal ons beïnvloedt - van hoe we vanaf jonge leeftijd leren spreken tot hoe we woorden van anderen overnemen. Door taal en typografie te combineren bevraagt ze hoeveel controle we echt hebben over hoe we communiceren. 

Voor de tweede editie vanaf herfst 2025 is de Amsterdamse kunstenaar Farida Sedoc aan zet. Eerder ontwierp zij de Black Lives Matter-poster voor het Stedelijk en nam ze deel aan de tentoonstelling In the Presence of Absence (2020)

De tentoonstelling van Nora Turato, gemaakt voor de serie IN SITU, is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van Ammodo, het Mondriaan Fonds en het Niemeijer Fonds. Samengesteld door Vincent van Velsen. 

MIRIAM CAHN — READING DUST

5 oktober 2024 t/m 26 januari 2025 

 Miriam Cahn wekt met simpele penseelstreken en een krachtige tekenstijl grote emoties op. Met genadeloze realiteit tonen haar schilderijen en tekeningen de wreedheden van de mensheid. Haar veelbesproken werk is wereldwijd tentoongesteld en maakte grote indruk tijdens documenta 14 (2017), de Biënnale van Venetië (2022) en in Palais de Tokyo, Parijs (2023). 

Cahn gebruikt verschillende formaten, abstracte vormen, sferische kleurexplosies en suggestieve mensfiguren om universele emoties zoals woede, kracht, angst, verlies en kwetsbaarheid uit te beelden. Ze schildert mensen eenvoudig en onherkenbaar in vage omgevingen, waar ze de complexiteit van het menselijk leven kan doorgronden. Van kwetsbaar tot krachtig, van daders tot slachtoffers. Haar vermogen om met minimale middelen maximale impact te creëren onderstreept haar unieke positie in de kunstwereld. 

Miriam Cahn — Reading Dust is georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam en samengesteld door Rein Wolfs. De tentoonstelling is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van de begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds.   

Schilderij van een persoon met een kaal hoofd door Miriam Cahn
Miriam Cahn, o.t., 8.3.2021, Foto: François Doury. Met dank aan de kunstenaar; Meyer Riegger en Galerie Jocelyn Wolff, Parijs
Dan Flavin, untitled (to Piet Mondrian through his preferred colors, red, yellow and blue) en untitled (to Piet Mondrian who lacked green) 2, 1986, © 2012 Stephen Flavin / Artists Rights Society (ARS), New York.

DAN FLAVIN — TERUG IN HET STEDELIJK! 

Najaar 2024

De iconische lichtinstallatie van Dan Flavin is straks weer te zien in het Stedelijk Museum. Flavin heeft de installatie untitled (to Piet Mondrian through his preferred colors, red, yellow and blue) in 1986 speciaal voor het museum ontworpen. De installatie bestaat uit felgekleurde TL-lampen en is een eerbetoon aan Piet Mondriaan, zijn voorganger in abstracte kunst en voorvechter van het gebruik van de primaire kleuren rood, geel en blauw – de kleuren van De Stijl. Het tweede onderdeel, untitled (to Piet Mondrian who lacked green), is hierop een aanvulling. Hoewel Mondriaan de kleur groen verafschuwde, gebruikte Flavin deze juist vaak; licht bestaat immers uit rood, blauw en groen. Flavins toepassing van groen is daarmee indirect een eerbetoon aan Mondriaans modernisme, maar dan vertaald naar het eigentijdse materiaal: licht. 

Verworven met dank aan een particuliere donateur, het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt en haar Titus Fonds.

CIRCULATE — PHOTOGRAPHY BEYOND FRAMES

26 oktober 2024 t/m 23 maart 2025

Circulate is een grote groepstentoonstelling met 21 kunstenaars die fotografie op uiteenlopende manieren inzetten en benaderen. Zij werken vanuit de betekenis van het beeld en kiezen vaak voor een ruimtelijke presentatievorm: zij laten daarbij het fysieke en mentale frame los. Anders dan het klassieke fotopapier kan de drager ook bestaan uit textiel, canvas, steen, een driedimensionale installatie of bewegend beeld. De foto’s zijn soms zelf gemaakt, maar meestal afkomstig uit de beeldstromen om ons heen. De tentoonstelling concentreert zich op werken op het snijvlak van beeldende kunst en fotografie, de nieuwe koers van het museum. Veel werken zijn speciaal voor Circulate gemaakt en het Stedelijk zal gedurende de tentoonstelling de aankopen voor de collectie bekendmaken.

