30 okt 2014

30 en 31 oktober, 13.30 – 17.15 uur

Prijs
Entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50 toeslag per dag
Locatie
Teijin auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
Tijd
30 okt 2014, 9.14 tot 23.00
Taal
Engels
Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Het Stedelijk Museum is bijzonder verheugd het filmprogramma Sculpting in Time: Present Conditional, samengesteld en ingeleid door gastcurator en schrijver Rasha Salti, te presenteren. Dit programma is onderdeel van het Public Program van de tentoonstelling This is the Time. This is the Record of the Time, de tweede tentoonstelling in het Stedelijk-project Global Collaborations.

OMSCHRIJVING

Andrei Tarkovsky's teksten over cinema, die gezamenlijk zijn uitgegeven onder de titel Sculpting in Time, vormden zo'n rijke inspiratiebron dat het idee van 'beeldhouwen in tijd' inmiddels is uitgegroeid tot een van de basisprincipes van het filmmaken. Dit begrip refereert in de eerste plaats aan de vakkundige ontrafeling door de filmmaker van tijd binnen het poëtische, emotionele en dramaturgische universum van een film. Voor deze reeks documentaires en essayistische films verwijst het echter vooral naar de manier waarop de films op meesterlijke wijze specifieke levens- en tijdservaringen belichamen en overbrengen:

  • De tijd in de nasleep van een verwoestende oorlog in Ghassan Salhabs essayistische korte film (Posthumous);
  • de tijd in de verwoording van de eigen identiteit in een jong, modern land zonder consensus over een officiële geschiedenis in Salhabs unieke autobiografie 1958;
  • de tijd gesmeed door het contrast tussen twee politieke idealen en de leefwereld van twee generaties, zoals in Mohamed Soueids My Heart Beats Only for Her, met een vader – een revolutionair uit de jaren 1960 en '70 – en zijn zoon die rijk hoopt te worden in het ongebreidelde hyper-neo-kapitalisme van Dubai;
  • de tijd zoals ervaren door de derde generatie Palestijnse vluchtelingen in Libanon in Mahdi Fleifels documentaire A World Not Ours, verteld vanuit de eerste persoon en gesitueerd in het vluchtelingenkamp Ain el-Helweh;
  • en ten slotte de ervaring van de tijd en het bestaan in de gefragmenteerde stedelijke ruimte van Beiroet in Sarah Francis' Birds of September, waarin gewone mensen hun ambities, verlangens en verwondingen delen terwijl ze in een glazen capsule door de stad rijden. 

PROGRAMMA

30 oktober, 13.30 – 17.15 uur:

  • 13.30 – 15.15: (Posthumous) en 1958 van Ghassan Salhab
  • 15.30 – 17.15: Birds of September van Sarah Francis

Alle films worden ingeleid door Rasha Salti.

31 oktober, 13.30 – 17.15 uur:

  • 13.30 – 15.00: My Heart Beats Only for Her van Mohamed Soueid
  • 15.30 – 17.15: A World Not Ours van Mahdi Fleifel

Beide films worden ingeleid door Rasha Salti. Na de vertoning van A World Not Ours volgt een interview met filmmaker Mahdi Fleifel. 

HET VOLLEDIGE PROGRAMMA MET FILMBESCHRIJVINGEN

30 OKTOBER 2014
> PROGRAMMA 1: 13.30-15.15 uur
(Posthumous) van Ghassan Salhab. Libanon, 2007, 28 min. Kleur, DigiBeta, Arabisch, Engels en Frans gesproken, Engels ondertiteld.
Een ingehouden klaaglied, opgebouwd uit travelling shots die over de verkeersaders van Beiroet glijden tijdens en aansluitend op de oorlog met Israël in 2006. De film bestaat uit wolken van media, lawaai en krijgsverheerlijking, een pijlvormige traan in zalmkleurig velours en het constante geschraap van een bulldozerklauw, een fragiel maar treffend teken op de weg naar het hart van Libanon.

1958 van Ghassan Salhab. Libanon, 2009, 66 min. Kleur en zwart-wit, DigiBeta, Arabisch, Engels en Frans gesproken, Engels ondertiteld.
1958 markeert twee gebeurtenissen: ten eerste de geboorte van de filmmaker in Senegal; ten tweede het begin van een ernstig binnenlands conflict in Libanon, het geboorteland van zijn ouders, dat zal leiden tot een lange reeks burgeroorlogen. Een verstrengeling dus van een privéverhaal en nationale geschiedenissen, waarin thema's als ballingschap, kolonisatie, Libanese politiek en een veelvoud aan talen op één plek worden vermengd. Toch begint zich midden in deze maalstroom langzaam maar zeker een figuur te onderscheiden: de moeder van Ghassan Salhab. Rond haar, haar gezicht en haar herinneringen krijgen de beelden van de gebeurtenissen in Libanon en in Afrika vorm. Zij maakt de overdracht van elk stuk informatie concreet, waarneembaar en geladen met een ongebruikelijke en koppige fysieke presentie. (Jean-Pierre Rehm, FIDMarseille 2009)

