Nieuws — 28 nov 2024

Het indrukwekkende nieuwe, meer 24 meter-lange van Anselm Kiefer vormt het hoogtepunt van een bijzondere tentoonstelling in het voorjaar van 2025 in het Stedelijk Amsterdam en het Van Gogh Museum.

Voor het eerst in hun geschiedenis bundelen het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum in Amsterdam hun krachten voor de tentoonstelling Anselm Kiefer – Sag mir wo die Blumen sind, die van 7 maart tot en met 9 juni 2025 te zien zal zijn. 

De tentoonstelling omvat vijfentwintig werken van Anselm Kiefer, waaronder schilderijen, installaties, films en werken op papier, verdeeld over beide musea. In het Van Gogh Museum ligt de focus op de terugkerende invloed van Vincent van Gogh op het werk van Kiefer. Toen hij zeventien was, ontving Kiefer een beurs om een reis te maken. Hij koos ervoor om in de voetsporen van Van Gogh vanuit Nederland via België naar Frankrijk te reizen. Sindsdien zijn Van Gogh en zijn werk altijd een belangrijke inspiratiebron voor hem gebleven.  

Anselm Kiefer, 'Sag mir wo die Blumen sind' (2024), installation view at studio, Croissy, France. Copyright: Anselm Kiefer. Photo: Nina Slavcheva
Anselm Kiefer, 'De sterrennacht' (2019) Copyright: Anselm Kiefer. Photo: Georges Poncet

In de tentoonstelling zijn zeven sleutelwerken van Van Gogh te zien naast nooit eerder getoonde schilderijen en dertien vroege tekeningen van Kiefer. Zo worden schilderijen als Van Goghs Korenveld met kraaien (1890) getoond naast Kiefers monumentale werken met hetzelfde thema.  

Emilie Gordenker, directeur van het Van Gogh Museum: “Anselm Kiefer is al vanaf zijn vroege jaren betrokken bij het werk van Van Gogh. Soms is de inspiratie bijna letterlijk, zoals in het gebruik van zonnebloemen en de compositie van zijn landschappen. Het recente werk van Kiefer – hier voor het eerst tentoongesteld – laat zien hoe Van Gogh vandaag de dag nog steeds zijn stempel drukt op zijn werk.” 

In het Stedelijk Museum ligt de nadruk op Kiefers sterke band met Nederland, en in het bijzonder met het museum zelf, dat een cruciale rol speelde in zijn loopbaan. Het Stedelijk verwierf al in een vroeg stadium Innenraum (1981) en Märkischer Sand (1982), en organiseerde in 1986 een succesvolle solotentoonstelling van zijn werk. Deze tentoonstelling biedt niet alleen de unieke kans om al Kiefers werken uit de collectie van het Stedelijk bij elkaar te zien, maar ook om kennis te maken met zijn recentere schilderijen en twee nieuwe ruimtelijke installaties. Het titelwerk Sag mir wo die Blumen sind is een schilderkunstige installatie van 24 meter lang waaraan Kiefer op dit moment nog de laatste hand legt en die de gehele omloop van de historische trap van het Stedelijk zal beslaan. De tweede installatie, Steigend, steigend, sinke nieder, is gemaakt van foto's en lood, een materiaal dat in veel van Kiefers werk terugkomt en verwijst naar het zware gewicht van de menselijke geschiedenis. Daarnaast bevat de tentoonstelling films van en over Anselm Kiefer, waaronder de weinig bekende film Noch ist Polen nicht los… (1989), die hij vlak voor de val van het IJzeren Gordijn in Warschau opnam.  

Anselm Kiefer, 'Innenraum' , Stedelijk Museum Amsterdam

Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum Amsterdam: “Het Stedelijk heeft een lange geschiedenis met Anselm Kiefer en heeft een belangrijke rol gespeeld in de acceptatie van zijn werk. Die connectie wordt zichtbaar in twee bijzondere ruimtelijke installaties die hij in ons museumgebouw zal presenteren en die een totaalervaring bieden. Het zal heel indrukwekkend zijn om deze installaties straks naast zijn iconische werken uit de jaren 1980 te zien. Zo blikt Kiefer zowel naar het verleden als naar de toekomst.”

SAG MIR WO DIE BLUMEN SIND
De titel van de tentoonstelling, Sag mir wo die Blumen sind, verwijst naar het anti-oorlogslied Where Have All the Flowers Gone van de Amerikaanse folkzanger en activist Pete Seeger uit 1955. De song werd vooral bekend door een vertolking van Marlene Dietrich in 1962. Het grote, nieuwe ruimtelijke werk dat Kiefer voor het Stedelijk maakt met de titel Sag mir wo die Blumen sind bestaat uit verf en klei, gecombineerd met uniformen, gedroogde rozenblaadjes en goud. Hiermee symboliseert hij de cyclus van leven en dood, waarbij de menselijke conditie en het lot van de mensheid centraal staan. De bloemen in de titel verwijzen eveneens naar de Zonnebloemen (1889) van Van Gogh en naar de recente landschappen van Kiefer die in deze tentoonstelling voor het eerst te zien zullen zijn.

Portrait of Anselm Kiefer Photo by Summer Taylor

Anselm Kiefer (1945, Donaueschingen, Duitsland) werd een paar maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog geboren. Hij speelde als kind tussen de puinhopen van het naoorlogse Duitsland. In de late jaren 1960 was Kiefer een van de eerste Duitse kunstenaars die in monumentale, confronterende werken de beladen geschiedenis van zijn land aankaartte, wat aanvankelijk in zijn vaderland op veel kritiek stuitte. In Nederland vond zijn werk vroeg erkenning bij verzamelaars en musea zoals het Stedelijk. Later zou Kiefer geprezen worden voor het doorbreken van de stilte rondom het verleden van Duitsland. Zijn werk verkent thema's als geschiedenis, mythologie, filosofie, literatuur, alchemie en het landschap.

Anselm Kiefer - Sag mir wo die Blumen sind 
7 maart – 9 juni 2025
Kaartverkoop start op 7 januari 2025
Stedelijk Museum Amsterdam, Museumplein 10, 1071 DJ Amsterdam
Van Gogh Museum, Museumplein 6, 1071 DJ Amsterdam

Noot voor de redactie:  

Downloads:
Online persbriefing.
Persbeelden en aanvullende informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Marie-José Raven, Press Office Stedelijk Museum Amsterdam, m.raven@stedelijk.nl, pressoffice@stedelijk.nl
Mariska Doesburg, Press Office Van Gogh Museum, M.Doesburg@vangoghmuseum.nl, pressoffice@vangoghmuseum.nl