De deelnemende kunstenaars:
Aimée Zito Lema / Ana María Gómez López / Anika Schwarzlose ism. Elena Khurtova en Brian D. McKenna / Bruno Zhu / Gilleam Trapenberg / Hira Nabi / Ima-Abasi Okon / Jaya Pelupessy / Katarina Jazbec / Katja Mater / Katja Novitskova / Kévin Bray / Kevin Osepa / Kwabena Sekyi Appiah-nti / Mandy Franca / Neo Matloga / Paoletta Holst / Robert Glas / Semâ Bekirović / Sharelly Emanuelson / Vytautas Kumža

Deze tentoonstelling, samengesteld door Mirelva Berghout en Vincent van Velsen, is onderdeel van de tweejaarlijkse Voorstellen voor de museumcollectie en wordt financieel gesteund door de Gemeente Amsterdam. 

Vytautas Kumža, 'M(annual)', 2023. Met dank aan de kunstenaar en Galerie Martin van Zomeren
Martial Raysse, 'Encore un instant de bonheur (sculpture moderne)', 1965. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis

EEN BEELDENTUIN VOOR IEDEREEN — DON QUIXOTE SCULPTURE HALL

Vanaf 16 november 2024

Een langgekoesterde wens van veel Amsterdammers gaat in vervulling: de geliefde beeldentuin van het Stedelijk komt weer tot leven! En wel in de vrij toegankelijke entree van het museum, op dezelfde plek waar vroeger de tuin was. Met highlights uit de collectie van het Stedelijk, van vroegmoderne klassiekers tot hedendaagse sculpturen van onder meer Alexander Calder, Henry Moore, Willem de Kooning, Rebecca Warren en Anne Imhof. Een spectaculair werk van Damien Hirst dat het museum in bruikleen krijgt, zal een eyecatcher zijn. De beeldentuin is het cadeau van het Stedelijk aan de stad, in het kader van Amsterdam 750 jaar. Bij deze gelegenheid heeft het hele entreegebied een make over gekregen. Maak gebruik van de nieuwe koffiebar, neem plaats op de Stedelijk stoel die Sabine Marcelis speciaal voor het museum ontwierp, maak een rondje door de vernieuwde museumshop en laaf je aan de prachtige kunst.

De beeldentuin en vernieuwde entree kwamen tot stand dankzij de steun van de Don Quixote Foundation. De herinrichting van het entreegebied is een samenwerking met architect Paul Cournet van bureau CLOUD.

DE BEST VERZORGDE BOEKEN — SELECTIE 2023

19 oktober t/m 5 januari 

Ieder jaar presenteren het Stedelijk en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de door een jury geselecteerde inzendingen door uitgevers van hun uitgaven van het voorgaande jaar. Nederland heeft een rijke traditie van uitzonderlijk boekontwerp, bekend om innovatief design, lithografie, drukwerk en boekbinden. Deze selectie viert het beste van Nederlands grafische ontwerp.

Samenstelling: Stichting De Best Verzorgde Boeken en Thomas Castro (Stedelijk).

ABN AMRO KUNSTPRIJS — SELMA SELMAN

29 januari 2025 - 21 april 2025 

Selma Selman is de winnaar van de twaalfde editie van de ABN AMRO Kunstprijs. Als onderdeel van de prijs krijgt de kunstenaar in januari 2025 een tentoonstelling in het Stedelijk. In schilderijen, performances, video’s en installaties stelt zij op een volledig eigen manier de positie van vrouwen, traditionele rolpatronen en de waardering van arbeid en materiaal aan de orde.

De ABN AMRO Kunstprijs wordt georganiseerd en mogelijk gemaakt door ABN AMRO.

