Nieuws — 29 mrt 2016

Amsterdam, 29 maart 2016 
In 2015 kocht het Stedelijk Museum een belangrijke groep werken aan van het New Yorkse kunstenaarscollectief Bernadette Corporation (BC). Sinds de oprichting in 1993 heeft dit enigmatische collectief de wereld van mode, film en kunst op zijn kop gezet. De aanwinsten lopen uiteen van videowerken en foto’s tot modeontwerpen en een vloersculptuur van lege dvd-hoesjes. De tentoonstelling Multiplyplex geeft inzicht in BC’s eigenzinnige werk, dat in het teken staat van mythevorming en verleiding.

Door zich nadrukkelijk voor te doen als bedrijf kan Bernadette Corporation in wisselende samenstellingen en gedaantes actief zijn. De ‘corporation’ geldt als dekmantel en “het perfecte alibi om geen identiteit aan te hoeven nemen”, aldus BC in een manifest uit 1997. Het collectief ontstond in 1993 nadat de toen 23-jarige Bernadette Van-Huy gevraagd werd om feesten te organiseren in Club USA, een nachtclub in de buurt van Times Square (1992-1995). Van-Huy vroeg bekenden uit haar scene om haar te helpen en een collectief ontstond. Een jaar later richtte de groep een modelabel op. Vervolgens groeiden ze uit tot onder meer uitgevers van een modetijdschrift, romanschrijvers en filmmakers.

Op humoristische wijze stelt BC de oppervlakkigheid van deze industrieën ter discussie. Zo waren hun vroege modecollecties een middel om kritiek te uiten op de grote modemerken die zich de stijl toe-eigenden van (allochtone) jongeren uit de Lower East Side. Als reactie op de high fashion van de jaren 90 organiseerde BC absurdistische modeshows waarin ze onder hun label deels eigen ontwerpen, deels bestaande kleding presenteerden. Voor hun editorials in tijdschriften als Purple en i-D gebruikten ze modellen uit de telefoongids die ze fotografeerden als inbrekers en autodieven. In hun magazine Made in USA (1999-2001) wisselden zij nietszeggende modereportages af met culturele kritieken van Franse intellectuelen. BC’s meest ambitieuze filmproject, Pedestrian Cinema (2005-2006), bestaat doelbewust alleen uit aankondigingen, affiches en enkele korte video’s.

Het idee van de verleidelijke façade en totale oppervlakkigheid vormt het uitgangspunt voor de tentoonstelling in het Stedelijk. Het accent ligt op BC’s uiteenlopende projecten uit het midden van de jaren 90 tot midden 2000. De recente aanwinsten worden gepresenteerd in een installatie waarin ander werk uit dezelfde periode te zien is in de vorm van reproducties en kopieën.

Beatrix Ruf, directeur van het Stedelijk Museum, zegt: “Bernadette Corporation heeft sterk bijgedragen aan de mythevorming rond hun eigen collectief. In al hun werk schuilt kritiek op de ‘verkoopbare identiteit’: de visionaire modeontwerper, het herkenbare merk(logo), de kunstenaar als eenzaam genie. Juist door dit standpunt in te nemen is Bernadette Corporation uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke en iconische kunstenaarscollectieven.”

De tentoonstelling wordt samengesteld door conservator Anne Ruygt. 

Over Bernadette Corporation
Bernadette Corporation heeft eerder solotentoonstellingen gehad in onder meer Witte de With, Rotterdam, Kunsthalle Zürich, Artist Space, New York en Institute of Contemporary Arts, Londen. Op dit moment bestaat Bernadette Corporation uit twee leden: Bernadette Van-Huy en John Kelsey. Beide kunstenaars wonen en werken in New York. 

Stedelijk Contemporaries
In 2016 presenteert het Stedelijk Museum een reeks dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd, en door met hen een duurzame relatie aan te gaan krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.

Eerder dit jaar gingen Cally Spooner (Verenigd Koninkrijk) en Saskia Noor van Imhoff (Nederland) Bernadette Corporation voor. In 2016 volgen nog Avery Singer (Verenigde Staten), Jon Rafman (Canada), Mohamed Bourouissa (Frankrijk), Magali Reus (Nederland), Jordan Wolfson (Verenigde Staten) en Loretta Fahrenholz (Duitsland).

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, Annematt Ruseler, 020 - 573 2660 of pressoffice@stedelijk.nl