docking station: amar kanwar - the torn first pages (part i)
Nieuws — 29 jul 2008
5 – 30 september 2008, Stedelijk Museum CS
Stedelijk Museum Amsterdam en Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch (SM’s) presenteren in het nieuwe kunstseizoen gezamenlijk twee video-installaties van de Indiase kunstenaar Amar Kanwar (New Delhi, 1964). Deze dubbelpresentatie is een unieke kans om kennis te maken met het werk van deze spraakmakende vertegenwoordiger van de hedendaagse Indiase kunst. Kanwars video-essays behoorden tot de hoogtepunten van de laatste twee Documenta’s in Kassel.
In Docking Station, de projectruimte voor jonge, internationale kunstenaars in Stedelijk Museum CS,is het eerste deel te zien van Amar Kanwars nieuwe driedelige installatie The Torn First Pages (2008). SM’s in ‘s-Hertogenbosch presenteert de installatieThe Lightning Testimonies (2007).
The Torn First Pages is een driedelige installatie over de politieke en humanitaire situatie in Birma (Myanmar). Voor dit werk liet Kanwar zich inspireren door het verhaal over een boekhandelaar in Mandalay, die gevangen werd gezet omdat hij uit alle boeken steeds de eerste pagina scheurde. Op die pagina’s waren slogans van het militaire regime afgedrukt en beschimpingen aan het adres van de democratische beweging in Myanmar.
In Docking Station is het eerste deel van The Torn First Pages te zien, bestaande uit zes video’s in kleur en zwart-wit die op fragiele vellen papier worden geprojecteerd. Kanwar: ‘Stel je voor: papieren velletjes met beelden uit Birma vliegen weg in de wind, ze verspreiden zich over de hele wereld.’
De video’s uit deel één van The Torn First Pageszijn getiteld: The Face, Thet Win Aung (a&b), Ma Win Maw Oo, The Bodhi Tree en Somewhere in May. De onderdelen zijn deels gebaseerd op clandestien in Birma geschoten film en videomateriaal. Kanwar staat in contact met het Birmese verzet en traint ‘amateurs’ om geheime filmopnamen te maken die vervolgens in zijn werk worden ondergebracht. Een deel van het werk is echter buiten Birma opgenomen in India, Europa, de VS, en Thailand. In het onderdeel The Face zien we bijvoorbeeld beelden van het bezoek dat generaal Than Swe, hoofd van de Birmese junta, in 2004 bracht aan Rajghat, de plaats in India waar Gandhi is gecremeerd. Het bezoek van Swe was zeer omstreden. De generaal staat er om bekend dat hij niet gefilmd wil worden, maar Kanwar slaagde er toch in beeld van Swe te maken terwijl deze rozenblaadjes op de heilige plek uitstrooit.
De verschillende onderdelen van The Torn First Pages verhouden zich op een metaforische wijze tot de strijd voor een democratische samenleving, verbanning, geheugen en individuele moed.
The Torn First Pages is gemaakt in opdracht van Public Press en Thyssen-Bornemisza Art Contemporary. De complete reeks wordt van 8 oktober t/m 9 november 2008 getoond in het Haus der Kunst in München.
Docking Station toont deel één van The Torn First Pages precies op het moment dat het een jaar geleden is dat de protesten van de monniken in Birma bloedig werden neergeslagen. Begin mei van dit jaar verslechterde de situatie in het land verder als gevolg van de cycloon Nargis. Voor meer informatie en rapporten over de humanitaire en politieke situatie in Birma zie:www.humanrightswatch.org enwww.burmacentrum.nl.
In Stedelijk Museum Bulletin nr.2 / 2008 wordt de kunstenaar geïnterviewd over The Torn First Pagesdoor Martijn van Nieuwenhuyzen, curator Stedelijk Museum en samensteller van de tentoonstelling in Docking Station. Te koop in de museumshop voor € 5.
The Torn First Pages is de laatste presentatie in de Docking Station-reeks in Stedelijk Museum CS.
SM’s
In SM’s in ’s-Hertogenbosch is 5 september – 16 november 2008 Amar Kanwars installatie The Lightning Testimonies te zien, die vorig jaar op Dokumenta 12 in première ging. Hierin reflecteert Kanwar op de geschiedenis van conflicten op het Indiase subcontinent via ervaringen van seksueel geweld. In de video-installatie wordt met acht gesynchroniseerde projecties een indringende totaalervaring gecreëerd.
In de verschillende projecties worden de verhalen van vrouwen uit verschillende tijden en windstreken verteld. Centraal in de verhalen staat het lichaam – als doelwit voor haat en vernedering, maar ook als basis van waardigheid, eer en protest. Gebruik makend van diverse visuele vocabulaires transporteert de kunstenaar in The Lightning Testimonies de kijker van een wereld van pijn en verschrikking naar een ruimte van stille bespiegeling.
Curator: Elly Stegeman. Zie ook: www.sm-s.nl
Amar Kanwar
De poëtische documentaire films en videowerken van Amar Kanwar onderzoeken de politieke,sociale, economische en ecologische omstandigheden van het Indiase subcontinent. Veel van Kanwars werk traceert de erfenis van dekolonisering en opdeling, waarbij het scheiden van families, sektarisch geweld en grensconflicten herhaaldelijk terugkerende motieven zijn. Via beelden, rituele objecten, literatuur, poëzie en liedjes creëert Kanwar lyrische, meditatieve filmessays. Hierin worden niet zozeer traumatische of politieke situaties weergegeven; eerder proberen ze hieruit een uitweg te vinden.
Kanwar was met The Lightning Testimoniesvertegenwoordigd op Documenta 12 (2007) en op Documenta 11 (2002) met de gelauwerde film A Season Outside (1997). Verder exposeerde hij werk op de Sydney Biënnale en in het Whitney Museum, New York. Recente solotentoonstellingen: Marian Goodman Gallery, Parijs (2008), Whitechapel Art Gallery, Londen (2007), APJ Media Gallery, New Delhi (2007), Nasjonalmuseet, Oslo (2006) en The Renaissance Society, Chicago (2004). Kanwar nam deel aan talrijke grote filmfestivals over de hele wereld. Hij ontving het eredoctoraat Fine Arts aan het Maine College of Art (VS, 2006), de 1ste Edvard Munch Award for Contemporary Art in Noorwegen (2005), de MacArthur Fellowship in India en The Golden Gate Award van het San Francisco International Film Festival 1999.