Selma Selman, 'Platinum', performance, 2021. Foto: Damir Šagolj
Zaaloverzicht, Formafantasma — Oltre Terra. Why Wool Matters, National Museum of Art, Architecture and Design, Oslo, 2023. Foto: Gregorio Gonella.

FORMAFANTASMA — OLTRE TERRA

15 februari 2025 t/m 13 juli 2025

Oltre Terra is een lopend onderzoek en reizende tentoonstelling van designstudio Formafantasma. Zij brengen de geschiedenis, ecologie en mondiale dynamiek van de productie en verwerking van wol in kaart en vermijden het idee dat wol enkel maar materiaal is. Formafantasma breidt het begrip uit naar een breder ecologisch perspectief en onderzoekt wat voor ecosysteem zich om wol heen bevindt. Door te kijken naar de ontwikkeling van de wolproductie ontrafelt Oltre Terra de complexiteit van de symbiose tussen dieren, mensen en het milieu.

De tentoonstelling Formafantasma - Oltre Terra in het Stedelijk wordt samengesteld door Amanda Pinatih. 

ANSELM KIEFER — SAG MIR WO DIE BLUMEN SIND  

7 maart 2025 t/m 9 juni 2025

Voor het eerst in hun geschiedenis bundelen het Stedelijk Museum en het Van Gogh Museum hun krachten voor één grote tentoonstelling van een van de belangrijkste kunstenaars van onze tijd: Anselm Kiefer.

De kunstenaar krijgt een erepodium op een plek die sterk verbonden is met zijn artistieke ontwikkeling. Vanaf zijn jeugd heeft Kiefer een bijzondere band met het werk van Vincent van Gogh. Ook heeft hij een lange, persoonlijke geschiedenis met het Stedelijk. De tentoonstelling bevat vele publiekslievelingen: in het Van Gogh Museum worden bekende werken van Vincent van Gogh gecombineerd met werken van Kiefer. In het Stedelijk zijn voor het eerst alle Kiefers uit de collectie van het Stedelijk bij elkaar te zien, waaronder het geliefde Innenraum. Op beide locaties zal nieuw, nog nooit getoond werk van de kunstenaar te zien zijn.

Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind is georganiseerd door het Van Gogh Museum en Stedelijk Museum Amsterdam in samenwerking met de kunstenaar. De tentoonstelling is samengesteld door Emilie Gordenker en Edwin Becker van het Van Gogh Museum, en door Leontine Coelewij van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Mede mogelijk gemaakt door de Turing Foundation, gezamenlijke partner van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum.

Anselm Kiefer, 'Innenraum', 1981, collectie Stedelijk Museum Amsterdam.
Foto: Hedy Tjin

POST NO BILLS #6 — HEDY TJIN

April 2025 

De serie Post/No/Bills toont de meest recente grafische ontwerpprojecten die inspelen op de actualiteit en ontwikkelingen in het vakgebied langs de belangrijkste ‘verkeersader’ in het museum. In 2025 neemt de Amsterdamse illustrator Hedy Tjin de ruimte over met haar kenmerkende stijl: gedurfde en krachtige kleuren die onderliggende boodschappen versterken. Haar werk is sterk beïnvloed door culturele thema's en is gericht op meer inclusiviteit in de kunst. Met haar levendige beelden nodigt ze het publiek uit om complexe thema's op een andere en toegankelijke manier te bekijken. Eerdere edities van Post/No/Bills toonden onder andere het werk van Hezin O, Kristyan Sarkis, Sophie Douala, Now You See Me Moria en Metro54. 

Post/No/Bills is samengesteld door Thomas Castro. 

