Nieuws — 15 feb 2023

Overzicht van multitalent Felix de Rooy

Za 22 april 2023 t/m Zo 3 september 2023

Felix de Rooy en Kirk Claes, 'Madonna', 2012. Met dank aan de kunstenaars. Madonna figuur die een kleiner figuur vasthoudt. Achtergrond is rood met oranje, dat aan de onderkant overloopt in blauw. Er staan bomen en abstracte vormen op de achtergrond.
Felix de Rooy en Kirk Claes, 'Madonna', 2012. Met dank aan de kunstenaars.
Felix de Rooy, 'Rebirth', 1985, bruikleen Stevens Sikkens, Amsterdam. Met dank aan de kunstenaar. Alien-achtige figuur buigt zich over een baby in een veld van abstracte vormen, zoals een mond, twee slangen links en rechts, en veel schedels.
Felix de Rooy, 'Rebirth', 1985, bruikleen Stevens Sikkens, Amsterdam. Met dank aan de kunstenaar.

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert vanaf 22 april 2023 de tentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse over het multidisciplinaire en experimentele oeuvre van Felix de Rooy (Curaçao, 1952). Zijn beeldend oeuvre bestaat uit schilderijen, werken op papier, assemblages, (digitale) collages en wandkleden. Ook omvat zijn artistieke praktijk theatervoorstellingen, films, tentoonstellingen en verzamelingen. Ver zijn tijd vooruit onderzocht De Rooy onderwerpen die op dit moment nog steeds actueel zijn, waaronder de doorwerking van het koloniale verleden, alledaags racisme en de betekenis van Afro-Caribische en queeridentiteiten in de kunst.

Felix de Rooy werkt sinds 1969 in Nederland en woont vanaf 1982 in Amsterdam. De tentoonstelling blikt terug op vijf decennia kunstenaarschap en is het eerste retrospectief van de kunstenaar in een museum voor beeldende kunst.

Felix de Rooy, 'Icarus', 2008. Met dank aan de kunstenaar. op de afbeelding is een gloeiende vel-gele- en oranjekleurig persoon te zien, Icarus, die door een donkerpaars/blauwe ruimte zweeft/vliegt.
Felix de Rooy, 'Icarus', 2008. Met dank aan de kunstenaar.

In de wereld van De Rooy staat alles met elkaar in contact. Vanuit een diepgaande interesse in schoonheid en liefde verbindt de kunstenaar op harmonieuze en soms visionaire wijze beelden en verhalen uit uiteenlopende tijden, culturen, religies en geografieën. Met zijn transhistorische blik en kosmopolitische houding werkt de kunstenaar volgens zijn opvatting ‘cross culture’ en ‘cross time’. Verschillen overstijgt hij door de overeenkomsten tussen mensen te benadrukken, zoals de innerlijke strijd, sterfelijkheid en het verlangen naar seksuele en romantische bevrediging.

De Rooy werkt gedurende zijn carrière veelvuldig samen met andere makers, waaronder kunstenaars, schrijvers, acteurs en producenten. Met schrijver en acteur Norman de Palm heeft hij een van de langstlopende werkrelaties: het duo produceert met Cosmic Illusion vanaf 1977 legio toneelstukken en films, zoals Desiree (1981), Lippenschrift (1984), Almacita di Desolato (1986), Ava & Gabriel (1990, bekroond met een Gouden Kalf), 4D for Thee (1995) en De kleur van Droes (2004). Naast het werk van De Rooy is ook werk te zien van bevriende kunstenaars uit zijn eigen collectie en die van het Stedelijk, waaronder van Cliff San A Jong en Armand Baag.

Affiche 'Ava & Gabriel', 1990, schilderij Nando Faneyter, ontwerp Felix de Rooy. Met dank aan de kunstenaar. Op de affiche is een bruin oppervlak te zien, waarop twee foto's, van Ava en Gabriel, liggen. Tussen de twee foto's zit een groene salamander.
Affiche 'Ava & Gabriel', 1990, schilderij Nando Faneyter, ontwerp Felix de Rooy. Met dank aan de kunstenaar.
Affiche 'Desiree', 1981, ontwerp Felix de Rooy. Met dank aan de kunstenaar. Een zwart-wit foto van de hoofdpersoon, Desiree, die met een strenge blik wijst en iets tegen zich vastklemt.
Affiche 'Desiree', 1981, ontwerp Felix de Rooy. Met dank aan de kunstenaar.

