Events — 29 sep 2017

Met boekpresentaties van: Antonis Pittas / Florian Idenburg / Herman Verkerk-EventArchitectuur / Ian Whittlesea & Pádraic E. Moore / Katja Gruijters / LAPS / Marjan Teeuwen / Michael Tedja / Sandberg Series /  Het Poezie Museum en vele andere gastsprekers en performers. 

Prijs
Museumkaart gratis / Studenten € 9 / Regulier € 17,50
Locatie
Verschillende plekken in het museum
Tijd
29 sep 2017, 17.00 tot 21.00
Taal
Nederlands en Engels
Toegang
tickets

Op 29 september 2017 staat de Friday Night van het Stedelijk Museum in het teken van boeken, er is dan namelijk de tweede editie van de Stedelijk Book Club: Press! Print! Publish!. In het nieuw ingerichte entreegebied en vele andere plekken in het museum vinden presentaties, performances en voordrachten plaats door meerdere schrijvers en kunstenaars. Ook zijn er twee tentoonstellingen voor het eerst te bezoeken deze avond, namelijk: De Best Verzorgde Boeken en Always at Risk, yet never in Danger. Rietveld Graphic Design 2017.

Het Stedelijk Museum ontvangt het hele jaar voorstellen voor boekpresentaties en andere publicatie gerelateerde projecten, daarom hebben we deze dan ook gebundeld in één groot boekenfestijn. Op deze manier biedt de avond een overzicht van recente, spraakmakende en vernieuwende publicaties op het gebied van beeldende kunst, fotografie en vormgeving. Deze avond installeerd Yannick Bouillis (Offprint) een aantal boektafels met het thema 1917 – 2017. Ook zal naar aanleiding van haar presentatie aan de Jan van Eyck academie Radna Rumping een versie van haar werk Get Rid Of Yourself, Again te laten horen: een essay in de vorm van een audioinstallatie. Verder praat het Stedelijk Publicatie team over recent uitgekomen kunstenaarsboeken met Roma Publishers. 

JAARLIJKSE BOEKVERKOOP

Uiteraard is ook de bibliotheek onderdeel van Stedelijk Book Club. Hier vindt de jaarlijkse boekverkoop plaats, waar bezoekers talrijke publicaties over hedendaagse kunst uit binnen- en buitenland (zowel gebruikte als gloednieuwe exemplaren) kunnen aanschaffen. Kortom, de avond is een feest voor elke boekenliefhebber.

PROGRAMMA

Download het programma.

PRESENTATIES

Antonis Pittas presenteert Road to Victory, een boek geïnspireerd door de grafisch ontwerper, typograaf, fotograaf en architect Herbert Bayer. Bayer heeft voornamelijk bekendheid verworven door zijn gelijknamige tentoonstelling bij het Museum of Modern Art in New York in 1942 waar hij een zeer esthetische en feestelijke representatie van de Amerikaanse betrokkenheid in de Tweede Wereldoorlog verbeeldde. In het Road to Victory project worden archiefmateriaal, ruimtelijke transformaties, nieuwe sculpturale werken en tekstuele contributies van geroemde auteurs samengebracht.

Architect Florian Idenburg presenteert de eerste monografie van zijn New Yorkse architectenbureau SO-IL getiteld Solid objectives: order, edge, aura. Hij schreef het samen met oprichtingspartner Jing Liu en de recente partner Ilias Papageorgiou. Voor het Stedelijk Museum ontwierp SO - IL in 2014 de tentoonstellingsstructuur voor BAD THOUGHTS en op dit moment is het bureau betrokken bij de transformatie van het Frans Hals Museum in Haarlem. Het boek presenteert een verzameling van voltooide en onvoltooide projecten, teksten, processen en experimenten van het bureau.  

In het boek Events: Situating the Temporary van Herman Verkerk/EventArchitectuur dragen Herman Verkerk en zijn team bij EventArchitectuur hun kennis en ervaring op aan de design wereld. Met hun kantoor in Amsterdam hebben ze al meer dan twintig jaar ervaring in tentoonstellings- en interieurdesign en in hedendaagse architectuur met projecten in Berlijn, Parijs, New York en andere locaties wereldwijd. De presentatie van het boek zal in de vorm van een performance plaatsvinden.

