Pitch Dark
Giny Vos, Katharina Gross, Arnold Marinissen
Events — 21, 22 dec 2018
- Prijs
- Museumticket + €3
- Locatie
- Teijin Auditorium
- Tijd
- 21 dec 2018, 19.00 tot 20.00
22 dec 2018, 13.00 tot 14.00
22 dec 2018, 15.00 tot 16.00 - Taal
- Nederlands
- Toegang
- Tickets 21 dec Tickets 22 dec
‘Pitch Dark’ is het Engelse begrip waarmee de absolute afwezigheid van licht wordt aangeduid. Dit fenomeen komt in de natuur niet vaak voor en daarom gebruikt men het begrip doorgaans voor een ‘tamelijk’ of ‘bijna’ donkere toestand. Maar hoe is het wanneer het werkelijk ‘volledig’ donker is? Hoe beïnvloedt volledige duisternis onze lichamelijke en psychische waarneming? Kunnen we volledige duisternis niet uitsluitend ervaren wanneer we ook licht hebben waargenomen?
Gelieerd aan het Amsterdam Light Festival, wordt tijdens de donkere dagen de voorstelling Pitch Dark driemaal opgevoerd in het auditorium van het Stedelijk Museum. Pitch Dark is een samenspel van licht, dramaturgie en muziek dat de bezoeker in een andere staat van bewustzijn wil brengen. De beelden, indrukken en gevoelens die ontstaan bij de absolute afwezigheid van licht, dienen als uitgangspunt.
De voorstelling is opgebouwd uit zes muziekstukken; scènes die ieder een eigen sfeer en lichtverhaal hebben. In een wisselwerking tussen akoestische, optische en ruimtelijke prikkels wordt in het donker met het waarnemingsvermogen gespeeld. De muziek en het lichtspel lijken soms op elkaar te reageren, maar ze volgen ieder hun eigen traject. De verschijningsvormen van het licht in de voorstelling zijn gebaseerd op de neurofysiologische effecten die je ziet wanneer je je ogen sluit. Beelden, nabeelden en bewegingen die zich aan de binnenkant van je oogleden afspelen. Door de samenkomst van cellospel, elektronica, slagwerk en field recordings ontstaat er een gevoel van intimiteit en ongrijpbaarheid.
Met assistentie van Noor Stenfert Kroese, scenograaf in opleiding, en Mila Baumann, stage design KABK. Rob van den Broek creëerde speciaal voor Pitch Dark een 12-snarige cello.
Met steun van het Mondriaan Fonds, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, het Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
MEER OVER DE KUNSTENAARS
Celliste Katharina Gross begeeft zich graag op avontuurlijke muzikale paden. Samen met lichtkunstenares/scenografe Marion Traenkle en componist Arnold Marinissen creëert zij in 2013 de Cello Box, waarmee ze met veel succes internationaal optreedt. In 2014 roept Katharina het project cellomondo in het leven: componisten en hun studenten uit een groeiend aantal landen schrijven solocomposities voor cello. Het project tourt door ondermeer Oezbekistan, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Duitsland en Nederland, en in 2016 en 2018 verschijnen cd’s met cellomondo-werken bij concertello records. In Pitch Dark, een project met muziek van duo Gross & Marinissen dat tourt vanaf 2017, werkt ze samen met beeldend kunstenares Giny Vos. In oktober 2018 gaat een avondvullend solostuk van Jan van de Putte in première, waarin Katharina speelt, zingt en acteert. Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschule Köln bij Frans Helmerson en aan de Royal Northern College of Music Manchester bij Ralph Kirshbaum. Zij behaalde verschillende internationale prijzen. www.katharinagross.net
Arnold Marinissen over zijn werk: "Muziek heeft voor mij alles te maken met onderdompelen. Warmte en puls zijn woorden die me invallen wanneer ik probeer mijn muziek te omschrijven." Hij heeft een vast duo met celliste Katharina Gross, waarin hij verantwoordelijk is voor slagwerk en live elektronica. Marinissens composities werden ondermeer uitgevoerd door Asko|Schönberg, Ensemble Variances, Exaudi, Lunapark, Nederlands Kamerkoor, Slagwerk Den Haag, Pinquins Percussion Trio, Silbersee, Storioni Trio, op het Holland Festival, Biënnale di Venezia, Cross-Linx, November Music en het Huddersfield Contemporary Music Festival. Zijn muziek klonk in de bioscoopfilm Bernard en in dansproducties van Club Guy & Roni, Korzo Producties en het Scapino Ballet. In 2019 voert Silbersee nieuw werk uit in Muziekgebouw Amsterdam, Gaudeamus Muziekweek and November Music. Marinissen was artistiek leider van Slagwerk Den Haag en Lunapark. Hij was artist in residence bij De Doelen in Rotterdam, programmeur voor Muziekgebouw Amsterdam en curator van diverse festivals. Hij is verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. www.arnoldmarinissen.com
Giny Vos is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Amsterdam. Vos realiseert grootschalige projecten, veelal in maar niet beperkt tot de publieke ruimte. Ze werkt met licht: leds, gloeilampen, neon of daglicht, en reageert met verhalende installaties op de stedelijke omgeving. Of het nu gaat om tijdelijke werken – zoals Miracle in Between in New Delhi en Round and Round in de KunstKapel in Amsterdam – of om permanente werken, de locaties waarvoor de installaties worden gemaakt krijgen een andere lading en verliezen hun vanzelfsprekendheid. Permanente werken van Vos zijn onder andere Passage de la Baleine in het centrum van Leeuwarden; White Noise op de Alticom Toren op de Zuidas in Amsterdam, Reizend Zand op het stationsplein in Apeldoorn en Licht-Wegen in de entreehal in het nieuwe Gerechtsgebouw in Breda. In juni 2018 werd in Kaunas, Litouwen Vos’ monument voor Jan Zwartendijk onthuld. www.ginyvos.nl