Credits:
Script: Ghassan Salhab
Camera: Sarmad Louis
Montage: Simon El Habre
Muziek: Vasks, Wooden Shjips, Scelsi, Asmahan
Acteurs: Zahia Salhab, Aouni Kawas

30 OKTOBER 2014
> PROGRAMMA 2: 15.30 – 17.15 uur:
Birds of September (Tuyur Ayloul), geregisseerd door Sarah Francis. Libanon/Qatar, 2013, 99 min. Kleur, HD, Arabisch gesproken, Engels ondertiteld.
Een reeks personages komt langs in een glazen capsule die van zonsopgang tot zonsondergang door de straten van Beiroet rijdt. Zij onthullen aan de regisseur hun ambities, dromen, verlangens, de lasten van het dagelijks overleven, hun frustraties en hun wonden. Terwijl het koor van verhalen een ruw expressionistisch portret van de stad schetst, levert het ononderbroken rijden door haar straten een uiterst onwaarschijnlijke roadmovie op, gespatieerd door een voice-over die de gedachten van de regisseur zelf weergeeft over het leven in deze nog altijd chaotische stad na een ontwrichtende oorlog.

Credits:
Script, regie en productie: Sarah Francis
Camera: Nadim Saouma
Montage: Zeina Aboul Hosn en Sarah Francis
Geluid: Stéphane Rives, Sarah Francis
Muziek: Stéphane Rives, Jawad Nawfal, Faddit Tabbal en Paed Conca

31 OKTOBER 2014
> PROGRAMMA 3: 13.30-15.00 uur:
My Heart Beats Only for Her (Ma Hataftu li Ghayriha) van Mohamed Soueid. Libanon, 2008, 87 min. Kleur, DigiBeta, Arabisch, Engels en Vietnamees gesproken, Engels en Arabisch ondertiteld.
De Palestijnse Bevrijdingsorganisatie, PLO (algemeen bekend onder haar Arabische acroniem Fat'h) had een opmerkelijke fractie die bekend stond als de Studentenbrigade, waar Soueid in de jaren 1970 bij was aangesloten. Deze werd opgeheven nadat de PLO zich in 1982 uit Libanon terugtrok. Soueid heeft de nog levende leden gefilmd terwijl ze mijmeren over de terugkeer naar het burgerleven toen de stof van het slagveld ging liggen, en over dromen die na de revolutie voorbij waren. De film is vernoemd naar een van de liederen van Fat'h, Ma Hataftu li Ghayriha (Mijn hart klopt alleen voor haar). Koersend op een notitieboekje en vage autobiografische aantekeningen treedt een zoon in de voetsporen van zijn vader, die in de jaren 1970 rondtrok in de gelederen van revolutionaire strijders in Libanon. De opbouw van de film gaat op een karakteristieke manier voor- en achteruit in de tijd en vormt in wezen een reflectie op twee generaties: een vader die droomde over revolutie en roem, Vietnam en Hollywood, en zijn zoon, een filmmaker, die verdwaald is tussen de buitensporige mythologie van Dubai en Beiroet, ooit het 'Arabische Hanoi'.

Credits:
Camera & montage: Pamela Ghanimeh
Geluid & muziek: Nadim Mishlawi
Geluidsontwerp; Rana Eid (db Studios).
Post-productie: the postoffice
Uitvoerend producent: Mohamed Soueid
Assistent-producent (Hanoi, Vietnam): Le Minh Tuan
Geproduceerd door: O3 Productions

31 OKTOBER 2014
> PROGRAMMA 4: 15.30 – 17.15 uur:
A World Not Ours ('Alam Layssa Lana) geregisseerd door Mahdi Fleifel. Palestina/Denemarken, 2012, 93 min. Kleur, HD, Arabisch en Engels gesproken, Engels ondertiteld.
In een vermenging van een familieportret en een kronieken van het proces van terugkeer toont Fleifels eerste speelfilm de strijd om het dagelijks bestaan van drie generaties Palestijnse vluchtelingen in het kamp Ain el-Helweh, even ten zuiden van Sidon, de op één na grootste stad van Libanon. De film maakt gebruik van familiearchieven (foto's en video's) en historische opnamen in een bespiegeling over thuis-zijn, vriendschap en familie. Het is niet alleen het verhaal van een familie, maar ook een poging om vast te leggen wat er voorbijgaat of op het punt staat in de vergetelheid te raken door de algehele onverschilligheid over de wanhoop van vluchtelingen. Fleifel, die het geluk had de barre leefomstandigheden van het kamp te kunnen verlaten, keert terug naar zijn vrienden, met wie hij nog altijd een liefde deelt voor voetbal en Palestijnse politiek. In de rauwe maar tedere tocht door het universum van het kamp maakt A World Not Ours de kijker de schrijnende ervaring deelachtig van het noodgedwongen leven zonder de meest basale burgerrechten, generaties lang.

Credits:
Script, camera en regie: Mahdi Fleifel
Producers: Mahdi Fleifel, Patrick Campbell (Nakba Filmworks)
Montage: Michael Aaglund
Muziek: Jon Opstad
Geluid: Zhe Wu