Het boek The Egyptian Postures van Dr. Otoman Zar-Adusht Ha’nish is opnieuw uitgegeven met illustraties van Ian Whittlesea en een essay van Pádraic E. Moore. The Egyptian Postures is een gids met de meest geavanceerde Mazdaznan oefeningen die Johannes Itten zijn studenten aan het Bauhaus leerde. Deze oefeningen werden vaak uitgevoerd terwijl er werd gezongen of geneuried en waren bedoeld ter ontwikkeling van een optimale balans tussen geest, ziel en lichaam op manieren die bijgedragen hebben tot de eeuwige evolutie van de mensheid.

In Food Design Katja Gruijters presenteert Katja Gruijters voor het eerst 35 projecten, events en producten tegen de achtergrond van de huidige ontwikkelingen in de rumoerige wereld van voeding. De publicatie gaat over de consumptie, industrie en duurzame ontwikkeling van ons dagelijks voedsel. Terwijl veel fooddesign gaat over het uiterlijk van eten, is dit een unieke geïntergreerde aanpak die je bewust maakt en laat zien en voelen wat je eet.

LAPS (Research Institute for Art and Public Space) presenteert het boek Being public: how art creates the public van Jeroen Boomgaard en Rogier Brom. Boomgaard is lector bij het Lectoraat Art & Public Space aan de Gerrit Rietveld Academie en hoofd van de onderzoeksmaster Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam. Samen schreven zij een publicatie die vanuit verschillende invalshoeken het idee/begrip van het ‘publieke’ onderzocht. Wat betekent het vandaag de dag om ‘publiek’ te zijn? En wat is de rol van kunst in het vormen van zowel ‘publieke ruimte’ als ‘publiek’?

De publicatie van Marjan Teeuwen, getiteld Marjan Teeuwen, Destroyed House biedt een overzicht van haar fotografie projecten Verwoest Huis die zij sinds 2008 maakte in onder andere de Gaza strook, Krasnoyarsk (2009), Piet Mondriaanstraat (2010/2011),  Bloemhof (2012), Noord (2014), Verwoest en Leiden (2015). Het overzicht presenteert in uitgebreide fotoreeksen de polariteit van euwens indringende beelden: herinnering en amnesie; chaos en orde; destructie en constructie; vallen en staan; horror vacui ten opzichte van ruimtelijkheid. De auteurs genereren nieuwe perspectieven op de kunsthistorische, architectonische, filosofische en sociale betekenis van Teeuwens werk.

Michael Tedja’s, The Holarium: Negeren Series 818:32 is een publicatie die bestaat uit een serie tekeningen, 818 in totaal, verdeeld over 32 hoofdstukken. In tegenstelling tot verschillende andere kunstenaars die negatie, afstandelijkheid en ontoegankelijkheid gebruiken als een manier om te reflecteren op en het problematiseren van hun opgelegde identiteit als onderdeel van een diasporische of immigratie gemeenschap, doet Tedja precies het tegenovergestelde. Zijn werk lijkt de identiteit die hem opgelegd wordt door instituties in zich op te nemen en zelfs te overtreffen. Tedja’s werk is dan ook hypersybjectief en allesomvattend.

Het Sandberg Instituut en Sternberg Press initieerden samen de Sandberg Series, waarin ze focussen en reflecteren op de veranderingen en problemen in hedendaagse kunsteducatie. Door middel van presentaties van Jurgen Bey en Tamar Shafrir afgewisseld met een performance van Stefanie Rau, presenteren ze de Sandberg Series en lanceren ze de nieuwste editie genaamd Material Utopias.

Het Poëzie Museum is een innovatieve cross-over tussen literatuur, vormgeving, typografie, architectuur en augmented reality. Het is een virtueel museum op het Museumplein in Amsterdam, die 24 / 7 gratis te bezoeken is via een app en bevat 60 hoogtepunten uit de Nederlandse poëzie. Een open index van mogelijkheden waarbij poëzie op een actuele, experimentele, speelse en wellicht soms provocatieve manier opnieuw gelezen kan worden: een binnenpretpark. Anna Enquist kreeg carte blanche en selecteerde tien Nederlandse dichters, met ieder zes gedichten.

Ter gelegenheid van haar tentoonstelling in het Stedelijk Museum eind 2016 werd een monografie gepubliceerd over het werk van Magali Reus. Haar werk staat bekend om het gebruik van hightech productietechnieken en 'schoon' materiaalgebruik. Reus is ook bekend om haar interesse in massaproductie en architectuur in het dagelijks leven. Magali Reus is een 136 pagina tellende publicatie met uitgebreide beeldsecties, een gesprek tussen Magali Reus, Andrew Bonacina en Leontine Coelewij en bijdragen van Kirsty Bell, Andrew Bonacina, Liam Gillick en anderen.