PAMELA ROSENKRANZ

Mei 2025 – September 2025

Pamela Rosenkranz presenteert in het Stedelijk haar eerste Nederlandse tentoonstelling. Rosenkranz staat internationaal bekend om haar immersieve installaties die de relatie tussen het lichaam, lichaamsfuncties en de snel veranderende wereld verkennen. Ze onderzoekt de invloed van technologie, laat-kapitalisme en de verhouding tussen mens en machine. Haar werk bestaat vaak uit installaties en readymade sculpturen, die verwijzen naar beroemde kunstwerken of alledaagse objecten zoals Amazon-verpakkingen en waterflessen. Rosenkranz was van 2010-2012 resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Ze had solotentoonstellingen in onder meer Centre d’Art Contemporain, Genève (2010), Kunsthalle Basel (2012), Zwitsers Paviljoen van de Biënnale van Venetië (2015), K21 Düsseldorf (2017), en Kunsthaus Bregenz (2021). In 2023 onthulde ze een groot openbaar beeldhouwwerk op de High Line in New York.

De tentoonstelling is samengesteld door Karen Archey.

Pamela Rosenkranz, 'Firm Being (Venice Series)', 2009, PET fles, pigmenten, siliconen. Foto: Gunnar Meier
Karel Martens, 'Monoprint', 2015. Collectie van kunstenaar.

KAREL MARTENS

12 Juli 2025 – 26 Oktober 2025

De Nederlandse ontwerper Karel Martens heeft de afgelopen vijftig jaar een grote invloed gehad op hedendaags grafisch ontwerp. Zijn speelse en visuele benadering heeft de manier waarop anderen naar vormgeving, boekontwerp en typografie kijken volledig veranderd. Zijn oeuvre omvat boeken, autonome drukwerken, textiel, kinetische sculpturen en 3D-objecten. Op 85-jarige leeftijd is hij nog steeds actief als ontwerper en geeft hij over de hele wereld lezingen en les. In 2025 toont het Stedelijk in een omvangrijke presentatie een overzicht van zijn veelzijdige oeuvre.

De tentoonstelling wordt samengesteld door Thomas Castro.

DE BEST VERZORGDE BOEKEN — COLLECTIE 2024

Najaar 2025

Ieder jaar presenteren het Stedelijk en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de door een jury geselecteerde inzendingen door uitgevers van hun uitgaven van het voorgaande jaar. Nederland heeft een rijke traditie van uitzonderlijk boekontwerp, bekend om innovatief design, lithografie, drukwerk en boekbinden. Deze selectie viert het beste van Nederlands grafische ontwerp.

Samenstelling: Stichting De Best Verzorgde Boeken en Thomas Castro (Stedelijk).

SANDRA MUIJINGA

13 September 2025 – 11 Januari 2026

Sandra Mujinga presenteert een grote tentoonstelling in de kelder van het museum. In de loop der jaren heeft Mujinga een praktijk ontwikkeld die speculatieve fictie en worlding gebruikt om alternatieven voor onze huidige maatschappij te onderzoeken. In die lijn houdt ze zich bezig met onderwerpen als zichtbaarheid en onzichtbaarheid in relatie tot sociaal-politieke kwesties, posthumanisme en Zwartheid. Deze onderwerpen zijn met elkaar verbonden in een wereld die we nauwelijks kunnen bevatten, omdat zowel technologische ontwikkelingen als de natuur vaak te complex zijn om echt te doorgronden of te beheersen. In haar werk gebruikt ze metaforen en fysieke aanwezigheden door geluid, licht en imposante sculpturen te combineren waarmee ze vaak een verontrustend gevoel opwekt. In haar aankomende solotentoonstelling richt ze zich op de wederkerige relatie tussen mensen en hun omgeving. 

De tentoonstelling wordt samengesteld door Vincent van Velsen

Sandra Mujinga, 'Mibalé’s Basket', 2020. Privécollectie. Tentoonstellingsoverzicht: Sandra Mujinga. 'Spectral Keepers',The Approach, Londen, 2021.

PRIX DE ROME

Najaar 2025

De Prix de Rome is een van de meest toonaangevende prijzen voor beeldend kunstenaars in Nederland. Via een open call krijgen vier kunstenaars een werkbudget om nieuw werk te maken dat in het Stedelijk wordt getoond. De winnaar ontvangt een geldbedrag en de mogelijkheid om deel te nemen aan een residency programma naar keuze. Het doel van de Prix de Rome is de ontwikkeling van bijzonder getalenteerde beeldend kunstenaars te stimuleren en daarmee het beeldende kunstveld te blijven actualiseren. 

