do it! - load it!
6 okt 2011
- Tijd
- 6 okt 2011, 17.30
Het Stedelijk als speelhal? Load It!, de vierde Do It!-avond van The Temporary Stedelijk, staat geheel in het teken van games en kunst. De avond start met een paneldiscussie over de vraag hoe games gepositioneerd kunnen worden in het museum. Daarna volgt de première van de drie videogames die beeldend kunstenaars en gamedesigners ontwikkelden op uitnodiging van het Stedelijk Museum en Submarine Channel. Ook kan iedereen in de museumzalen recente games uittesten, waaronder Portal 2, Echochrome 2, The Path en Limbo. AuxPulse (Michael Vultoo (Sinqlogue) en Rutger Muller (DS-10 Dominator)) zal optreden als DJ en presenteert tijdens Load It! de eerste EP van hun gezamenlijke Nintendo DS-act. Het museum is in het kader van Load It! tot 23.00 uur geopend.
Tijdens Load It! worden de volgende drie games gepresenteerd:
- Sollmann (Part 1: The Harbour) door kunstenaar Marcel van Eeden en gamedesigner Jorrit de Vries
- Styleclash – The Painting Machine Construction Kit door kunstenaar en gamedesigner Jochem van der Spek
- FLX. door kunstenaar Han Hoogerbrugge en gamedesigner Sander van der Vegte.
Programma Load It!:
19.30 – 20.30 uur: introductie + paneldiscussie
Internationale deskundigen op het gebied van gamen en hedendaagse kunst bespreken tijdens de paneldiscussie hoe games kunnen worden gepositioneerd en tentoongesteld binnen de context van het museum. De sprekers zijn onder andere: Isabelle Arvers(freelance curator, gespecialiseerd in kunst en videogames), Matthias Fuchs(gamepionier, conservator en senior docent aan de universiteit van Salford), Bruno Felix (directeur van Submarine Channel) en Bart Rutten (conservator Stedelijk Museum).
20.30 – 23.00 uur: games door het hele museum
Na de paneldiscussie zijn de nieuw ontwikkelde artistieke games zelf uit te proberen. Ook is het mogelijk om een aantal recente games te spelen in de gamecabines die zijn verspreid door de museumzalen, zoals Portal 2, Echochrome 2,The Path en Limbo.
Load It! donderdag 6 oktober, 19.30 – 23.00 uur
Locatie: auditorium, museumcafé en museumzalen van het Stedelijk Museum
Entree: gratis met toegangsbewijs voor het museum
Voertaal: Engels
Reserveren: via reservations@stedelijk.nl.
Moderatie: Klaas Kuitenbrouwer (Virtueel Platform, HKU Games & Interactie )
Meer informatie over de drie nieuw ontwikkelde videogames:
Sollmann (Part 1: The Harbour)
Beeldend kunstenaar Marcel van Eeden en gameontwikkelaar Jorrit de Vriesontwikkelden een korte, first person 3-D mystery game, die vraagtekens zet bij de vastomlijnde ideeën over de traditionele spelavatar. In Sollmann (Part 1: The Harbour)wordt het hoofdpersonage aan het begin van de game vergiftigd. Hij verliest daardoor geleidelijk zijn gehoor, zicht en de controle over zijn lichaam. Het verhaalHet speelt zich af in de Rotterdamse haven in 1941. De hoofdpersonen en de belangrijke plaatsen en objecten zijn oude bekenden uit het werk van Van Eeden – zo legt de game een link naar zijn oeuvre. Jorrit de Vries vertaalde Van Eedens potloodtekeningen nauwgezet naar een 3-D gameomgeving.
Styleclash – The Painting Machine Construction Kit
Beeldend kunstenaar en gamesontwikkelaar Jochem van der Spek creëerde voor de iPad een tekenspel: Styleclash – The Painting Machine Construction Kit . De speler bestuurt een virtuele tekenmachine, waarvan hij de belangrijkste eigenschappen zelf heeft kunnen bepalen, wat de visuele output van de machine beïnvloedt. Door de iPad te bewegen, draait bovendien een camera om de machine heen. Zo wordt het mogelijk voor de speler om zijn machine aan het werk te zien. In de uiteindelijke versie, die zal worden uitgebracht op de iPad 2, kan de speler het ook opnemen tegen machines van anderen en ontstaat er een echte 'style clash'.
FLX.
Multimedia kunstenaar Han Hoogerbrugge ontwierp met game designer Sander van der Vegte het multiplayer videospel FLX. – een spel voor vier personen die elk een avatar besturen. Deze vier game karakters zijn echter gevangen in een dwangbuis en aan elkaar verbonden door middel van een elastiek. Een uniek spelconcept dat spelers dwingt om samen te werken om te navigeren door een complex parcours. Communicatie is uitsluitend mogelijk door middel van beweging.
Games in het Stedelijk
Het Stedelijk Museum heeft een lange traditie als het gaat om het presenteren van nieuwe ontwikkelingen in de kunst en visuele cultuur. Een van de meest bijzondere verschijnselen van dit moment is de explosieve groei van de gamecultuur. Maar waar bijvoorbeeld de film- en de kunstwereld elkaar overlappen, lijken de gamebranche en de hedendaagse kunst mijlenver uit elkaar te liggen. Toen het Stedelijk Museum in 2006 de tentoonstelling Next Level in 2006 organiseerde, wilde het deze culturele gebieden verbinden. De samenwerking met het invloedrijke nieuwe medialab Submarine Channel kwam uit deze tentoonstelling voort. Na een serie bijeenkomsten, workshops en presentaties in 2009 werden drie bekende Nederlandse kunstenaars gekoppeld aan gameontwerpers. Zij werkten samen om een videogame te ontwikkelen die de game als artistiek medium zou onderzoeken. Het resultaat van deze samenwerking zijn de drie artistieke games die tijdens Load It! worden gepresenteerd. Met deze projecten verkent het Stedelijk actief de relatie tussen een moderne en een hedendaagse kunstcollectie en hedendaagse kunstpraktijken.
DING! Prijs voor A Split Second
Load It! is het resultaat van het project A Split Second, een initiatief van het Stedelijk Museum en Submarine Channel, waarin het idee van ‘artistiek auteurschap’ in de context van videogames centraal staat, en waarbij multidisciplinaire samenwerking tussen beeldend kunstenaars en gameontwerpers aangemoedigd werd. Het Stedelijk Museum en Submarine Channel ontvingen hiervoor in 2008 de DING! Prijs, een initiatief van het Mediafonds, Virtueel Platform en het Fonds BKVB.
Submarine Channel
SubmarineChannel.com is een internationaal distributie- en productieplatform voor creatieve en innovatieve digitale mediaproducties, van digitale (korte) films en online games, tot interactieve comics, animaties en online documentaires. SubmarineChannel.com is onderdeel van het Amsterdamse productiebedrijf Submarine, opgericht door Bruno Felix en Femke Wolting. Submarine Channel wordt financieel ondersteund door het Ministerie van OCW en de Gemeente Amsterdam, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling.
De door Submarine Channel en Stedelijk Museum geproduceerde projecten zijn gemaakt met steun van het Gamefonds (een initiatief van het Mediafonds en Fonds BKVB), SNS REAAL Fonds en VSB Fonds.