SUNDAY SEMINAR
WELKOM TODAY
Theorie — 19 mei 2019
- Prijs
- Museumticket + 3EU
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 19 mei 2019, 15.00 tot 17.00
- Taal
- Engels
- Toegang
- Tickets
Ter gelegenheid van de tentoonstelling Welkom Today organiseert het Stedelijk Museum in samenwerking met Paradox een paneldebat over het belang van meerstemmigheid in hedendaagse documentaire fotografie. Welkom Today is een samenwerkingsproject van fotografen Ad van Denderen en Lebohang Tlali over de post-apartheidsperiode in Zuid-Afrika. In de tentoonstelling worden verschillende perspectieven, generaties en geschiedenissen met elkaar verweven. Welkom Today is een kritisch vervolg op Ad van Denderens reportage Welkom in Suid-Afrika uit 1990-1991. Hoe kijken mensen nu naar zichzelf, hun gemeenschap en geschiedenis?
Documentaire fotografie is lange tijd een traditie geweest van westerse fotografen die de wereld rondreisden om conflicten, rampen en misstanden vast te leggen. Tegenwoordig trekken steeds meer fotografen hun positie als beeldmaker in twijfel. In plaats van het spreken over een gemeenschap of cultuur, verkennen fotografen nieuwe manieren om in gesprek te gaan met hun onderwerpen en mensen te betrekken bij de manier waarop ze in beeld gebracht worden. Hoe kan visuele representatie inclusiever worden gemaakt?
Fotografen Ad van Denderen, Lebohang Tlali, Susan Meiselas en Khalid Amakran zullen vanuit hun eigen perspectief en ervaring op Welkom Today reageren. Het project zal worden geïntroduceerd door Anne Ruygt, co-curator van de tentoonstelling. Na de paneldiscussie kan op eigen gelegenheid de tentoonstelling worden bezocht, waar de sprekers ook aanwezig zijn voor het beantwoorden van eventuele vragen.
MEER OVER DE SPREKERS
Ad van Denderen (1943) is een van de belangrijkste Nederlandse documentaire fotografen. Hij staat bekend om zijn langlopende projecten over maatschappelijke thema’s als migratie, apartheid en het conflict tussen Israël en Palestina. Hij werkte als freelance fotograaf voor internationale nieuwsmedia waaronder Vrij Nederland, NRC Handelsblad, Stern en GEO. Zijn werk werd in 2001 bekroond met de Visa d’or van het fotofestival Visa pour l’image, Perpignan en hij kreeg de oeuvreprijs van het Fonds BKVB (nu: Mondriaan Fonds) in 2007. Zijn werk is internationaal tentoongesteld en verzameld door onder meer het Stedelijk Museum Amsterdam, Huis Marseille, het Rijksmuseum, Fotomuseum Winterthur en MAST Foundation. Hij publiceerde diverse boeken, waaronder Peace in the Holy Land (1997), Go No Go (2003), So Blue, So Blue (2008) en Stone (2017).
Lebohang Tlali (1978) is actief als fotograaf, docent, projectleider en curator in Zuid-Afrika en Europa. Hij groeide ten tijde van de apartheid op in het township Thabong en werd zich steeds meer bewust van het belang van onderwijs. Na zijn studie aan de Michaelis School of Fine Art in Kaapstad koos hij voor een vervolgopleiding aan KaosPilots in Bern, een alternatieve bedrijfskundeschool die gespecialiseerd is in duurzaam ondernemerschap en creatieve sociale innovatie. Hij werkte voor diverse culturele organisaties zoals Cape Africa Platform, Stevenson Gallery en de 10e Berlijn Biënnale. In afgelopen jaren is hij zich steeds meer gaan richten op jongereneducatie en inclusieve kunstprojecten.
Susan Meiselas (1948) is een Amerikaanse documentaire fotograaf en sinds 1976 aangesloten bij het beroemde fotoagentschap Magnum. Ze is actief in verschillende landen en behandelt uiteenlopende onderwerpen, van oorlog tot mensenrechtenkwesties en van culturele identiteit tot de seksindustrie. Ze maakt gebruik van fotografie, video en archiefmateriaal en experimenteert met verschillende vertelvormen, in dialoog met haar onderwerpen. Op eigenzinnige wijze stelt ze haar positie als fotograaf en getuige ter discussie. Vorig jaar wijdde Jeu de Paume in Parijs een retrospectief aan haar werk. Meiselas is tevens voorzitter van de Magnum Foundation en sinds 2013 werkt zij met fotograaf Wendy Ewald en academici Ariella Azoulay, Leigh Raiford en Laura Wexler aan een alternatieve geschiedenis van de fotografie met het tentoonstellings- en onderzoeksproject Collaboration: A Potential History of Photography.
Khalid Amakran (1992) is een Marokkaans-Nederlandse fotograaf en spoken word-artiest uit Rotterdam. Zijn interesse gaat uit naar jongerencultuur in de grootstedelijke omgeving. Hij is een van de oprichters van Concrete Blossom, een platform ‘voor en door dwarse denkers, beeldenstormers en bruggenbouwers die streven naar een inclusieve samenleving.’ Hij is betrokken bij het educatieprogramma van Welkom Today en geeft samen met Lebohang Tlali workshops op Amsterdamse middelbare scholen rond het thema ‘gescheiden werelden’.
Anne Ruygt (1988) is kunsthistoricus en curator fotografie. Ze werkt voor diverse culturele instellingen waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam, Nederlands Fotomuseum, Paradox, DuPho en deed eerder projecten met Tate, Museum Boijmans van Beuningen, FOMU, Marres, Z33, en Unseen. In recente jaren was ze (co-)curator van tentoonstellingen als Welkom Today (Stedelijk, 2019); Currents #6 (Marres, 2018-2019); Ai Weiwei (FOMU, 2017); Bernadette Corporation (Stedelijk, 2016); Addition – Schenking Pieter en Marieke Sanders (Stedelijk, 2015); en On the Move – Verhalen in hedendaagse fotografie en grafische vormgeving (Stedelijk, 2014-2015). In 2016 publiceerde ze met Frits Gierstberg de bloemlezing Tussen kunst en document. Fotografiekritiek in Nederland 1980-2015 (nai010).
Dit Sunday Seminar vindt plaats in het kader van Welkom Today en X25. X25 – The next 25 years of storytelling is een discussiereeks over recente ontwikkelingen en de toekomst van de documentaire fotografie. In 2019 en 2020 organiseert Paradox, een producent van multiplatform documentaire projecten, diverse evenementen ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan.
PROGRAMMA
- 15.00
- Welkom en introductie – Anne Ruygt (tentoonstellingscurator)
- 15.15
- Presentatie - Susan Meiselas (fotograaf en o.a. directeur Magnum Foundation)
- 15.45
- Gesprek – Ad van Denderen, Lebo Tlali, Khalid Amakran en Susan Meiselas gemodereerd door Anne Ruygt
- 16.15
- Einde plenair programma, verplaatsen naar tentoonstellingszalen
- 17.00
- Einde programma
- 18.00
- Museum sluit