Sunday Seminar | Catherine Christer Hennix
Theorie — 18 feb 2018
- Prijs
- €3,- (exclusief entreeticket)
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 18 feb 2018, 14.45 tot 16.45
- Taal
- Engels
- Toegang
- Tickets
Marcus Boon, auteur en professor aan de afdeling Engels van York University in Toronto, zal met de kunstenaar in gesprek gaan over de manier waarop haar uiteenlopende praktijken als wiskundige, logicus, componist, musicus, beeldend kunstenaar en Lacan-adept samenkomen in de veelzijdige tentoonstelling die in het museum wordt gepresenteerd.
Hoewel Catherine Christer Hennix vooral bekend is als geluidskunstenaar en componist, heeft zij ook een beeldend oeuvre gecreëerd dat de grenzen tussen schilderkunst, sculptuur en anti-kunst overschrijdt – Hennix beschrijft dit als ‘epistemische kunst’.
Hennix’ werk speelt met de overdracht van betekenis, waarbij zij gebruik maakt van uiteenlopende referenties die betrekking hebben op logica, intuïtionistische wiskunde, modale muziek en psychoanalyse. Met een ongenuanceerd, sterk geformaliseerd en persoonlijk vocabulaire brengt Hennix de toeschouwer in een staat die zij ‘homosemioese’ noemt: een subjectief proces van betekenisgeving dat elke mogelijkheid tot kennisoverdracht tussen kunstwerk en kijker teniet doet.
PROGRAMMA
14.45 Deuren open
15.00 Welkomstwoord door Karen Archey
15.10 Introductie op het oeuvre van Catherine Christer Hennix door Marcus Boon
15.30 Gesprek Marcus Boon & Catherine Christer Hennix
16.30 Q&A
16.45 Einde programma, gelegenheid de tentoonstelling te bezoeken
MEER OVER DE SPREKERS
Karen Archey is curator Hedendaagse Kunst, Time-based Media aan het Stedelijk Museum Amsterdam. Voor ze bij het Stedelijk aantrad werkte zij als kunstcriticus, onafhankelijk curator en redacteur van e-flux conversations in Berlijn en New York. Ze is organiserend curator van de tentoonstelling Catherine Christer Hennix: Traversée du Fantasme, samen met co-curator Lawrence Kumpf, artistiek directeur van Blank Forms.
Marcus Boon is auteur en doceert literatuur en cultuurtheorie aan de afdeling Engels van York University in Toronto. Ook schrijft hij bijdragen over muziek voor The Wire. Recent rondde hij een boek af over de ontologie van muziek, genaamd The Politics of Vibration, en momenteel werkt hij aan een monografisch boek over Catherine Christer Hennix. Hij schreef talloze publicaties en was met Gabriel Levine co-redacteur van Practice, een gebundeld werk over praktijk in de beeldende kunst (MIT/Whitechapel Documents of Contemporary Arts serie, 2018).
Catherine Christer Hennix is een componist, filosoof, wiskundige en beeldend kunstenaar die woont en werkt in Berlijn. Zij begon haar creatieve carrière door met haar oudere broer Peter te drummen tijdens haar jeugd in Zweden. Direct na de middelbare school ging Hennix werken bij het toonaangevende Elektronmusikstudion (EMS) in Stockholm, waar ze bijdroeg aan de ontwikkeling van vroege synthesizer- en tapemuziek. Nadat ze in 1968 naar New York reisde ontmoette ze Dick Higgins en Alison Knowles, en ontwikkelde ze productieve relaties met vele componisten uit de snel groeiende Amerikaanse avant-garde, onder wie met name Henry Flynt en La Monte Young.
CREDITS
In 2017 initieerden het Stedelijk Museum Amsterdam en Sonic Acts een langdurig onderzoekstraject, gericht op de minder bekende pioniers van de geluidskunst. In de eerste fase van deze samenwerking werden de archieven van de Amerikaanse componist en geluidskunstenaar Maryanne Amacher (1938-2009) gereactiveerd. De performance Blue(s) in Green to the 31 Limit en de tentoonstelling Catherine Christer Hennix: Traversée du Fantasme worden georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam in samenwerking met Sonic Acts, en maken deel uit van hun gedeelde missie om meer diversiteit aan te brengen in het canon van de geluidskunst.
Dit programma is onderdeel van Sonic Acts Academy 2018 en Re-Imagine Europe, dat mede wordt gefinancierd door het programma Creative Europe van de Europese Unie. Voor meer informatie, zie www.sonicacts.com.