De prijs wordt sinds 2012 georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds.

ERWIN OLAF

11 oktober 2025 - eind februari 2026

Het Stedelijk organiseert de eerste tentoonstelling in Nederland van het werk van Erwin Olaf na diens plotselinge overlijden vorig jaar, in samenwerking met Studio Erwin Olaf.  Hij was een van de meest vooraanstaande fotografen van Nederland, bekend om zijn exuberante stijl en geënsceneerde foto’s.

De tentoonstelling zal, naast iconische series uit het oeuvre van Olaf, ook ongezien werk van de multimediair kunstenaar laten zien, zowel ouder als recent. Het gaat onder meer om het indrukwekkende Zelfportret met longen uit (2023), dat nog niet museaal getoond is, en werk dat hij heeft gemaakt tijdens zijn ziekbed. De tentoonstelling zal ook het rauwe, underground-karakter van het werk van Olaf laten zien, die mede bekend stond om zijn subversieve en activistische onderwerpen.

Het menselijk lichaam met thema’s als seksualiteit en vergankelijkheid stond bij hem centraal, later kwam steeds meer de kwetsbaarheid en eenzaamheid van de mens naar voren. Olaf was een onvermoeibare strijder voor gelijke rechten voor iedereen. Ook die kant van zijn werk zal in de tentoonstelling belicht worden.

Antonio Jose Guzman en Iva Jankovic, 'Messengers of the Sun', 2022, collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij

SYMPOSIUM — UNRAVEL

11 en 12 oktober 2024 

 Als onderdeel van Unravel organiseert het Stedelijk een tweedaags symposium, waarin de thema's 'Borderlands' en 'Ancestral Threads' uit de tentoonstelling diepgaand worden verkend. De kunstenaars in de Borderlands-sectie onderzoeken hoe grensgebieden als plekken van creativiteit kunnen fungeren en hoe zij de taal en esthetiek van grenzen kunnen ondermijnen en overstijgen. In Ancestral Threads richten kunstenaars met diverse achtergronden zich op het herwinnen van voorouderlijke kennis. Door koloniale structuren te bekritiseren – waaronder opgelegde grenzen, opvattingen over identiteit en de devaluatie van bepaalde soorten kennis – zal het symposium reizen door zowel ruimte als tijd. 

ARTIST TALK — IBRAHIM MAHAMA

12 oktober 2024, 16:00 – 17:15 uur

Kunstenaar Ibrahim Mahama gaat tijdens het Unravel-symposium in gesprek met directeur Rein Wolfs en conservator Amanda Pinatih over zijn artistieke praktijk en zijn bijdrage aan de tentoonstelling. Hoe ziet hij de rol van musea in een tijd vol politieke spanningen? En wat is zijn perspectief op de politieke en culturele betekenis van textiel? Mahama, die woont en werkt in Ghana, heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationaal toonaangevende kunstenaar. In Tamale (Ghana) heeft hij Red Clay Studio opgericht, een omvangrijk project dat zowel bestaat uit een collectieve studio als een tentoonstellingsruimte. In 2022/23 transformeerde hij de Amsterdamse Oude Kerk in een groot project met sculpturen en tekeningen die de geschiedenis van de kerk verbinden met (Nederlandse) koloniale sporen in Ghana.

EEN FAMILIEPORTRET — SANDER BREURE EN WITTE VAN HULZEN

22, 23 en 24 november 2024

Het Stedelijk presenteert Een Familieportret van kunstenaars Sander Breure en Witte van Hulzen. Een Familieportret is een langlopend project dat bestaat uit een performance, een video-installatie en een script. Dit portret van een gemiddeld Nederlands gezin nodigt uit om na te denken over taal en tijd, maar is ook te lezen als vermakelijk ‘reality theater’; een waargebeurde klucht. Het eerste deel is gemaakt in 2014 en opgevoerd in het Stedelijk. Na het alom geprezen deel 1 komt tien jaar later deel 2. Een Familieportret is een samenwerking met acteursgroep Wunderbaum en IDFA on stage, en wordt gepresenteerd in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Sander Breure en Witte van Hulzen, 'Een Familieportret', 2014. Foto: Ernst van Deursen
Renzo Martens. Foto: Max Pinckers

