Bekendmaking nieuwe conservator grafische vormgeving Thomas Castro
Nieuws — 26 aug 2020
Het Stedelijk Museum Amsterdam stelt ontwerper en educator Thomas Castro aan als de nieuwe conservator Grafische Vormgeving. De Filipijns-Amerikaanse Castro was Hoofd Grafische Vormgeving aan kunstacademie ArtEZ in Arnhem en hij is medeoprichter van het prijswinnende bureau LUST en LUSTLab, en researchlab ZeroDotZero. Met zijn komst is het drietal conservatoren Vormgeving weer op volle sterkte. |
Thomas Castro studeerde psychologie en beeldende kunst aan de University of California in Irvine. Daar kwam hij via een docent in contact met Nederlandse grafische vormgeving uit eind jaren tachtig. De speelse, uitdagende en autonome vormentaal inspireerde hem om van studie te veranderen naar grafische vormgeving en deze te vervolgen in Nederland.
De nieuwe conservator richtte meerdere succesvolle (research) studio’s op en heeft verschillende awards en nominaties op zijn naam staan. Zo won het bureau LUST na een rijk oeuvre van twintig jaar de BNO Piet Zwart Award. Ook werd het bureau voor enkele ontwerpen genomineerd met een Dutch Design Award en won uiteindelijk de Dutch Design Award in 2008 voor Interactive Media voor de overzichtstentoonstelling 100 Years Graphic Design in het voormalige Graphic Design Museum Breda. Momenteel runt Castro het researchlab ZeroDotZero, een broedplaats voor jong talent, waar designeducatie en praktijk centraal staan.
Bij LUST was Castro ook verantwoordelijk voor grensverleggende tentoonstellingsvormen van grafisch design zoals het Digital Depot van Museum Boijmans Van Beuningen, de Posterwall for the 21st Century in Walker Art Center in Minneapolis en Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum in New York, en Type/Dynamics in het Stedelijk Museum. Deze presentatie in het Stedelijk nodigde LUST uit te reageren, in gesprek te gaan en te spelen met de beeldtaal van vormgever Jurriaan Schrofer met behulp van innovatieve technieken.
Naast maker is Castro educator pur sang. Hij was Hoofd Grafische Vormgeving aan ArtEZ in Arnhem waar hij verantwoordelijk was voor het ontwikkelen van het huidige de-modernizing design curriculum. Daarnaast gaf hij lezingen en workshops bij instituten als CAFA Beijing, University of Seoul, Columbia GSAPP, UCLA en SFMOMA. Ook ontwikkelde hij verschillende public programs, workshops en symposia zoals GDA Design Summer Sessions met edities in Nida, Beijing, Detroit, Mexico City, en Tokyo. Castro volgde design fellowships en was als docent betrokken bij Leeds Metropolitan University, Vilnius Art Academy, ERBA Valence, en ISIA Urbino.
Ik zie mijn praktijk als een trilogie, van maker tot educator naar conservator. In mijn nieuwe rol als conservator wil ik me gaan richten op het erfgoed van grafische vormgeving. Hoe kunnen wij de huidige design canon herijken en verbreden met nieuwe attitudes, kennis en ontwikkelingen binnen het hedendaagse socio-cultureel maatschappelijk landschap? En hoe omarmen en supporten we grafische vormgeving van nu die soms uit een “street life of one day” bestaat?
Met een grafisch vormgever aan boord in het conservatorenteam treedt Castro in de voetstappen van ontwerpers Sandberg en Crouwel, die in een museum vanuit een uniek makersperspectief programma’s ontwikkelen, vormgeving presenteren en objecten verzamelen. Zijn vele omzwervingen rond de wereld over drie continenten geven hem een brede kijk op de wereld. Bovendien komt hij van een generatie die de overgang van analoge naar digitale grafische vormgeving vanuit de praktijk heeft meegemaakt. Wij kijken ernaar uit om met hem samen te werken.