Sunday Seminar
Kunst en tegencultuur: hedendaags activisme
Theorie — 9 dec 2018
- Prijs
- Museumticket + €3
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 9 dec 2018, 15.00 tot 17.00
- Taal
- Nederlands
- Toegang
- Tickets
De tentoonstelling Amsterdam Magisch Centrum. Kunst en Tegencultuur 1967-1970 laat zien hoe Amsterdam zich aan het eind van de jaren 1960 ontwikkelt tot een progressieve en artistieke vrijplaats, een laboratorium voor vernieuwingen in de kunst en de (tegen)cultuur. Het schetst een beeld van de stad als centrum van de wereld waar kunstenaars en activisten traditionele verhoudingen in de samenleving aan de kaak stelden. Kunst speelde hierbij een grote rol: enerzijds werd emancipatie en maatschappijkritiek een belangrijk onderwerp binnen de kunst, anderzijds werd kunst ingezet als vorm van verzet. Maar kunst is natuurlijk niet het enige medium. Activisme kenmerkt zich juist door haar verscheidenheid.
Het gedachtegoed van de jaren 1960, waarin het gevoel heerste dat alles mogelijk was en activisten konden bouwen aan een betere toekomst, vormt het uitgangspunt van dit Sunday Seminar. Wat is er over van deze mindset en dit gedachtengoed? Tijdens deze middag gaan we dieper in op de vraag wat de kenmerken van (hedendaags) activisme precies zijn.
Dit programma, op 9 december, valt tussen twee belangrijke ankerpunten: de Sinterklaasviering op 5 december en het 70-jarige jubileum van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens op 10 december. Welke middelen hebben wij tegenwoordig tot onze beschikking om ons te verzetten tegen bestaande machtsrelaties? Zijn er vormen van klein en individueel verzet? En hoe verhoudt activisme uit de jaren 1960 zich tot hedendaags activisme in een maatschappij waarin opkomend nationalisme te herkennen is en de alt-right beweging steeds luider klinkt?
Het eerste deel van het programma richt zich op de kenmerken van activisme. In het tweede deel wordt de rol van het instituut – en specifiek het museum – ter discussie gesteld. Welke rol speelt het museum, of zou het moeten spelen, wanneer de geschiedenis onderwerp van een tentoonstelling is? Welke rol kan kunst op zich nemen in de huidige discussie rond Zwarte Piet en het bredere antiracisme-debat?
Programma
- 15.00
- Voordracht Jerry Afriyie
- 15.10
- Welkom en introductie Jeftha Pattikawa
- 15.20
- Lezing Devika Partiman
- 15.40
- In gesprek met: Naomie Pieter, Jerry Afriyie, Devika Partiman, Massih Hutak gemodereerd door Maurice Seleky
- 16.10
- Voordracht Jerry Afriyie
- 16.15
- In gesprek met: Naomie Pieter, Jerry Afriyie, Devika Partiman, Massih Hutak, Margriet Schavemaker gemodereerd door Maurice Seleky
Over de sprekers
Naomie Pieter
Naomie Pieter is een queer en anti-racistisch activist wiens werk zich richt op het maken van ruimte voor kruispunten van die gemeenschappen. Ze is oprichter van 'Daughters of Ivory' en mede-oprichter van 'Black Queer & Trans Resistance NL', en de initiatiefnemer van Pride of Color Amsterdam, de eerste commissie binnen Amsterdam Pride die zich richt op de inclusie en empowerment van bi-culturele LGBTI+. Ze organiseert ook Pon De Pride, een feest in de Melkweg dat een veilige plek biedt voor mensen met een donkere huidskleur en andere LGBTI + mensen van kleur om te genieten van dancehall-muziek. Naomie is momenteel bezig met het opzetten van een Black Queer Archive om verhalen zichtbaar te maken die ontbreken in de geschiedschrijving over Nederland.
