In Memoriam
Maria van Kesteren
Nieuws — 30 apr 2020
Maria van Kesteren verscheen eind jaren vijftig ten tonele als een van de eerste prominente vrouwelijke houtdraaiers. Ze was gefascineerd door de eenvoud van de cirkel en onderzocht de vele mogelijkheden ervan. Maar eigenlijk hield Van Kesteren niet zo van hout en stoorde zich aan de uiterlijke kenmerken van het materiaal dat ze nodig had om tot de gewenste vormen te komen. Toch ontwikkelde ze, meer dan veertig jaar lang, steeds nieuwe varianten van de cirkel binnen de houtdraai-techniek.
Van Kesteren werkte in het begin van haar carrière vooral met tropisch hout. Later koos ze alleen voor Nederlandse houtsoorten als linde, esdoorn en iep. In haar eerste werken liet ze de nerf van het hout duidelijk zichtbaar. De houtdraaister raakte al snel uitgekeken op het fysieke karakter van het materiaal, omdat die afleidde van de vorm: de cirkel. De kleur en structuur hinderde haar zodanig dat ze deze beschilderde met dunne verflagen waardoor het materiaal amper nog te herkennen is.
Ook al lijken haar objecten stil, introvert en minimalistisch, bij het zorgvuldig onderzoeken van de subtiele krommingen en overgangen zal men ongetwijfeld gefascineerd zijn door de tedere kant van haar werk. Zo was vormgever Benno Premsela een verzamelaar, vroeg ontwerper Alexander van Slobbe haar armbanden te ontwerpen voor zijn collectie, was haar ontwerp voor de eerste trofee van de Françoise van den Bosch Prijs de winnende inzending, en liet modehuis Hermès objecten van haar hand in groot formaat reproduceren.
Hoewel Van Kesteren het meest wordt geprezen om haar werken in hout, heeft ze ook glas ontworpen voor Royal Leerdam en keramiek voor Koninklijke Tichelaar Makkum.
Het Stedelijk Museum Amsterdam verzamelde en presenteerde vanaf de jaren ‘70 haar werk, waaronder houten vormen, sieraden en vazen van glas en keramiek, en volgde haar carrière met veel belangstelling. In 1995 maakte het Stedelijk Museum een grote overzichtstentoonstelling van haar werk “Maria van Kesteren: gedraaide objecten van hout en glas”. We betreuren het verlies van deze bijzondere vormgever en wensen Van Kesterens familie veel sterkte toe.