Nieuws — 19 apr 2023

Langer dan twee vrachtwagens en meer dan dertig jaar niet getoond. Deze zomer presenteert het Stedelijk een unieke tekening van kunstenaar en activist Keith Haring. Amsterdam Notes is een van de grootste museumstukken van zijn hand en hangt vanaf 26 mei in de erezaal, de IMC-zaal. Dankzij zijn herkenbare en toegankelijke stijl blijft Haring onverminderd populair. Zijn geëngageerde werk behandelt vaak sociale en politieke thema’s als oorlog, racisme, drugs en aids, die nog altijd resoneren bij veel mensen.

Keith Haring Amsterdam Notes tekening
Keith Haring, 'Amsterdam Notes', 1986. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation

De 38-meter lange tekening met de titel Amsterdam Notes maakte de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring in 1986 speciaal voor zijn eerste museale tentoonstelling, in het Stedelijk. Het werk is in vele opzichten uniek in vergelijking met ander werk van Haring. De zwarte inkttekening met een omlijsting van rode acrylverf is waarschijnlijk een van zijn grootste museumstukken. De typerende afbeeldingen van blaffende honden, dansende poppetjes en stralende baby's zijn vervangen door fantasierijke monsters en kolossale dieren. Tussen deze wezens dansen, vrijen, vliegen en springen menselijke figuren. Anders waar de Amerikaan om bekend staat, is de compositie ruimtelijk en minder beeldvullend. De getekende vissen zijn waarschijnlijk een speelse knipoog naar de Nederlandse achternaam van de Amerikaan. Amsterdam Notes laat een andere kant van Haring zien en markeert zijn weg naar wereldfaam.

Keith Haring Amsterdam Notes tekening
Keith Haring, Amsterdam Notes, 1986. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation
  • Keith Haring aan het werk aan Amsterdam Notes
    Keith Haring aan het werk aan 'Amsterdam Notes' in het Stedelijk Museum Amsterdam, 1986. Foto: Rob Bogaerts. Nationaal Archief / Anefo. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation
  • Deel van Amsterdam Notes door Keith Haring
    Deel van 'Amsterdam Notes' door Keith Haring, 1986. Foto: Archief Stedelijk Museum Amsterdam. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation
  • Keith Haring aan het werk aan Amsterdam Notes
    Keith Haring aan het werk aan 'Amsterdam Notes' in het Stedelijk Museum Amsterdam, 1986. Foto: Rob Bogaerts. Nationaal Archief / Anefo. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation
  • Handtekening voor Amsterdam Notes door Keith Haring
    Handtekening voor 'Amsterdam Notes' door Keith Haring, 1986. Foto: Archief Stedelijk Museum Amsterdam. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation

TERUG OP DE PLEK WAAR HET BEGON
Voor de tentoonstelling in het Stedelijk wilde de nog vrij onbekende Keith Haring niet alleen zijn bestaande werken ophangen, maar wilde hij ook nieuw werk maken waaronder de Amsterdam Notes. Daarnaast beschilderde hij een groot doek dat als velum boven de monumentale trap hing en creëerde hij een enorm zeemonster op de gevel van het toenmalige museumdepot (op het huidige terrein van de Centrale Markthallen). Dit laatste werk werd in 2018 weer voor iedereen zichtbaar toen de gevelplaten voor de muurschildering werden verwijderd. Samen met twee andere grote werken uit de collectie hangt de tekening Amsterdam Notes straks weer op de plek waar het allemaal voor Haring begon.

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “Amsterdam Notes is onder de kunstkenners een hedendaags tapijt van Bayeux en voor Keith Haring-fans een heilige graal. Werk op papier is fragiel en hangt daarom vaak kort in het museum. Meer dan dertig jaar geleden was de tekening voor het laatst te zien. Zo'n uniek moment breekt daarom niet snel weer aan. Deze zomer staat in het Stedelijk de deur van de schatkamer op een kier!

Keith Haring Amsterdam Notes tekening
Keith Haring, 'Amsterdam Notes', 1986. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Amsterdam Notes copyright © Keith Haring Foundation