Nieuws — 2 okt 2014

Amsterdam, 2 oktober 2014 — Het Stedelijk Museum kondigt met trots aan dat Fonds 21, de nieuwe naam van het SNS REAAL Fonds, de steun aan het Blikopener-programma met drie jaar verlengt. Fonds 21 ondersteunt het project al vanaf het begin van Blikopeners in 2008.
Karin van Gilst, algemeen directeur Stedelijk Museum: “De jongeren in het museum houden ons scherp en geven nieuwe energie. We zijn heel trots op het Blikopener-programma en mede door de geweldige steun en betrokkenheid van Fonds 21 blijft het een van de beste voorbeelden van cultuureducatie en participatie voor jongeren in Nederland.”

Marie Helène Cornips, directeur Fonds 21, zegt: “Jonge mensen in aanraking brengen met kunst, op een interactieve manier, bedacht en uitgevoerd  door leeftijdgenoten, dat is het geheim van Blikopeners. Het is peer education ten top! Zo is het Stedelijk Museum er in geslaagd om de aansluiting te vinden bij een jonger publiek. Dankzij het succes van dit concept steunen wij Blikopeners opnieuw voor een periode van drie jaar.”

Blikopeners

Blikopeners zijn jongeren in de leeftijd van 15-19 jaar met een frisse kijk op kunst. Zij hebben een betaalde baan bij het Stedelijk. De Blikopeners vertegenwoordigen uiteenlopende achtergronden, studierichtingen en komen uit verschillende delen van Amsterdam. Zij organiseren activiteiten voor leeftijdsgenoten, zoals rondleidingen, workshops en de Museumnacht, openen 'blikken' van anderen – waaronder museummedewerkers – en brengen een uitwisseling over kunst tussen jongeren en het museum tot stand. Ieder jaar start een nieuwe groep van vijftien jongeren. 

Maak hier kennis met de zesde lichting Blikopeners die in september startte.

Duizenden jongeren bereikt

Inmiddels hebben sinds 2008 75 jongeren het
Blikopener-programma doorlopen. De potentie van de Blikopeners is groot en blijft groeien. Elk jaar melden zich meer jongeren aan en via honderden evenementen, workshops en activiteiten hebben de Blikopeners duizenden andere jongeren bereikt. Daarbij zijn de Blikopeners een zichtbaar onderdeel van het
Stedelijk; met elk jaar 15 nieuwe jongeren met frisse blikken en een gezonde dosis lef, die online en in de media aanwezig zijn, een inspirerende programmering voor jongeren en de Blikopener Spot als vaste presentatieplek in het museum. Een belangrijk aspect is dat ook de museummedewerkers via de Blikopeners meer leren over jongeren. 

Onderzoek

Uit kwalitatief onderzoek, dit jaar uitgevoerd door Klooster Onderzoek & Advies, blijkt dat het Blikopener-programma vele positieve effecten heeft. Zo bouwde het museum door de Blikopeners een duurzame band met een vaste groep jongeren; komt het grootste deel van de alumni nog regelmatig naar het museum en hebben de Blikopeners een aanwijsbare positieve invloed op de sfeer op de werk- en museumvloer. Een van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek is dat de jongeren door het programma meer zelfvertrouwen krijgen. Evident is dat zij na het programma vaak op bijzondere werkplekken terechtkomen in de culturele sector. Ex-Blikopeners zijn bijvoorbeeld rondleider in het Stedelijk, professioneel fotograaf, organisator bij de Museumnacht en presentatoren van de serie What The Art. Bekijk hier een nieuwe aflevering, met kunstenaar Marlene Dumas.

Doordat de Blikopeners een klankbord zijn bij het bereiken van jonge mensen en potentieel geïnteresseerden in moderne kunst, zijn er voor het museum meer mogelijkheden om aan te sluiten bij een breder publiek. Bij het ontwikkelen en uitvoeren van onder meer evenementen, rondleidingen en media-uitingen heeft de inbreng van Blikopeners daadwerkelijk gezorgd voor een betere aansluiting bij een jong publiek.

Blikopeners 2015-2017: Bring It On!

Met de steun van Fonds 21 ligt de nadruk bij de Blikopeners in de toekomst op doen, durven en maken. Zo zullen onder meer bekende kunstenaars en vormgevers originele workshops ontwikkelen. En er wordt een sterke online focus aanbracht: leren via een online platform door middel van video’s en opdrachten. Door de combinatie van on- en offline kunnen jongeren met een creatieve hobby, passie of die zich willen voorbereiden op een creatief beroep bij de Blikopeners aankloppen voor advies.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, Annematt Ruseler, 020 – 573 2660 of pressoffice@stedelijk.nl