Nieuws — 26 mei 2014

Amsterdam, 26 mei 2014 — Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert in samenwerking met het Holland Festival twee dansperformances: A Possibility of An Abstraction: Square Dance van de Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip en Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure) / Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M2M) van de Amerikaanse danser en choreograaf Trajal Harrell.  

Over de performance van Germaine Kruip

A Possibility of An Abstraction: Square Dance is gebaseerd op het ritueel van soefimoslims, die met hun cirkelende derwisj dans een transcendentale staat bereiken. Germaine Kruip keek naar de verschillende betekenissen die aan geometrische vormen worden toegekend. Zij vroeg dansers de cirkelvorm te doorbreken en vierkante patronen in het dansritueel te introduceren. Zodoende wordt een link gelegd naar de traditie van de abstract geometrische kunst en ontstaat een nieuwe dansvorm.

Programma Germaine Kruip

Data: 7, 8, 21 en 22 juni 2014 
Duur: De performance wordt tijdens openingsuren doorlopend uitgevoerd tussen hoogtepunten van abstracte kunst uit de collectie van het Stedelijk.
Dansers: Muaviye Kara, Huseyin Kara e.a.
Locatie: Eerste verdieping historische gebouw (zaal 1.29), Stedelijk Museum Amsterdam
Toegang: entree museum

Over de performance van Trajal Harrell

Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure) / Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M2M) is een dialoog tussen postmoderne dans en ‘voguing’: waarin dansers iconische poses aannemen die bekend zijn van filmsterren en modellen. Het stuk gaan in op de vraag: wat zou er gebeuren als de postmoderne dansers van de Judson Church in New Yorks West Village begin jaren zestig waren gaan kijken in de ballrooms van Harlem, de bakermat van ‘voguing’? Trajal Harrell maakte een gedurfde confrontatie tussen de improviserende, niet-theatrale school van de postmoderne dans en de uitbundige, gestileerde bewegingen van voguing.

Programma Trajal Harrell

Datum: donderdag 12 juni, 20 uur
Duur: 1 uur (zonder pauze)
Choreografie en geluid: Trajal Harrell
Dansers: Trajal Harrell, Thibault Lac, Ondrej Vidlar
Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Toegang: entree museum
Reserveren: via reservations@stedelijk.nl o.v.v. datum en evenement 

Het Stedelijk Museum en het Holland Festival werken nauw samen in projecten die zich afspelen op de grens van muziek, theater en beeldende kunst, en die anders niet in Nederland te zien zouden zijn.

Meer over Germaine Kruip

Germaine Kruip (Castricum, 1970) woont en werkt in Amsterdam en Brussel. Begin deze eeuw maakte ze de overstap van theater naar beeldende kunst en creëert sinds 2011 installaties en performances.Ze ontving in 2001 de Charlotte Köhler Prijs en de Prix de Rome (2e prijs), in de categorie theater/autonome kunst.
Een aantal recente solotentoonstellingen van Kruip: Geometric Exercises, Parra & Romero, Madrid, Spanje (2013); A possibility of an abstraction, The Approach, Londen (2013); Eye Trap/Metropole Orkest/IFFR, eendaagse performance op 3 februari, Rotterdam (2012); A Room, 24 Hours II, Pilar Parra en Romero, Madrid, Spanje en the Approach, Londen (2010); Only the title remains, Museum De Paviljoens, Almere (2009-2010); Aesthetics as a way of survival, Kunstverein fur die Rheinlande und Westfalen, Dusseldorf, Duitsland (2009).

Meer over Trajal Harrell

Trajal Harrell studeerde hedendaagse dans bij instituten als de Trisha Brown School, het Centre National de la Danse (Yvonne Rainer), het City College of San Francisco en de Martha Graham School of Contemporary Dance. Hij verdiepte zich in de ‘Voguing ballroom scene’: de sensuele danspastiche op de chic van de modewereld, die begin jaren tachtig ontstond bij homoseksuelen en transseksuelen van vooral afro- en latino-origine. Hij studeerde deze dansvorm en ‘whacking’ bij meesters Andie Burnett en Lasseindra Ninja. Hij verwerkte zijn ervaringen in de serie Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church. De Judson
Church was de plek waar in de jaren zestig een groep danspioniers (o.a. Trisha Brown, Lucinda Childs en Steve Paxton) de concepten van de postmoderne dans uitwerkten. Harrell maakte een serie van zes choreografieën over de Judson Church. Het eerste deel ging in 2009 in première in het New Museum en werd uitgeroepen tot een van de beste stukken van dat jaar.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie of het reserveren van een plaats kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, Jet Peters,  020 – 573 26 62 of pressoffice@stedelijk.nl.