Jerry Afriyie
Als dichter is Jerry te vinden op grote en kleine podia in het land: van de Stadsschouwburg Amsterdam en TivoliVredenburg Utrecht tot bijeenkomsten en festivals, zoals Welcome to The Village in Friesland. Wanneer Jerry niet dicht, schrijft hij opiniestukken over maatschappelijke onderwerpen die hem raken. Zijn opiniestukken verschijnen regelmatig in onder andere NRC, Het Parool, Trouw, De Volkskrant en op Joop.nl. Als maatschappelijk kritisch persoon verzorgt hij met zijn stichting Nederland Wordt Beter gastlessen over racisme, uitsluiting en bewustwording rondom het koloniale- en slavernijverleden van Nederland. Verschillende organisaties, scholen en gemeenten in Nederland doen een beroep op Jerry bij het bestrijden van alledaags racisme, sociale uitsluiting en kansenongelijkheid. In 2011 startte hij samen met andere kunstenaars de bewustwordingscampagne Zwarte Piet is Racisme.
Devika Partiman
Devika Partiman (1988) is sociaal activist en organisator. Ze is initiatiefnemer van Stem op een Vrouw, een stichting die het aantal vrouwen in de politiek dat verkozen wordt (en zich verkiesbaar stelt) in Nederland bevordert. Daarnaast is ze actief bij Stichting Nederland Wordt Beter, bekend van de beweging Zwarte Piet is Racisme. Van origine is Partiman evenementenproducent. Zo produceerde ze bandwedstrijden en verschillende festivals, en was ze programmamaker voor onder meer New Europeans. Een terugkerend thema in haar werk is het identificeren van gebreken in onze democratie, en hier oplossingen voor bieden. Representatie is daarbij altijd een belangrijk deel van de oplossing.
Maurice Seleky
Seleky (Utrecht, 1982) studeerde af in Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde een propedeusediploma aan de Nederlandse Film- en Televisie Academie. Ook doorliep hij de BKB-Academie, een gerenommeerde serie masterclasses over politieke campagnes en mediastrategie. Hoewel opgeleid als jurist koos Seleky voor een carrière in de creatieve industrie. Zo werkte hij als PR- & communicatiestrateeg bij Coebergh Communicatie & PR en Vandejong Creative Agency, en was hij als partner verbonden aan Novel Creative Consultancy. Sinds 2017 is hij Hoofd Marketing & Communicatie van Pakhuis de Zwijger, het onafhankelijk platform voor innovatie en creatie in Amsterdam. Daarnaast presenteert hij regelmatig publieke programma’s. Seleky debuteerde in 2010 bij Ambo-Anthos Uitgevers met de roman Ego Faber, die in 2011 werd bekroond met de BoArte Cultuurprijs. Ook bood hij als oprichter van Nieuwe Letteren, de stichting achter de jaarlijkse Jonge Schrijversavond, tientallen jonge schrijvers een podium. In 2017 verscheen zijn tweede roman Een tragedie in New York bij Ambo-Anthos.
MASSIH HUTAK
Massih Hutak (1992) is een schrijver en muzikant uit Amsterdam-Nord. Als columnist is hij wekelijks te horen op NPO Radio 1en te lezen in Het Parool. In 2011 debuteerde Massih als jongste auteur ooit bij uitgeverij Contact met zijn verhalenbundel Toen God Nog In Ons Geloofde. Hij werd in januari 2017 door Het Parool uitgeroepen tot één van de zeventien talenten die het Nederland van de toekomst zullen vormgeven. In diezelfde periode reageerde hij op de brief van Mark Rutte met zijn eigen brief waarin hij jongeren opriep om te gaan stemmen. Zijn oproep ging viral en creëerde veel media-aandacht, van televisie en radio tot kranten en nieuwssites. Als muzikant stond hij in 2017 op Lowlands, in de Kleine Komedie en in de AFAS Live. In 2018 gaf Massih onder andere met Femke Halsema, Jan Terlouw en Fresku vrijheidscolleges op vmbo's, mbo's, hbo's en universiteiten door heel Nederland. Op Bevrijdingsdag verzorgde hij de vrijheidslezing in Leeuwarden, culturele hoofdstad van Europa. Ook werkt Massih als curator voor verschillende musea en als medebedenker van hun educatieve programma's.
Dit programma is ontwikkeld in samenwerking met Studio I.