aankopen monumentalisme bekend
Nieuws — 22 dec 2010
Het Stedelijk Museum maakt de aankopen bekend naar aanleiding van de tentoonstelling Monumentalisme – Geschiedenis en nationale identiteit in de hedendaagse kunst, die nog tot en met 9 januari 2011 te zien is. Directeur Ann Goldstein maakte de selectie in samenwerking met Jelle Bouwhuis, curator van de tentoonstelling, en in samenspraak met andere leden van het team van conservatoren van het Stedelijk.
Het museum heeft besloten tot de aankoop van werk van acht kunstenaars:
Yael Bartana, Lonnie van Brummelen / Siebren de Haan, Hala Elkoussy, Zachary Formwalt, David Jablonowski, Iris Kensmil, Gert Jan Kocken en Lucia Nimcova.
Ann Goldstein: "Dit is een mooie gelegenheid om onder de aandacht te brengen wat voor geweldig werk er in Nederland gemaakt wordt, en om werken uit deze belangrijke tentoonstelling aan de collectie van het Stedelijk Museum te kunnen toevoegen. De hoge kwaliteit van alle bijdragen van kunstenaars aan de tentoonstelling Monumentalismemaakte het selectieproces voor de aankopen een bijzondere uitdaging, en ik dank de collega's die mij in dit proces bijstonden.”
Het Stedelijk Museum heeft de volgende werken aangekocht:
Yael Bartana (1970, Kfar Yehezkel, Israël)
A Declaration, 2006, video, 7 min.
Korte film over het planten van een boom op de rots van Andromeda, voor de kust van Jaffa (Israël). Deze ambigue handeling werd door Bartana vastgelegd in een heroïsche beeldtaal, die mede geïnspireerd is op de methodes uit vroegere propagandafilms. Net als vrijwel al het werk van Bartana verwijst A Declaration naar de complexe problematiek van het Israëlisch-Palestijnse conflict.
Lonnie van Brummelen (1969, Soest, Nederland) / Siebren de Haan (1966, Dordrecht, Nederland)
Monument to Another Man’s Fatherland, 2008, 16 mm filminstallatie + indexposter
Deze installatie portretteert intrigerende gedeelde geschiedenissen van Griekenland, Turkije en Duitsland. Het beroemde Pergamon-altaar, dat ooit deel uit maakte van het klassieke Griekse erfgoed en tegen het einde van de 19e eeuw door de Duitsers is weggehaald uit het Ottomaanse rijk (nu Turkije), is het middelpunt van deze installatie, waarin ook technieken uit de avant-gardefilm zijn toegepast.
Hala Elkoussy (1974, Cairo, Egypte)
Myths and Legends Room – First Story: The Mount of Forgetfulness, 2010, HD videoprojectie, 25 min.
Deze even meeslepende als geënsceneerde film gaat over het behouden van de kunst van het traditionele Arabische verhalen vertellen, tegen de achtergrond van het snel uitbreidende en moderniserende Cairo en de moeizame verhouding tussen de (dictatoriale) politiek en het gewone volk. De bijbehorende vertellersmuziek werd speciaal voor de film gecomponeerd. First Story maakt deel uit van een serie werken genaamd Myths and Legends Room, waaronder ook Elkoussy’s bijdrage voor de Abraaj Capital Art Prize 2010.
Zachary Formwalt (1979, Albany GA, Verenigde Staten)
Through a Fine Screen, 2010, film, boek en drie foto’s
Het filmwerk In Place of Capital, dat Formwalt laat zien in Monumentalisme, werd niet aangekocht, omdat het zich al in een publieke collectie in Nederland bevindt: in die van het Nederlands Foto Museum in Rotterdam. In plaats daarvan is gekozen voor het recentere Through a Fine Screen. Dit werk verwikkelt notities van Karl Marx, bewaard in het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam, met de introductie van fotografie in de pers in 1880 en ontwikkelingen op de onroerend goedmarkt en -speculatie in de omgeving van wat nu Central Park in New York is.