Op basis van haar eerdere presentatie bij de Jan van Eyck Academie is Radna Rumping uitgenodigd om een versie van haar werk te presenteren. Get Rid Of Yourself, Again: een essay in de vorm van een audio-installatie.

Ter gelegenheid van de Stedelijk Book Club en de expositie “Always in Risk, yet never in Danger” van de afdeling grafisch ontwerpen van de Gerrit Rietveld Academie, is fanfare de samenwerking aangegaan met Radio Rietveld om tijdens deze avond het Stedelijk Zadelhof Café om te toveren in een mekka van geluid. Het programma bestaat uit een constante muziekstroom, welke met onregelmatige tussenpozen wordt onderbroken door geluidsstukken en radiojingles, allen geproduceerd door alumni. fanfare is een ontwerpstudio dat haar eigen platform draait gewijd aan het onderzoeken van het snel-veranderende gebied binnen de visuele communicatie. Het experimentele programma van fanfare biedt een dynamisch kader voor kennisuitwisseling en publieke zichtbaarheid. Dit met het doel om nieuwe werkmethodieken aan te moedigen en samenwerkingen te stimuleren. Meer informatie is te vinden op www.fanfarefanfare.nl.

The Noise of Being is een nieuw boek van Sonic Acts Press dat is uitgebracht naar aanleiding van het Sonic Acts Festival 2017. Het onderzoekt de stand van zaken: Hoe staan we ervoor als mensheid en wat betekent het om mens te zijn in de huidige tijd? De publicatie bestaat uit bijdragen van verschillende kunstenaars en denkers die de lezer de kans bieden om te blijven speculeren over de vreemde en angstige staat van het mens-zijn. Het boek zal worden geïntroduceerd door Sonic Acts directeur Lucas van der Velden en ontwerpbureau The Rodina geeft een artist presentation over het maakproces van de publicatie.

Yannick Bouillis zal een aantal Offprint boekentafels tentoonstellen die het thema ‘1917-2017’ zullen verkennen. Met dit thema verkennen deze boekentafels de contextuele elementen die beide jaren gemeen hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de technologische revolutie die de economische, sociale en politieke structuren ontwricht, maar ook het geweld, de verschuiving van waarden en de systematische verwoesting van het milieu. De creatie van De Stijl, Duchamp’s Fountain, de oktober revolutie en het minder bekende Eutophron (het eerste ‘raw food’ restaurant) zijn waarschijnlijk niks meer dan pogingen om een cultuur te smeden dat door middel van nieuwe technologische contexten om nieuwe waarden vraagt. Dit was echter verbonden met het stedelijk beleid en werd beschouwd als een strategie voor sociale differentiatie en markt determinatie. Vandaag de dag kan kunst echter zijn eigen positie herwaarderen om zinvolle waarden te verstrekken. De deelnemers zullen deze avond bijdragen op hun eigen manieren presenteren voor deze noodzakelijke 'transvaluatie van alle waarden'. 

Deelnemers: Printed Matter, Inc.  (US), PrintRoom (NL), RIOT BOOKS (BE), San Serriffe (NL), Section 7 Books (FR) and ORAIBI + BECKBOOKS (CH).

TENTOONSTELLINGEN

De tentoonstelling Best Verzorgde Boeken toont producties van bekende uitgevers tot museumcatalogi, jubileumboeken van bedrijven tot moeilijk vindbare privé-uitgaven. De geselecteerde publicaties onderscheiden zich in vormgeving, typografie, beeldbehandeling, grafisch-technische productie en in de afstemming tussen vorm en inhoud. Met een historie die teruggaat tot 1932 is de jaarlijkse verkiezing door een vakjury van de Nederlandse Best Verzorgde Boeken de oudste van Europa.

De tentoonstelling  Always at Risk, yet never in Danger. Rietveld Graphic Design 2017 in het Stedelijk is een dwarsdoorsnede van de opleiding grafisch ontwerpen aan de Rietveld Academie. Voor de tentoonstelling is een selectie gemaakt van opdrachten die studenten grafisch ontwerpen in 2017 ontwikkelden – van eerstejaars tot studenten die recent zijn afgestudeerd.