Ook besteedt de tentoonstelling aandacht aan De Rooy's werk als curator en zijn ‘black interest’ verzameling die onderdeel is van de belangrijke tentoonstelling Wit over Zwart (1989) in het Tropenmuseum in Amsterdam. De Rooy's werk als kunstenaar, theatermaker, filmregisseur, curator, verzamelaar, beschouwer en maatschappijcriticus is voor verschillende generaties van grote betekenis. In 2000 is hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en in 2017 is hij bekroond met de oeuvreprijs Black Achievement Award. In 2023 treedt De Rooy toe als lid van de Akademie van Kunsten.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “We zijn trots dat we een overzicht van de indrukwekkende carrière van ‘homo universalis’ Felix de Rooy presenteren. Hij wisselt gemakkelijk tussen verschillende media en kunstdisciplines en is actief als kunstenaar, regisseur, theatermaker, curator en verzamelaar. In het Stedelijk ontwikkelen we voor het eerst een tentoonstelling die aandacht besteedt aan de verschillende domeinen en waarin hun relatie tot elkaar zichtbaar wordt. Met dit overzicht hopen we recht te doen aan zijn rijke oeuvre en nieuwe generaties kunstenaars en makers te inspireren.”

Felix de Rooy, 'Ave Regina Europa', 1989. Met dank aan de kunstenaar. Een houten beeld van twee verticale balken, waar een horizontale balk op rust, versierd met symbolen en patronen. Op het beeld zit een zwarte vrouw met krullen en een blinddoek.
Felix de Rooy, 'Ave Regina Europa', 1989. Met dank aan de kunstenaar.
Felix de Rooy en Mieke Soemodihardjo, 'Shaman's Dream', 2008, bruikleen Garden of Eden Thai Restaurant-Paramaribo. Met dank aan de kunstenaars. Een wandkleed met een paars/oranje/geel gekleurde man omringd door slangen, vlinders, vogels, en planten.
Felix de Rooy en Mieke Soemodihardjo, 'Shaman's Dream', 2008, bruikleen Garden of Eden Thai Restaurant-Paramaribo. Met dank aan de kunstenaars.

PUBLIC PROGRAM
Het Public Program geeft extra verdieping aan de tentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse. Elke zaterdagmiddag zijn er introductielezingen voor een ideale voorbereiding op een tentoonstellingsbezoek. De gratis audiotour, deels ingesproken door de kunstenaar, duikt in het leven van de kunstenaar en zoomt in op een aantal werken. Het Meet the Master-event zet de kunstenaar extra in het zonnetje met verschillende sprekers en performers die zich door hem laten inspireren. In het kader van Keti Koti, Dia di Lucha par Liberdad, de nationale afschaffing van de slavernij 150 jaar geleden vindt er een Gallery Talk in de tentoonstelling plaats.

Het Stedelijk ontwikkelt daarnaast met een aantal partners extra activiteiten. Eye Filmmuseum programmeert onder andere een selectie (regie)films van De Rooy, zoals Desiree, Almacita di desolate en Ava & Gabriel. Tijdens het event Eye on Art wordt met diverse sprekers het verband tussen film en (andere) kunst onderzocht. Ook biedt Eye samen met fotograaf en filmmaker Kevin Osepa een gesprek over spiritualiteit in Curaçaose films. De Blikopeners van het Stedelijk organiseren in samenwerking met The Black Archives een reeks ‘Archive Sessions’. Aan de hand van objecten uit De Rooy’s ‘black interest’ verzameling spreken ze over de betekenis en het belang van archiveren. Meer informatie over alle programmering verschijnt snel op de website.

AFFICHES
Complementair aan de tentoonstelling ontwikkelt het Stedelijk een kunstenaarspublicatie bestaande uit drie posters met nooit eerder gepubliceerd archiefmateriaal waaronder speelfoto’s van theaterstukken en aankondigingen uit zijn oeuvre. De vormgeving wordt verzorgd door Jeanine van Berkel.

NOOT VOOR REDACTIE

PERSPREVIEW

Op donderdag 20 april om 10 uur organiseert het Stedelijk Museum een perspreview met een introductie van directeur Rein Wolfs, hoofd onderzoek en curatorial practice Charl Landvreugd en curator Claire van Els. meld je aan door te mailen naar pressoffice@stedelijk.nl onder vermelding van perspreview Felix de Rooy.

De tentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van het Mondriaan Fonds.