David Jablonowski (1982, Bochum, Duitsland)
Multiple, 2010, gips, offset drukplaten, folie, Epson flatbed scanner, keramiek
Tchogha Zanbil, 2010, plastic sheet, roestvrij staal, folie, offset drukplaat
Untitled (hardcopy), 2010, gips, offset drukplaat
Drie sculpturen uit dezelfde reeks van David Jablonowski, waarvan er twee worden getoond in Monumentalisme. Ze verwijzen naar oude en nieuwere vormen van communicatieve media, variërend van monumenten uit de oudheid tot boeken, films en zelfs scanners. De samengestelde presentatie van afzonderlijke werken schept de mogelijkheid voor de toeschouwer er door hen heen te dwalen en verhalen te vinden afkomstig uit Jablonowski’s formele configuraties.
Iris Kensmil (1970, Amsterdam, Nederland)
Who Speaks (December 1982), 2008/2010, inkt en pastel op papier (15x), pigment/caseïne op muur
Mellow Dance, 2007, inkt, houtskool, pastel, sprayverf op papier
Cool down the space, 2008, inkt en pastel op papier
Het museum kocht andere werken van Kensmil aan dan die in de tentoonstellingMonumentalisme. Who Speaks bestaat uit 15 portretten gebaseerd op bekende foto’s van de 15 Surinaamse intellectuelen die in december 1982 zijn vermoord door het toenmalige bewind. Deze expressieve portretten in inkt hangen tussen regels uit het gedicht Te fri sa loi (‘Op het vrije uur’, uit de bundel De smaak van Sranan libre) van Edgar Cairo, die hij in dezelfde maand schreef. Aan dit uitgesproken werk zijn twee grote tekeningen gevoegd die geïnspireerd zijn op Ragga, een specifieke zwarte danscultuur die past in Kensmil’s algemene thematiek van zwartenemancipatie enempowerment.
Gert Jan Kocken (1971, Ravestein, Nederland)
Depictions of Amsterdam, 2010, twee c-prints in gezamenlijke omlijsting
New York Times, Tuesday, September 11, 2001 (Microfilm, National Library NY, 2004), c-print in lijst
Depictions is een monumentaal fotowerk van Kocken dat een beeld toont van 50 over elkaar heen geprojecteerde plattegronden van Amsterdam uit en over de Tweede Wereldoorlog, gemaakt door verschillende partijen, waaronder de gemeente, de bezetters, de geallieerden en het verzet. Het gelaagde beeld laat zich lezen als een complexe en verontrustende lokale geschiedenis. Het werk New York Times toont de voorpagina van deze ochtendkrant zoals die verscheen op 11 september 2001. Niemand zal die pagina nog lezen zoals destijds, op die beladen dag, vóór 8.46 uur.
Lucia Nimcova (1977, Humenné, Slowakije)
Exercise, 2007, HD video, 5.52 min.
Deze publieksfavoriet uit Monumentalisme toont bejaarden uit Humenné in Slowakije, de geboorteplaats van de kunstenaar. Nimcova vroeg hen om de verplichte ochtendgymnastiek-oefeningen uit het communistische tijdperk opnieuw, en uit het hoofd, uit te voeren. Met zichtbaar gemak en plezier wordt aan deze opdracht voldaan, alsof het communisme zelfs na twintig jaar nog springlevend is. Nimcova: “Zij leven volgens hun herinneringen…”.
De tentoonstelling Monumentalisme. Geschiedenis en nationale identiteit in hedendaagse kunst. Voorstel tot Gemeentelijke Kunstaankopen, waarin de meeste van deze werken zijn te zien, duurt nog tot en met 9 januari 2011. De bijhorende catalogus met interessante essays over de thematiek van de expositie en informatie over alle 19 vertegenwoordigde kunstenaars is nog steeds verkrijgbaar in het museum en in de betere boekhandel.
Prijs: € 19,50 (Nederlands/Engels, een co-uitgave met NAi Uitgevers).
De tentoonstelling en de aankopen zijn mogelijk gemaakt door de gemeente Amsterdam.