Theorie — 21, 22, 23, 24 mrt 2018

Het conferentie-festival Studium Generale Rietveld Academie en de daarmee samenhangende tentoonstelling Rietveld Uncut (21 – 24 maart 2018) zijn gericht op het tactiele in artistieke, filosofische en politieke zin. Het programma bevraagt hoe aanraken en voelen worden benaderd en ervaren in het dagelijks leven, in kunst, omgeving en theorie.
Prijs
€ 3,- (exclusief museumtoegang) / Rietveld studenten gratis met registratie
Locatie
Teijin Auditorium, livestream in studio A
Tijd
21 mrt 2018, 10.00 tot 17.30
22 mrt 2018, 10.00 tot 17.30
23 mrt 2018, 10.00 tot 22.00
24 mrt 2018, 10.00 tot 17.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

De curatoren van dit vierdaagse conferentie-festival zijn Karen Archey, Rizvana Bradley, Mark Paterson en Jack Halberstam. Elke curator stelt een dagprogramma samen met presentaties, performances en screenings van theoretici en kunstenaars. Aanraking is van cruciaal belang voor onze emotionele en neurobiologische ontwikkeling. Maar hoe werkt dit in onze technologisch gemedieerde, gedematerialiseerde digitale culturen? Blijft het bij het aanraken van onze schermen? Hoe zijn het lichaam en de tastzin hierbij betrokken? Zijn we misschien alternatieve vormen van tactiliteit aan het ontwikkelen tussen onszelf, de wereld en anderen? En hoe definieert en transformeert aanraking het lichaam met betrekking tot geweld, gender, seksualiteit, democratie en identiteit? Als de kunst aan zicht en gehoor een dominante positie hebben toegekend, moet de tastzin dan misschien meer worden aangesproken en geactiveerd om ons ‘in touch’ te laten blijven met onze lichamen, en met de materiële wereld?

Karen Archey 

21 maart

Karen Archey is curator hedendaagse kunst voor time-based media voor het Stedelijk Museum Amsterdam. Ze was eerder gevestigd in Berlijn en New York, waar ze werkte als onafhankelijk curator, kunstcriticus en redacteur van e-flux conversations. Archey ontving in 2015 een Creative Capital | Warhol Foundation Arts Writers Grant voor korte teksten. Haar geschreven werk is vaak gericht op feministische praktijken, kunst en technologie, en wordt regelmatig gepubliceerd in tijdschriften zoals frieze en ArtReview en in uitgaven van instituten zoals het Whitney Museum of American Art, MIT Press en het New Museum. Archey was  co-curator van de overzichtstentoonstelling Art Post-Internet in het Ullens Center for Contemporary Art in Beijing (2014) en redacteur van de publicatie Art Post-Internet: INFORMATION/DATA. Ze treedt frequent op als openbaar spreker, recentelijk bij de Renaissance Society van de University of Chicago, het Institute of Contemporary Arts London, het Museum of Modern Art New York en MoMA PS1. In 2018 zal Archey het performance-programma van het Stedelijk Museum samenstellen, evenals solotentoonstellingen van de kunstenaars Stefan Tcherepnin, Catherine Christer Hennix en het Nederlandse vormgevingsduo Metahaven. Ze zal curator zijn van de grootschalige tweejaarlijkse Gemeentelijke Kunstaankopen van de stad Amsterdam, met als thema ‘Freedom of Movement’. Archey leidt momenteel het initiatief van het museum om een onderzoekscentrum te vormen rondom het verzamelen, conserveren en presenteren van time-based mediakunst.
Meer info

Mark Paterson

22 maart

Mark Paterson is assistant professor in sociologie aan de University of Pittsburgh. Hij is geïnteresseerd in verschillende benaderingen van het lichaam en de zintuigen, waaronder het concept van ‘blindheid’ en technologie met betrekking tot aanraking en zintuiglijke vervanging. Hij leidde gefinancierd onderzoek naar onderwerpen zoals het gebruik van haptische technologie in musea en de gemengde ruimte van mens-robot-interactie (HRI). Hij is de auteur van The Senses of Touch: Haptics, Affects and Technologies (2007), co-redacteur van Touching Place, Spacing Touch (met Martin Dodge, 2012) en meest recentelijk van Seeing with the Hands: Blindness, Vision and Touch After Descartes (2016). Samen met David Parisi en Jason Archer is hij co-redacteur van een recente speciale uitgave van New Media and Society over ‘Haptic Media Studies’ (2017). Zijn huidige boekproject draagt de titel How We Became Sensory-Motor: Mapping Movement and Modernity. Zijn onderzoeksblog is te vinden op www.sensory-motor.com.
Meer info

Rizvana Bradley

23 maart

Rizvana Bradley is assistant professor in film- en mediastudies en Afro-Amerikaanse studies aan Yale. Bradley was eerder Assistant Professor aan Emory University en Visiting Research Fellow aan de afdeling kunstgeschiedenis van University College London. Ze werd geboren in Kenia en groeide op in het VK, Duitsland, Polen, Tanzania en de VS; Bradleys onderzoek en onderwijs zijn gericht op het bestuderen van film en media op het snijvlak van literatuur, poëzie, hedendaagse kunst en performance. Haar academische benadering van artistieke praktijken op het gebied van Afro-Amerikaanse cultuurproductie en de zwarte diaspora in bredere zin biedt en verbreedt denkkaders die deze contexten overstijgen, specifiek in relatie tot globale en transnationale kunst- en filmpraktijken. Bradley werkt momenteel aan twee nieuwe academische boekprojecten. Het eerste, waarvoor een Creative Capital | Andy Warhol Foundation Arts Writers Grant werd toegekend, biedt een kritische bestudering van het zwarte lichaam in uiteenlopende experimentele kunstpraktijken waarin film en andere media zijn geïntegreerd. Bradley was gastredacteur van een speciale uitgave van het tijdschrift Women and Performance: A Journal of Feminist Theory met als thema ‘The Haptic: Textures of Performance’, en publiceerde artikelen in TDR: The Drama Review, Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture, Rhizomes: Cultural Studies in Emerging Knowledge, Black Camera: An International Film Journal en Film Quarterly. Haar geschreven werk verscheen ook in Parkett en Art in America. Ze was Helena Rubinstein Critical Studies Fellow aan het Whitney Museum of American Art in New York. In Londen was Bradley curator van twee internationale symposia over de studie van Afro-diasporische denkbeelden en esthetiek aan het British Film Institute (BFI) en de Serpentine Galleries. (Meer informatie: www.rizvanabradley.com)
Meer info

Jack Halberstam

24 maart 

Jack Halberstam is professor in genderstudies en Engels aan Columbia University. Halberstam is de auteur van zes boeken: Skin Shows: Gothic Horror and the Technology of Monsters (Duke UP, 1995), Female Masculinity (Duke UP, 1998), In A Queer Time and Place (NYU Press, 2005), The Queer Art of Failure (Duke UP, 2011), Gaga Feminism: Sex, Gender, and the End of Normal (Beacon Press, 2012) en meest recentlelijk Trans*: A Quick and Quirky Account of Gender Variance (University of California Press, 2018). Momenteel werkt Halberstam aan een boek met de titel Wild Things: Queerness After Nature over queer anarchie, performance- en protestcultuur en de raakvlakken tussen het dierlijke, het menselijke en het milieu.
Meer info