Eindejaarsbericht
Nieuws — 22 dec 2017
Amsterdam, 21 december 2017 - Stedelijk Museum Amsterdam wil dé plek zijn waar iedereen moderne en hedendaagse kunst kan ontdekken en beleven. Het museum slaagt daar ook dit jaar weer goed in: voor het vijfde jaar op rij gaven bezoekers het museum een 8. Het Stedelijk oogstte veel waardering voor zijn eigenzinnigheid, moed, toonaangevende presentaties en ruimte voor experiment.
Van avant-garde kunst tot straatfotografie
Het Stedelijk presenteerde het afgelopen jaar 23 spraakmakende tentoonstellingen. Eén daarvan is TRUTH/LOVE, waarin de bewegende animatronic Female figure van de Amerikaanse kunstenaar Jordan Wolfson de interactie aanging met het publiek. De grote media-aandacht zorgde er mede voor dat mensen al voor 10 uur ’s ochtends naar de deur renden om een ticket te bemachtigen. Bij de tentoonstelling De verliefde camera van de nog altijd immens populaire fotograaf Ed van der Elsken waren er eveneens rijen voor de deur.
Het overzicht, door de Britse krant The Guardian uitgeroepen tot de fototentoonstelling van 2017, omspande zijn hele carrière, van de jaren vijftig tot zijn dood in 1990. Na afloop van de tentoonstelling kon het museum, dat al meer dan 300 foto’s van de fotograaf bezit, de collectie nog eens uitbreiden met maar liefst 122 foto’s – 61 geschonken, 61 aangekocht. In het najaar keerde een beroemd werk terug: het doek dat Keith Haring in 1986 speciaal voor zijn solotentoonstelling in het Stedelijk beschilderde. Om plaatsing boven de historische trap mogelijk te maken, werd het doek in 2017 ingrijpend gerestaureerd.
Het Stedelijk programmeerde het afgelopen jaar ook tentoonstellingen van minder bekende kunstenaars onder wie de Zuid-Afrikaanse kunstenaar/activiste Zanele Muholi, de Poolse jaren zestig avant-gardist Edward Krasinski, de Indiase Nalini Malani, de Duitse Jane Euler en de Amerikaan Seth Price. Met experiment hoog in het vaandel bewandelt het Stedelijk vaak nog onbetreden paden. De Nederlandse kunstcritici beloonden dat en reikten het Stedelijk dit najaar de prestigieuze AICA Award uit voor A Year at the Stedelijk – Tino Sehgal, het jaarlange overzicht van Sehgal’s live art in 2015.
Een jaar van extremen
Het was ook een bewogen jaar voor het Stedelijk, met het vertrek van de directeuren Karin van Gilst en Beatrix Ruf, de aanstelling van interim-directeur Jan Willem Sieburgh, de start van onderzoeken naar goed bestuur en de beloningsregelgeving en het debat over de plannen voor een nieuwe presentatie van de collectie.
Het is te danken aan de veerkracht van de medewerkers dat het museum gewoon blijft functioneren en mooie tentoonstellingen en programma’s blijft neerzetten. Er zijn vele successen te noemen: de entree kreeg een nieuwe inrichting die nog uitnodigender is en de bezoeker meer service biedt, en het Stedelijk bemachtigde – als tweede museum ter wereld – het felbegeerde BREEAM duurzaamheidscertificaat.
De waardering voor het museum blijkt uit de genereuze steun van vele partners en begunstigers. Het museum ontvangt jaarlijks vele schenkingen, waarvan die van de Duitse verzamelaar Thomas Borgmann het afgelopen jaar de opvallendste was. Zijn zeer omvangrijke schenking – gecombineerd met de aankoop van werken van Michael Krebber en Matt Mullican uit zijn collectie – voorziet het museum in een keer van de belangrijkste kunst van de afgelopen decennia.
Het Stedelijk sloot het jaar af met de langverwachte nieuwe collectiepresentatie, sluitstuk van de nieuwe gebouwenindeling die is bedacht door Beatrix Ruf: STEDELIJK BASE biedt met een intuïtief parcours, ontwikkeld door AMO/Rem Koolhaas i.s.m. Federico Martelli, een groots overzicht van kunst en vormgeving van 1860 tot nu. Een gedurfde opstelling, waarin het Stedelijk voor het eerst op grote schaal beeldende kunst en vormgeving mengt, en waarin grote namen als Kazimir Malevich, Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, Barnett Newman, Yayoi Kusama, Sheila Hicks, Nan Goldin en Marlene Dumas worden geflankeerd door onbekendere schatten uit de collectie.
Vooruitblik 2018
Ook in 2018 wordt er weer volop geprogrammeerd: in het voorjaar opent de grote tentoonstelling van de Italiaanse design-grootheid Ettore Sottsass. De presentatie zal de oneindige kracht van Sottsass’ werk laten zien uit zijn ruim zeventig jaar durende carrière – van de jaren dertig tot 2007, uit alle disciplines waarin hij werkzaam was: architectuur, tentoonstellingsontwerp, industrieel ontwerp, glas en keramiek, het uitgeversvak en fotografie.
De sfeer van de sixties neemt in de zomer bezit van het Stedelijk, met de tentoonstelling Amsterdam Magisch Centrum. Kunst en tegencultuur in Amsterdam 1967-1970, georganiseerd in samenwerking met Rijksmuseum Amterdam. De artistieke en maatschappelijke experimenten van die tijd staan hierin centraal, Amsterdam was immers een laboratorium voor vernieuwingen in kunst en samenleving. Met grensverleggend werk van onder meer Ben d’Armagnac, stanley brouwn, Ferdi, Ger van Elk, Maria van Elk, Jan Dibbets, Wim T. Schippers, Willem de Ridder en Louis van Gasteren.
Het Stedelijk vindt het van belang om grote solotentoonstellingen te organiseren van baanbrekende actuele kunstenaars en ontwerpers. In het najaar is dat het eerste grote retrospectief in Nederland van het Amsterdamse producer-duo Vinca Kruk en Daniel van der Velden, beter bekend als Metahaven, bekend om hun poëtische en provocerend ontwerpen.
Noot voor de redactie
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2660 / 662 of pressoffice@stedelijk.nl