Thomas Raat
Günther Förg
Gallery talks — 19 sep 2018
- Prijs
- Museumticket + €3
- Locatie
- Verzamelen entreegebied, rondleiding door tentoonstellingszalen
- Tijd
- 19 sep 2018, 16.00 tot 17.00
- Taal
- Nederlands
- Toegang
- Tickets
De Gallery Talks bieden ruimte voor verdiepende gesprekken met een expert over de tentoonstelling. De tweede rondleiding zal verzorgd worden door de kunstenaar Thomas Raat. Hij zal de deelnemers door de tentoonstellingszalen rondleiden langs zijn persoonlijke selectie van werken van de Duitse kunstenaar Günther Förg.
De tentoonstelling Günther Förg - A Fragile Beauty toont het oeuvre van Förg, die met zijn liefde voor experiment en hang naar vrijheid de grenzen tussen de verschillende disciplines opzocht en uitdaagde. Hij hanteerde uiteenlopende materialen zoals brons, lood, gips en spiegelend glas. Förgs werk is op verschillende manieren geïnterpreteerd: zo werd hij aanvankelijk gezien als postmodernist, maar later vooral als erfgenaam van het expressionisme. De tentoonstelling benadrukt onder andere zijn rebelse en kritische geest, die grondig de canon van de moderne kunst ter discussie stelde. A Fragile Beauty overstijgt gemakzuchtige categorisering en toont – in de volle breedte – het oeuvre van een volstrekt autonoom en eigenzinnig kunstenaar.
MEER OVER DE SPREKER
Binnen het werk van Thomas Raat worden alledaagse elementen opnieuw geconfigureerd naar een alternatieve realiteit. Raat deconstrueert en herziet veelal bestaande architectonische objecten zoals stoelen, tafels maar ook boekomslagen. Zo reflecteert zijn werk op de erfenis van de modernistische kunst en vormgeving en focust bovendien op de navolging van de historische avant-garde die een cruciale invloed heeft gehad op de hedendaagse beeldcultuur.
Thomas Raat interesseert zich voor de verspreiding en de uiteenlopende toepassingen van de modernistische beeldtaal en de versplintering van het oorspronkelijke ideaal. Middels een combinatie van citaten en nabootsingen simuleert Raat authentiek ogende, modernistische artefacten die hij zodanig op een omslagpunt positioneert dat het experimentele karakter van deze radicale, nieuwe beeldtaal conventioneel wordt.