Eerste Europese solotentoonstelling van Indonesisch kunstenaarscollectief TROMARAMA
Nieuws — 23 apr 2015
Amsterdam, 23 april 2015 - Het Stedelijk Museum presenteert de eerste Europese solotentoonstelling van het Indonesische kunstenaarscollectief Tromarama. Het collectief bestaat uit drie kunstenaars die experimenteren met digitale beeldtechnologie en vooral bekend staan om hun animaties. De tentoonstelling toont een selectie van recente animaties, evenals een geheel nieuw werk dat het collectief speciaal voor de tentoonstelling maakt.
De leden van Tromarama behoren tot de generatie kunstenaars die de digitale revolutie in Indonesië in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw bewust meemaakte. Het internet heeft grote invloed op de wijze waarop de kunstenaars denken en te werk gaan. Ze presenteren hun werk niet alleen door middel van tentoonstellingen, maar ook via online kanalen, waaronder Youtube. Het nieuwe werk, First Wave, is een veelgelaagde reflectie op het effect van de digitale revolutie op het zelfbeeld van de kunstenaars.
Gevraagd naar hun liefde voor animatie antwoordt Tromarama half-schertsend, half-serieus: “We love to play god”. Tijdens de tentoonstelling zijn drie digitale animaties te zien die HD opnames van geanimeerde objecten, schoenen, koffers en een groen stuk stof, combineren met beelden van stedelijke omgevingen. Tromarama creëert geen perfecte illusie: de animaties haperen en herinneren ons eraan dat we te maken hebben met gemanipuleerde beelden van de werkelijkheid. De frictie tussen de materialiteit van de afgebeelde objecten en de digitale technologie waarmee ze geanimeerd zijn wordt op deze wijze geaccentueerd.
In de tentoonstelling zijn, naast de nieuwe animatie First Wave (2015), de werken Happy Hour (2010), Unbelievable Beliefs (2012), On Progress (2013) en The Charade (2014) te zien.
Bij de tentoonstelling zal een catalogus verschijnen onder redactie van Sophie Tates en Kerstin Winking, conservator van de tentoonstelling.
Over Tromarama
Tromarama bestaat uit de kunstenaars Febie Babyrose (1985, Jakarta), Herbert Hans Maruli (1984, Jakarta) en Ruddy Hatumena (1984, Bahrain) en is gevestigd in Bandung, Indonesië. De kunstenaars zijn afgestudeerd aan het Insitute of Technology in Bandung en ontmoetten elkaar in 2006 tijdens een workshop over animatie. Sinds ze samenwerken als collectief heeft Tromarama vele animaties gemaakt, waarin objecten uit het dagelijks leven vaak een centrale rol spelen. In tentoonstellingen presenteren ze de animaties als onderdeel van installaties, soms in combinaties met objecten, soms zonder.
Global Collaborations
De tentoonstelling van Tromarama is onderdeel van Global Collaborations, een driejarig project van het Stedelijk Museum dat van start ging in 2013. Het project biedt vanuit een mondiaal perspectief een genuanceerde blik op ontwikkelingen in de kunst, met een speciale focus op opkomende regio’s als Afrika, het Midden-Oosten en Zuidoost Azië.
In 2014 vond de eerste tentoonstelling van het Stedelijk in het kader van Global Collaborations plaats onder de titel How Far How Near. Deze tentoonstelling ging in op de ondervertegenwoordiging van kunst uit opkomende landen als Indonesië in de vaste collectie van het museum. Met In Context ll: Tromarama introduceert het Stedelijk het werk van Tromarama in Nederland en geeft het museum een internationaal podium aan het collectief.
Global Collaborations komt tot stand met steun van Ammodo en het Mondriaan Fonds.
Noot voor de redactie: |
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 - 573 2662 of pressoffice@stedelijk.nl. |