Nieuws — 29 jan 2013

Stedelijk Museum Amsterdam en De Hallen Haarlem kopen gezamenlijk drie hedendaagse topstukken aan: recent werk Rineke Dijkstra, Elizabeth Price en Guido van der Werve


Het Stedelijk Museum Amsterdam en De Hallen Haarlem hebben de krachten gebundeld bij de aankoop van drie bijzondere hedendaagse kunstwerken. Het betreft videowerken van internationaal gerenommeerde kunstenaars: 'The Krazy House' van Rineke Dijkstra, 'Woolworths Choir of 1979' van Turner Prize-winnaar Elizabeth Price en 'Nummer veertien, home' van Guido van der Werve. Het is de eerste keer dat deze twee musea van hedendaagse en moderne kunst gezamenlijk werken aankopen. Zo kunnen Nederlandse collecties verrijkt worden met bijzondere werken van internationale allure. In de toekomst zullen verdere mogelijkheden tot samenwerking op dit gebied worden verkend.

Stedelijk Directeur Ann Goldstein: “Wij zijn zeer verheugd om samen te kunnen werken met De Hallen Haarlem, een instituut met een visie welke dichtbij die van ons staat, en met een opmerkelijke en internationaal geprezen hedendaagse collectie met een focus op aankopen van videokunst. Deze drie gezamenlijke aanwinsten zijn een krachtige aanvulling en verrijking van onze collecties, die deels overlappen maar zijn ontstaan vanuit opvallende en unieke perspectieven.” 

Karel Schampers: "Ook De Hallen Haarlem is bijzonder verheugd om deze drie bijzondere werken in gezamenlijk eigendom met het Stedelijk Museum Amsterdam te hebben kunnen verwerven. Wij onderschrijven het belang van deze constructie, ook met andere Nederlandse musea, niet alleen vanuit financieel oogpunt, maar ook omdat het gedeelde eigendom betekenisvol is. Daar waar verzamelgebieden elkaar overlappen, is het in deze tijden de aangewezen manier om de Collectie Nederland te versterken."

Rineke Dijkstra

Rineke Dijkstra, The Krazy House, 2009, 4 kanaals HD videoprojectie

De Nederlandse kunstenaar Rineke Dijkstra is internationaal vooral bekend geworden met haar portretreeksen van stierenvechters en jongeren op het strand. In de jaren negentig fotografeerde ze jongeren in het uitgaanscircuit van Liverpool. Voor The Krazy House (2010) keerde ze terug naar deze stad met haar levendige clubscene en portretteerde daar vijf adolescenten in foto en film. Het resultaat is een fotoserie en een 4-kanaals videoprojectie van dansende jongeren.
Het werk is in de winter van 2010-2011 al vertoond in De Hallen Haarlem.
Deze aankoop is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds en de Vereniging Vrienden van het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem.

Elizabeth Price

Elizabeth Price, Woolworths Choir of 1979, 2012, Courtesy de kunstenaar en MOTINTERNATIONAL

Deze Britse kunstenaar won afgelopen jaar de prestigieuze Turner Prize met haar video Woolworths Choir of 1979 (2012). In dit videowerk combineert Price een educatief ogende PowerPoint over de architectuur van het koor in gotische kerken met filmbeelden van zang en dans van een meidenband uit de jaren 60. Deze beelden worden afgewisseld met ooggetuigenissen en archiefbeelden van een brand in het warenhuis Woolworths, waarbij tien mensen om het leven kwamen. De kunstenaar weet deze drie uiteenlopende lijnen op een bijzonder manier met elkaar te verweven: grafisch beeld, found footage, archiefbeelden en fotomateriaal vloeien moeiteloos in elkaar over.

Guido van der Werve

Guido van der Werve, Nummer veertien, home, 2012, videostill. Courtesy Guido  van der Werve/Galerie Juliette Jongma

In Nummer veertien, home (2012) vervlecht de Nederlandse kunstenaar Guido van der Werve meerdere verhalen met elkaar: een poëtische verbeelding van zijn herinneringen aan zijn ouderlijk huis, het leven van zijn jeugdheld Alexander de Grote en een verslag van een nauwelijks voorstelbare atletische prestatie: een triatlon van ruim 1500 kilometer. De film toont de prachtige landschappen waarin de kunstenaar de triatlon aflegt en de historische locaties waarlangs Alexander de Grote zijn epische veldtocht voerde. Deze werelden staan in sterk contrast met de typische jaren zestig architectuur van de buurt in Papendrecht waar Van der Werve opgroeide. De twaalf aktes worden begeleid door een klassiek requiem dat de kunstenaar zelf componeerde. Na de première op donderdag 24 januari op het international Film Festival Rotterdam is de film van 25 januari tot en met 28 april 2013 te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Funded by:
Mondriaan Foundation & The Dutch Film Fund
with generous contributions by:
Monitor Gallery, Roma
Juliette Jongma, Amsterdam
Marc Foxx, Los Angeles
Luhring Augustine, New York
Fondazione Giuliani per l’Arte Contemporanea, Roma