Performance — 25 nov 2018

Prijs
Museumticket
Locatie
In tentoonstellingszaal 1.29
Tijd
25 nov 2018, 14.00 tot 14.30
25 nov 2018, 15.00 tot 15.30
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert met trots twee performances van Falke Pisano als onderdeel van de tentoonstelling Freedom of Movement.

Pisano’s multimediawerk No Man’s Land komt voort uit het verhaal ‘The Lady in the Looking Glass’ (1929) van Virginia Woolf. In dit verhaal worden beelden beschreven die door de spiegel in de kleedkamer van een vrouw gereflecteerd worden. Het verhaal laat zien dat het ware karakter van een persoon nooit begrepen kan worden door middel van een beschrijving van de omgeving en bezittingen. In de performance voegt Pisano een nieuwe laag aan het verhaal toe; ze toont aan hoe de ruimtes die we als normaal beschouwen eigenlijk gevormd worden door bredere culturele en historische veranderingen. De analyse van de kunstenaar verwijst ook naar wetenschappelijke ontwikkelingen tijdens de periode waarin Woolf dit verhaal schreef, zoals de ontdekking van atomen. Hiermee werd bewezen dat ruimte geen leegte was maar eerder een actief veld, vol materie.

Falke Pisano, Wonder-what-time-it-is, 2017. Performance/installation, Playground Festival 2017, Museum M, courtesy of Ellen de Bruijne Projects, Hollybush Gardens and the artist, © Robin Zenner
Falke Pisano, Wonder-what-time-it-is, 2017. Performance/installation, Playground Festival 2017, Museum M, courtesy of Ellen de Bruijne Projects, Hollybush Gardens and the artist, © Robin Zenner

Wonder-what-time-it-is is gebaseerd op Edgar Allan Poe’s korte verhaal ‘The Devil in the Belfry’ (1839) en is op eenzelfde manier verbonden met literatuur als No Man’s Land. Poe’s verhaal beschrijft de chaos die in het fictieve Nederlandse dorpje Vondervotteimitiss (een verbastering van ‘wonder what time it is’) uitbreekt wanneer een buitenlander de klokkenluider aanvalt en de klok dertien uur laat slaan. Pisano gebruikt dit verhaal als uitgangspunt voor haar performance waar zij dieper ingaat op de relatie tussen kolonisatie en industrialisatie en de 19e-eeuwse standaardisering van tijd.

Voor zowel No Man’s Land als Wonder-what-time-it-is creëerde Pisano installaties waarin illustraties, diagrammen, video en andere materialen zijn opgenomen, die ze in haar publieke performance-lezingen in het Stedelijk Museum zal activeren.

Beide werken zijn onderdeel van Pisano’s doorlopende serie VONDERVOTTEIMITISS (2017-heden), waarin de schijnbare objectiviteit van filosofische uitgangspunten in de westerse samenleving wordt bevraagd. Via korte verhalen van auteurs die nu diep in het westerse canon verankerd zijn, stelt Pisano concepten ter discussie die we doorgaans als vanzelfsprekend beschouwen, zoals ruimte, tijd en taal.

PERFORMANCES

14.00-14.30
Wonder-what-time-it-is
15.00-15.30
No Man’s Land

OVER DE KUNSTENAAR

Falke Pisano (g. 1978, Nederland) creëert kunstwerken in cycli, steeds gebaseerd op specifieke onderzoeksinteresses. Via gedetailleerde analyse van literaire en historische documenten toont Pisano aan hoezeer de funderingen van westers cultuur- en gedachtegoed beïnvloed is door kolonialistische en imperialistische geschiedenissen.

Pisano studeerde aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Ze heeft deelgenomen aan residencies in NTU CCA, Singapore; M4gastatelier, Amsterdam; de American Academy in Rome; Capacete, Rio de Janeiro; en het Henry Moore Institute, Leeds. Haar werk is tentoongesteld en uitgevoerd in onder andere het Praxes Center for Contemporary Art, Berlijn; The Showroom, Londen; De Vleeshal, Middelburg; Grazer Kunstverein, Graz; de Biënnale van Berlijn; BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht; De Appel Arts Centre, Amsterdam; de Biënnale van Venetië; Museo Reina Sofia, Madrid; de Biënnale van Sydney; Manifesta 7; en de Biënnale van Istanbul. In 2013 ontving zij de Prix de Rome.