BADKUIPLEZING — RENZO MARTENS

30 november 2024, aanvang 15:00 uur 

 De jaarlijkse Badkuiplezing is een nieuwe traditie waarin denkers en makers reflecteren op actuele vraagstukken in de kunstwereld. Dit jaar is kunstenaar Renzo Martens aan het woord. Samen met het Congolese kunstenaarscollectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) vertegenwoordigt hij dit jaar Nederland op de Biënnale van Venetië. In deze vooruitstrevende lezing onderzoekt Martens de (letterlijke) opbouw van het museum en de erfenis van het museum in het bevorderen van baanbrekende kunst, met als doel een heldere en gezamenlijke toekomst voor het Stedelijk te formuleren. 

JULIANKNXX — MANIFESTATIE #54: SOLOTENTOONSTELLING

27 januari 2025 t/m 24 april 2025

Het veelzijdige werk van Julianknxx bestaat uit poëzie, performance, film, muziek en sculpturen. Hij put uit zijn persoonlijke ervaringen om het perspectief op de geschiedenis en cultuur van Afrika en zijn diaspora te verbreden. Met zijn kenmerkende stijl, geïnspireerd door orale tradities en geschiedenis, nodigt zijn werk uit te reflecteren op hoe lokale en mondiale verhalen worden gevormd en blijven voortbestaan. In mei 2024 deed Julianknxx een performance in Buro Stedelijk in samenwerking met Metro54. Deze performance was het begin van de voortdurende samenwerking tussen Buro Stedelijk en Julianknxx waarvan deze tentoonstelling het vervolg is.

Julianknxx en The Memoria Collective, onder begeleiding van Elique Curiel, 'Chorus in Flight', 2024. In samenwerking met Metro54. Foto: Akadrestudio
Belkis Ayón, 'Nlloro (Weeping)', 1991. Collectie Belkis Ayón Estate.

I MUST STILL GROW IN THE DARK — MANIFESTATIE #53: GROEPSTENTOONSTELLING 

22 mei 2025 t/m 17 juli 2025 

I Must Still Grow in the Dark is een groepstentoonstelling die de rol en eigenschappen van duisternis onderzoekt. De tentoonstelling belicht hoe duisternis de grenzen tussen lichaam en ruimte kan vervagen en hoe bepaalde kennis voor buitenstaanders verborgen blijft. Tevens wordt onderzocht waarom licht vaak als positief wordt gezien en duisternis als negatief. De tentoonstelling onthult vergeten eigenschappen van de duisternis en ontkracht racistische en koloniale opvattingen die de duisternis met het kwaad verbinden. De duisternis is simpelweg niet het tegenovergestelde van licht, zoals zwart tegenover wit, maar een complexe en vitale kracht. 

Deze tentoonstelling is samengesteld door Stéphanie Noach en Rita Ouédraogo van Buro Stedelijk. 

TO BE DETERMINED — MET DUO SAROJINI LEWIS EN RAZIA BARSATIE EN ANDEREN

14 augustus 2025 t/m 9 oktober 2025 

 To Be Determined is een terugkerende manifestatie waarbij kunstenaars hun studio's naar Buro Stedelijk verplaatsen. In de projectruimte worden traditionele tentoonstellings- en museale praktijken bevraagd door middel van artistieke interventies. Buro Stedelijk biedt een ruimte waar het werk voortdurend in ontwikkeling is en niet statisch is. Kunstenaars kunnen hun werk constant aanpassen, observeren en experimenteren. Dit onderzoek richt zich op de interactie tussen artistieke productie en een museale presentatie. Bezoekers volgen actief hoe het werk evolueert en zich aanpast aan de omgeving. 

Eerdere editie van 'To Be Determined' met werk van Kenneth Aidoo