Events — 1 jul 2024

Keti Koti betekent ‘Verbroken Ketenen’. Het symboliseert de afschaffing van de slavernij in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen. Het Stedelijk wil graag bijdragen aan een gelijkwaardige samenleving. Tijdens Keti Koti staan we stil bij het verleden en kijken vooruit naar de toekomst, en vieren vrijheid, gelijkheid en verbondenheid. We doen dit door middel van extra programmering in ons entreegebied en in de collectie.

Tijd
1 jul, 11.00 tot 17.00

Programma

Programma

11.00 — 17.00  
Workshop: 1873-Button
12.45 — 13.45   & 15.30 — 16.30    
 In gesprek met Charl Landvreugd (NL)
Elk half uur tussen 12.00 — 16.00
Speedtours door Blikopeners (NL/EN)

‘In gesprek met...’

12.45 — 13.45 en 15.30 — 16.30

Sluit aan bij Charl Landvreugd, Hoofd Onderzoek en Curatorial Practice bij het Stedelijk. Hij neemt je mee langs de werken in de collectieopstelling die zijn gemaakt door kunstenaars uit de Afrikaanse diaspora. Je maakt kennis met werken van onder andere Felix de Rooy, Remy Jungerman, Marcel Pinas en Steve McQueen.

Meer info

Steve McQueen, Broken Column, 2024. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: G.J. van Rooij
Workshop Keti Koti, Foto: Maarten Nauw

Workshop ‘1873-Button’

11.00 — 17.00, op inloop 

Veel mensen dragen tijdens Keti Koti met een '1873' - button. Hoewel de slavernij formeel in 1863 werd afgeschaft, moesten vroegere tot slaaf gemaakten nog tien jaar verplicht doorwerken. Kom binnen in het Stedelijk en maak je je eigen 1873-button.

Speedtours door Blikopeners

29, 30 juni & 1 juli; 12.00 — 16.00, elk half uur, op inloop, start in ABN AMRO Zaal

Vier Keti Koti in het Stedelijk Museum met onze speciale Blikopeners speedtours op 29, 30 juni en 1 juli! De enthousiaste Blikopeners nemen jullie mee in een rondleiding over diepgaande verhalen van strijd, veerkracht en bevrijding. Ontdek hoe de collectie verhalen vertelt die ons verleden verbinden met het heden. Elk half uur vertrekt er een speedtour. Je hoeft je niet aan te melden.

Meer info

Blikopener Speed Tours, Foto: Maarten Nauw